Författare Ämne: Ventilsallad  (läst 14494 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Ventilsallad
« skrivet: oktober 18, 2007, 04:07:43 »
Är det någon som med säkerhet vet om våra 360 med b19 och b200, klarar ett kamremsbrott utan att kröka ventiler etc. Jag har en B200F.

Har diskuterat detta med många under åren men mest fått svävande svar! Hadde en b21 som det hände på, den klarade sig!

/Max
« Senast ändrad: oktober 22, 2007, 16:05:35 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Ventilsallad
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2007, 09:37:32 »
vet av en b19a som överlevt det. och rent teoretisk så ska dom ju klara av det. eftersom så vitt ajg vet så öppnar inte ventilerna och kolvarna går inte så högt att det skulle bli mos.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 22, 2007, 16:04:23 »
Hittade följande på nätet:

B19 senare kallad B200 är en svensktillverkad Volvomotor på cirka 2,0 liter som fanns i Volvo 240 från 1976-1986 och Volvo 340/360-serierna under sent sjuttiotal till tidigt nittiotal. Den ersatte den gamla B20-motorn ifrån Volvo 140- och tidiga 240-serien inför 1976-års modell.

Den hade en enkel överliggande kamaxel som drevs av en tandad gummirem, till skillnad ifrån B20 som hade en centralt liggande, kugghjulsdriven kamaxel och stötstänger. Detta gjorde att motorn klarade högre varvtal, men medförde också att man var tvungen att byta kamremmen med jämna mellanrum.

Vid uppgraderingen från B19 till B200 under åttiotalet konstruerades den om till lågfriktion vilket sparar bränsle och sänker slitaget, vid samma tidpunkt hamnade förbränningsrummen i motorn i kolvarna, vilket även medförde att ventilerna kunde skadas vid kamremsbrott.

Tidiga sportutföranden av Volvo 340 har B19-motor, alla Volvo 360 har B19/B200-motor och Volvo 240 har också B19/B200 till de enklare utförandena fram till 1986 då B23 tog över. Motorn är precis som alla andra Volvomotorer mycket slitstark och tillförlitlig.

Förbränningsrum i kolvarna => ventilsallad. Någon som vet om detta stämmer, har den sådana kolvar?

/Max

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 22, 2007, 16:39:46 »
B200E/F har väl inte förbränningsutrymmen i kolvarna, för det sitter ju en 530 topp på dem, och det är väl i  530 toppen som förbränningsfummen sitter???????'

Edit: Lade till att jag menade B200E/F
« Senast ändrad: oktober 23, 2007, 21:49:19 av Girder »

serious

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 27
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 22, 2007, 22:38:29 »
Min kamrem gick för bara någon månad sedan (B19A), bilen startade helt utmärkt efter den blivit bytt! Antar att det inte skulle gått så bra om det blev sallad av alltihop?

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 22, 2007, 23:06:56 »
Sallad blir i K-motorerna med en topp som heter 631.
Har kört lös vevaxeldrevet otaliga gånger från min B230FT med planad 531 och k-kam utan att nåt krökts. Men med tillräckligt elak eftermarknadskam går det säkert att kröka ventiler i de flesta motorer.
Men en original B200F klarar sig alltså.
Förare TEAM EGON RACING

mr_sweed

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 23, 2007, 20:33:37 »
i min b200k lär de då bli ras om kamremmen brister, prova att dra runt kammen utan kamrem när jag bytte kam, och det blev ganska fort stumt
Stolt ägare av:
Audi A4 1.8TS Quattro -04
Volvo 360GL -86 B200k(Räcern)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(utrostad)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(Pärlan)(Nybesiktad)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: oktober 24, 2007, 20:07:17 »
Som mr_sweed redan märkt så kan B200K kröka ventiler, har själv en ventilkrökt B200K. Den motorn har 530-topp.

Dock så har INGEN Volvo 340 eller 360 förbränningsrummet i kolvarna, det har endast B230K som bara sitter i 240+740. Den motorn har 631-topp. Den enda rödblocks-toppen utan förbränningsrum.
Om den kan kröka ventiler låter jag vara osagt. Hade en sån motor oxå men provade aldrig frigången på ventilerna innan jag slängde motorn.

Till 360 är det alltså bara B200K som kröker ventiler. Detta är ett påstående från min sida eftersom jag ej provat att resterande motorer inte gör det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 11, 2007, 03:06:15 »
B19E (398-topp) kröker oxå ventilerna om remmen går av å man har otur, skulle tro att det händer oavsett vilken kamaxel man har (förutom kanske T-blompinnen...). Jag har själv ett ventilmärke i 3:ans kolv. Det är ju en ganska rejäl bulle på dom kolvarna, så det är inte så konstigt att det tar i. Hur ser kolvarna ut på B200? Helt platta eller? Förresten är det ju ett friskhetstecken att det blir skrot om remmen går av, det finns väl ingen rolig sugmotor som klarar ett kamremsbrott? En rem är billig å enkel att byta, gör man det i tid så kan man sova lungt.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 11, 2007, 06:06:00 »
B19E (398-topp) kröker oxå ventilerna om remmen går av å man har otur, skulle tro att det händer oavsett vilken kamaxel man har (förutom kanske T-blompinnen...). Jag har själv ett ventilmärke i 3:ans kolv. Det är ju en ganska rejäl bulle på dom kolvarna, så det är inte så konstigt att det tar i. Hur ser kolvarna ut på B200? Helt platta eller? Förresten är det ju ett friskhetstecken att det blir skrot om remmen går av, det finns väl ingen rolig sugmotor som klarar ett kamremsbrott? En rem är billig å enkel att byta, gör man det i tid så kan man sova lungt.

Är det inte ett elände då det blir "ventilsallad"? ;) Skar kammen på b21, en gång så tänderna på remmen slipades bort av vevaxeln. Tyckte att det var väldigt bra att inte hela motorn blev skit. Är det inte, förhållandet cylinderdiameter och slaglängd som bestämmer komp? Om det nu är detta som är en rolig motor? :)

Är det en kam på dina kolvar? B200F som jag har, verkar ha plana kolvar, har inte mekat där ännu. Någon annan, kan säkert svara med exakthet, på detta. B21 hade skålade kolvtoppar.

Mvh /Max

tjipp

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 24, 2007, 20:42:02 »
Är oxå undrande då jag köpt en 360 - 88a med B200-F motor
Med brusten rem! för några hundralappar..
Har inte transporterat hem den än och fått på ny rem..

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 27, 2007, 22:07:58 »
Är oxå undrande då jag köpt en 360 - 88a med B200-F motor
Med brusten rem! för några hundralappar..
Har inte transporterat hem den än och fått på ny rem..

Du kan testa om ventilerna går fria, nu när du "ändå" har remmen av! Ställ vevaxeln på 0-an och se om du kan, lugnt och försiktigt, dra runt kamaxeln ett varv. Går det, behöver vi inte vara oroliga för ventilsallad! :)

/Max

tjipp

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 36
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 01, 2008, 21:18:27 »
Ingen ventilsallad.. den går som en dröm med ny k-rem, spännare och v.pump!
Ytterligare en 360 jag räddat från att gå till skroten! (femte i ordningen)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 02, 2008, 19:25:12 »
B200k har hög komps kolvar vilket har en höjning i sej. dessa skrotar ventiler oavsett vilken topp du använder.
körde en 405 med vanliga kammen i och de sket sej. jävligt billiga ventiler... inte!

sen har B200f plana ventiler tror jag. men B230 f har lågkomp dvs raka motsatsen till högkomps. då de är urgröpta.

Sen så beror det som sagt på vilken kam man kör med. har man ett mega lyft på den så kommer ventilerna längre ner som de flesta nog vet.

sen ökar riskerna om man planar toppen också kanske ska tilläggas?
360 Hybrid MKII

Habbe

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 19, 2008, 18:20:58 »
Blev i min köpesannons ombedd att skriva några rader om min topp.
Har en 945-bastard med ngn slags Italienmotor i. Det är enligt "streckkodskåpan" en B200F.
Exet lyckades vid vardagskörning rensa tänderna på kamremmen "och bilen bara dog". Grannen som jobbar på Bildeve i Helsingborg (som plåtis dock) hade en svag aning om att iaf 230-motorerna hade frigång mellan kolv (i öd) och fullt öppen ventil. Jag tänkte att min B200F borde vara likadan, det är ju mig veterligen bara borret som skiljer mot 230. Bytte kamrem och provade att starta och det lät som en symaskin med enstaka "puff puff". Fanns inte heller någon som helst kompression kvar och jag misstänkte brusten toppackning.
Tappade allt sug och lät bilen stå i två år tills idag då jag rev av toppen och konstaterade 4 krökta avgasventiler med tillhörande stämpling i kolvarna.

Kolvarna har en uppstickande dome över blockkanten på ca 6 cm i diam och 2mm högt.

Vet inte vilket nummer jag ska kolla på för att få reda vilken topp det är men det finns ett flersiffrigt nummer som slutar på 530 samt ett tresiffrigt med typ 693 eller ngt sånt.

Thats my story, ngn som vet om KG-trimning har ventiler till denna topp? kan inte hitta B200 i deras lista.

/Habbe

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 19, 2008, 19:01:46 »
Thats my story, ngn som vet om KG-trimning har ventiler till denna topp? kan inte hitta B200 i deras lista. /Habbe

Ring denna manen, han vet säkert vad som passar och inte passar. :) /Max

http://www.marty.nu/nyronen/index.php?node_id=7

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #16 skrivet: januari 20, 2008, 08:28:41 »
Har en 945-bastard med ngn slags Italienmotor i. Det är enligt "streckkodskåpan" en B200F.

då jag rev av toppen och konstaterade 4 krökta avgasventiler med tillhörande stämpling i kolvarna.

Kolvarna har en uppstickande dome över blockkanten på ca 6 cm i diam och 2mm högt.

det finns ett flersiffrigt nummer som slutar på 530

/Habbe

Intressant! Undrar om den B200F-motorn du har är likadan som i våra 360:s eller om det skiljer nåt på dom..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: januari 20, 2008, 13:06:20 »
det låter som att du har ett  block från en B200K. dessa har högkomps kolvar dvs med en höjning i mitten. Har själv lyckats med detta också fast det va lite klantighet med att inte dra åt kamremsspännaren. Köpte mina ventiler från KG. de du ska ha kostar ca 100kr st.
de jag köpte kostade 700kr st. bara för att de var natriumkylda. sitter i 405 toppen.

360 Hybrid MKII

Habbe

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: januari 21, 2008, 22:55:26 »
det låter som att du har ett  block från en B200K. dessa har högkomps kolvar dvs med en höjning i mitten. Har själv lyckats med detta också fast det va lite klantighet med att inte dra åt kamremsspännaren. Köpte mina ventiler från KG. de du ska ha kostar ca 100kr st.
de jag köpte kostade 700kr st. bara för att de var natriumkylda. sitter i 405 toppen.

Stämmer bra, 99 spänn styck landade det på. Säga vad man vill men det är inte dyra delar till B2**-serien iaf. Kör Alfa annars och där kostar det vill jag lova!