Författare Ämne: Massor av roliga elfel...  (läst 22654 gånger)

sphincter

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Massor av roliga elfel...
« skrivet: oktober 18, 2007, 16:03:28 »
Hejsan alla! Köpte mig en 360 -86 med B200K motor häromdagen. Skulle ha en lämplig vinterbil tänkte jag, men nu verkar det ha spruckit redan, om ingen av er har några idéer om vad man kan göra.

När jag körde hem visste så lös batterilampan och varken bränsle eller temp mätaren funkade. Varvräknaren gick och sådär iaf. Kupéfläkten gick inte... Fixade ny jordpunkt och ny jordkabel, har även bytt batterit. Det enda som har hänt är att varvräknaren har slutat funka. Har kollat jorden under säkringsdosan. Fungerar icke, trots åtgärd. Har satt konstant plus på fläkten, så den fungerar. Relät klickar när jag vrider den till läge tre. Har ruckat och haft mig i alla kontakter och så. Generatorn laddar. Sen så går det inte att slå på helljusen om man har tändningen på. Relät klickar och det blinkar men det fastnar inte. Om man däremot vrider på lyset men har tändningen av fungerar allt som det ska. Börjar lessna på det här alltså, jag vet inte riktigt vad jag ska göra... Någon med idéer?

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Massor av roliga elfel...
« Svar #1 skrivet: oktober 18, 2007, 16:09:03 »
det med instrumentringen som tjorvar så kan det vara glapp i anslutning till instrumentpanelen dvs sjävla kontakten man stoppar fast i insrtumenthusert på baksidan.

min farmors systers(vad fan kallas det?) 360 hade det felet och då lyste det vissa lampor som inte skulle lysa och vissa som skulle lysa lös inte.

Angående helljus vet jag inte vad det kna vara du verkar juh inte få nån hållkrets.
« Senast ändrad: oktober 18, 2007, 16:12:28 av loffe »

sphincter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 18, 2007, 16:33:03 »
Tack för tipset... Får väl kolla det noggrannare, har varit där och ryckt ur och satt i dem ett par ggr.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 18, 2007, 16:52:54 »
troligt viss heljus reläet som är kasst när intehel ljuset funkar.. och sen är de nog troligt viss fläkt motståndet som är kasst på fläkten bar att riva i sär kåpan i motor rummet och kolla hur de ser ut mitt överhättnings motstånd hadde brunnit :( ja lödde för bi de bara  så nu funkar de igen:D
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 18, 2007, 17:41:06 »
Helljusurelät, fläkten och mätarna behöver få tillräkligt hög spänning för att fungera, det får de ju inte nu så du har nog högst troligt bara ett elfel på bilen ;)
Om batterilampan lyser så är felet på plussidan och inte på jordsidan.
Det finns en röd kabel som går från batterits pluskabel till säkringsdosan kolla den och dennes anslutning till pluskabeln (vanligt att det är dålig kontakt där).

Lycka till.

sphincter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 18, 2007, 18:52:07 »
Det här ska kollas upp i morgon.  Med lite hjälp från GUD så är detta felet :)

Helljusurelät, fläkten och mätarna behöver få tillräkligt hög spänning för att fungera, det får de ju inte nu så du har nog högst troligt bara ett elfel på bilen ;)
Om batterilampan lyser så är felet på plussidan och inte på jordsidan.
Det finns en röd kabel som går från batterits pluskabel till säkringsdosan kolla den och dennes anslutning till pluskabeln (vanligt att det är dålig kontakt där).

Lycka till.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 18, 2007, 20:56:52 »
Hej, min Kupéfläkten satt helt fast, för ca 1 år sedan. Öppnade kåpan i motorrummet och fann något väldigt väderbitet och märkligt, en öppen elmotor på detta utsatta ställe tänkte jag? Men vill Volvo ha det så är det inte mycket att göra. :)

Lirkade i gång lagren med 556, slipade kollektorn (koppar banorna) med fint våtslippapper. Dränkte in hela elmotorn i 556, sedan jag blåst den ren. Långsamt börjar den att fungera, först långsamt under kraftig rökutveckling, då 556 brändes bort. Röken blåstes in i bilen, som luktade "gott" av detta i 2 veckor. Efter några minuter var allt normalt. Lagren hade då blivit "fria" och gick lätt. Har inte haft några problem sedan dess.

/Max
« Senast ändrad: oktober 19, 2007, 03:34:41 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #7 skrivet: oktober 18, 2007, 21:17:32 »
verkar vara ett klockrent jordfel fortfarande
Bra, bättre, bredast

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 18, 2007, 22:45:36 »
Jag håller med, antagligen jordfel. När många saker lägger av, eller beter sig konstigt, samtidigt.

/Max :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

sphincter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 18, 2007, 23:42:13 »
Klart det. Men vart... Finns det nåt bra sätt att komma fram till detta?
Laddningslampan blinkar även i takt med bältespåminnaren. Fast det lyser väldigt svagt, man får kisa för att se... Men det lyser likt förbannat.

Jag håller med, antagligen jordfel. När många saker lägger av, eller beter sig konstigt, samtidigt.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 18, 2007, 23:43:44 »

Möjligt men laddlampan bör inte lysa pga jordfel.
Det kan kanske vara startlåset också.
Fungerar vindrutetorkarna så kan det kanske va strömlåset eller ett relä under instrumentbrädan som felar?

Aterfallet

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
« Svar #11 skrivet: oktober 19, 2007, 00:19:17 »
Jag känner igen en del av dessa fel. Elsystemet är ju inte så komplicerat i 300. Det finns ett fåtal kablar som kan strula. Vanligast jordpunkten under säkringsdosan, vilket det nu inte var. De andra kablarna som brukar ställa till det är de i tändningslåset. Det kan bli glapp i stiftkontakten och då kan det mesta rasa.
 Jag har dessvärre inte mitt elschema här nu, men ska kolla vid tillfälle.

Helljuset är däremot normalt. Det låser inte förrän ljuskontakten är tillkopplad. I halvljusautomatikläget fungerar det enbart som ljustuta.
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt

sphincter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 19, 2007, 02:43:01 »
Har varit inne på det spåret med tändningslåset jag med, kanske man kan testa att sätta nåt stift mellan alla som ska ha ström och se om det funkar då.

Apropå vindrutetorkana så fungerar dom. Men dom går inte hela vägen, dom går ungefär 70% av banan dom ska. och det är inte för att dom sitter fel på splinesen...

Jag känner igen en del av dessa fel. Elsystemet är ju inte så komplicerat i 300. Det finns ett fåtal kablar som kan strula. Vanligast jordpunkten under säkringsdosan, vilket det nu inte var. De andra kablarna som brukar ställa till det är de i tändningslåset. Det kan bli glapp i stiftkontakten och då kan det mesta rasa.
 Jag har dessvärre inte mitt elschema här nu, men ska kolla vid tillfälle.

Helljuset är däremot normalt. Det låser inte förrän ljuskontakten är tillkopplad. I halvljusautomatikläget fungerar det enbart som ljustuta.

sphincter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 20, 2007, 17:47:09 »
Nu fungerar inte vindrutetorkarna heller. Och märkte att klockan slutar gå när man vrider om tändningen. Ryckte och hade mig lite i den där röda sladden som går från batteriet till säkringsdosan. Då började lysena fungera riktigt i alla fall. Men inga mätare eller fläkt fungerar... kanske blir att dra en helt ny röd sladd?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 20, 2007, 18:03:00 »
Kolla den lilla säkringsdosan bakom batteriet. Där finns 3 säkringar. Jag hade problem med ärgade säkringar där en gång.

Kolla också alla jordpunkter och dra och ryck i alla kablar du finner. Kolla också hur säkringarna ser ut i den stora särkingsdosan.

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: oktober 22, 2007, 14:16:22 »
Exakt samma strul har jag med min 360 -87a , förutom fläkten , men exakt samma symptom på helljuset och på varvräknare osv osv :o
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

sphincter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: oktober 22, 2007, 14:50:17 »
Nu har jag testat allt som ni har skrivit i tråden. Har dragit ny sladd till säkringsdosan. Ny där under panelen. Tagit ur alla kontakter och ruckat och hållt på. Kopplat förbi tändningslåset för att försäkra mig om att det inte var det som felade. Ingenting ger resultat.

I går testade jag lite snabbt att spruta 5-56 på den röda sladden till säkringsdosan. Då funkade helljuset som det skulle. Men sen när jag skulle åka hem funkade varken det eller vindrutetorkarna. Torkarna fungerar dock nu igen, efter att jag fixat jorden ordentligt under instrumentpanelen...
En kul grej är att så fort man vrider på lyset eller tändningen slutar klockan att gå. Vad beror detta pÅ?!?!

Vad är nästa steg? Skroten?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: oktober 22, 2007, 16:43:13 »
Det kan inte vara så att någon föregående ägare har kopplar nå sladdar lite fel nånstans? Har du kollat efter hemmafixade kablar?

sphincter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: oktober 22, 2007, 18:43:30 »
Nej det kan jag aldrig tro. Ser faktiskt väldigt original ut allting. har inte sett en enda kabel som inte är original...

Det kan inte vara så att någon föregående ägare har kopplar nå sladdar lite fel nånstans? Har du kollat efter hemmafixade kablar?

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: oktober 22, 2007, 23:44:51 »
Nu har jag testat allt som ni har skrivit i tråden. Har dragit ny sladd till säkringsdosan. Ny där under panelen. Tagit ur alla kontakter och ruckat och hållt på. Kopplat förbi tändningslåset för att försäkra mig om att det inte var det som felade. Ingenting ger resultat.

I går testade jag lite snabbt att spruta 5-56 på den röda sladden till säkringsdosan. Då funkade helljuset som det skulle. Men sen när jag skulle åka hem funkade varken det eller vindrutetorkarna. Torkarna fungerar dock nu igen, efter att jag fixat jorden ordentligt under instrumentpanelen...
En kul grej är att så fort man vrider på lyset eller tändningen slutar klockan att gå. Vad beror detta pÅ?!?!

Vad är nästa steg? Skroten?

Klockan slutar gå när den inte får tillräckligt med ström pga att lyset tar allt som kommer när du har dälig kontakt någonstans på plussidan.
Den röda kabeln jag nämde tidigare, är den ansluten direkt på batterit eller på grova pluskabeln? Om den är ansluten på grova kabeln ska du flytta den till batteripolen (vanligt fel på 300 att det inte gör kontakt när den dumt nog brukar va ansluten på kabeln, annars är det inte ofta det är elfel på 300).
Hur är batterit annars? startar bilen med batterit som sitter i den så är det ju troligtvis ok.

sphincter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: oktober 23, 2007, 03:32:56 »
Den sitter på batteripolen, och jag har testat att dra en ny sån kabel temporärt för att se om den felade. Men det gjorde den inte. Batteriet är bytt, så det är inte felet heller... :(

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: oktober 23, 2007, 21:46:08 »
Vet du om alla fel kommit samtidigt?= ett fel
Klockan ska ju ha ström hela tiden=inte fel på strömlås eller något relä.
Batterilampan lyser inte pga jordfel=fel på plussidan.
Strömmen går ju från batterit till säkringsdosan där den förgrenas till säkringarna , finns ju risk för fel i säkringsdosan :(
Om det är flera fel, kan tidigare ägare ha slitit ut en stereo och skadat kablarna? finns en del kablar som är byglade vid stereon så om man bara klipper av så kan något annat sluta fungera samtidigt.

sphincter

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: oktober 24, 2007, 17:54:58 »
Alla fel kom samtidigt...
Strömlås? Går detta att koppla förbi på något sätt för att testa?  vad är det?
Batterilampan lyser inte längre, har slocknat...
Är det ett helvete att byta säkringsdosan?
Verkar nte vara några avslitna kablar bakom stereon heller... Suck.

Vet du om alla fel kommit samtidigt?= ett fel
Klockan ska ju ha ström hela tiden=inte fel på strömlås eller något relä.
Batterilampan lyser inte pga jordfel=fel på plussidan.
Strömmen går ju från batterit till säkringsdosan där den förgrenas till säkringarna , finns ju risk för fel i säkringsdosan :(
Om det är flera fel, kan tidigare ägare ha slitit ut en stereo och skadat kablarna? finns en del kablar som är byglade vid stereon så om man bara klipper av så kan något annat sluta fungera samtidigt.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: oktober 24, 2007, 20:10:46 »
Angående säkringsdosan så kan det ju vara lite pill att få kablarna till rätt säkring i nya dosan, men om du märker upp dom/numrerar dom så går det säkert utan problem.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: december 02, 2007, 20:00:41 »
Hittat felet nu  ???

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: januari 18, 2008, 23:24:31 »
också sugen på att veta om du löst felet.
Jag ska prova att köpa en ny regulator bland annat . Har dragit separat jord och gjort rent allt anslutningar .
vetefan va de e för fel.

Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

noTarget

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Bara döda fiskar följer strömmen
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: december 08, 2008, 20:00:01 »
Hade samma på min och jag testade allt som näms här och i några andra trådar, men inget hjälpte!
Rev ner precis allt i princip och kollade allt från bakljus till framljus, och kom tillslut fram till att nån pajas som trodde han kunde koppla stereo hade klippt av den svart-röda kabeln som går till den lilla lampan som lyser upp reostaten, och från den lampan går till ett bläck på instumentpanelen!

Förmodligen har han använt den 12voltarn till att ha som styrström till stereon, och när han slet dän stereon, så kopplades inte kablarna ihop igen, vilket resulterade i strömlös krets till instrumentet!

Hoppas att det kan hjälpa er med samma problem!

Lycka till  ;)
S70 2,5T -99
Goooo Volvo