Författare Ämne: Reflektorn  (läst 10851 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Reflektorn
« skrivet: oktober 24, 2007, 13:58:25 »
Hej, någon på forumet som vet hur man renoverar reflektorn till strålkastaren? Finns det någon bra metallfärg att spreja med? De verkar belagda med plastfilm! [se bild]

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Roffen

• Medlem
  • Antal inlägg: 121
  • 360 GLST -84
    • Visa profil
SV: Reflektorn
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2007, 00:10:13 »
Kostar inte så mkt att köpa nya orginal på volvo, gjorde det till min förra bil. Kommer inte ihåg va dom kosta men jag blev förvånad över hur billiga dom var.
Han som har mest pryar när han dör vinner!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: oktober 28, 2007, 08:44:50 »
Kostar inte så mkt att köpa nya orginal på volvo, gjorde det till min förra bil. Kommer inte ihåg va dom kosta men jag blev förvånad över hur billiga dom var.

Frågan är om de finns att köpa fortfarande.

Men konstigt ifall det är plastfilm på reflektorn, den borde ju smälta/brinna upp av värmen?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 28, 2007, 16:16:59 »
Har inte hunnit kolla med Volvo ännu. Biltema har inga. Det är ett elände att Volvo verkar strunta i 300 specifika reservdelar. Har tidigare försökt köpa växelådsbalk samt täckplåten till slutväxeln med tillhörande packning. Svar "de har utgått"!!! Men det höjer ju känslan av att det är en raritet man kör... ;D

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 29, 2007, 11:57:52 »
Ringde Volvo, fick ett luddigt svar " de bör finnas, ca 900 kr/st och en veckas leveranstid... Jag tycker att det är ganska dyrt för en "plåtskål", om den nu ens kommer. :-\

/Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 29, 2007, 21:27:58 »
jo det går väl köpa komplett strålkastare till 240 för priset av reflektorn till 360  :'(
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 29, 2007, 21:31:18 »
har du fått nedslag på besiktningen kan du ju bara byta höger/vänster,, gjorde det i somras på en bil,, funka perfekt

testade även att polera fram plåten på den kassa... blev skarp bild, men frågan e ju hur länge det håller....

biltemas kromfärg smälter och är svår att få blank förresten
strajps går snabbast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 29, 2007, 21:43:49 »
har du fått nedslag på besiktningen kan du ju bara byta höger/vänster,, gjorde det i somras på en bil,, funka perfekt

testade även att polera fram plåten på den kassa... blev skarp bild, men frågan e ju hur länge det håller....

biltemas kromfärg smälter och är svår att få blank förresten

Höger/vänster? Är de symetriska?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 29, 2007, 22:59:31 »
Själva "skålarna" verkar vara "symmetriska". Men man måste nog meka med fästena om vä <=> hö. Har inte fått underkänt, men det börjar bli ganska mörka kvällar och många rådjur. :)

Kanske lundh har något att tillägga om fästena! Jag har bara demonterat en, från min reservdelsbil. De som sitter på bruksbilen är mycket risigare!

/Max
« Senast ändrad: oktober 29, 2007, 23:05:36 av Max »

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 03, 2007, 23:38:44 »
Själva "skålarna" verkar vara "symmetriska". Men man måste nog meka med fästena om vä <=> hö. Har inte fått underkänt, men det börjar bli ganska mörka kvällar och många rådjur. :)

Kanske lundh har något att tillägga om fästena! Jag har bara demonterat en, från min reservdelsbil. De som sitter på bruksbilen är mycket risigare!

/Max

tänkte på en annan grej,, det är inte så att en relektor från typ en 240 kan passa,, finns på biltema för 300 spänn lr något???

va på en sierra jag gjorde det,, men är ju typ samma lyktor,, har inte ens bytt lampa på 360'n....

på sierran va det små plastgrejjer som satt på reflektorn som man knipsade fast i huset... reflektorerna var mao symetriska,,

vad gäller mörkret borde det väll inte bli sååå stor skillnad... däremot nästa besiktning lär dom ju fråga på...
strajps går snabbast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 04, 2007, 16:13:38 »

/Max

tänkte på en annan grej,, det är inte så att en relektor från typ en 240 kan passa,, finns på biltema för 300 spänn lr något???

va på en sierra jag gjorde det,, men är ju typ samma lyktor,, har inte ens bytt lampa på 360'n....

på sierran va det små plastgrejjer som satt på reflektorn som man knipsade fast i huset... reflektorerna var mao symetriska,,

vad gäller mörkret borde det väll inte bli sååå stor skillnad... däremot nästa besiktning lär dom ju fråga på...

240 lykthus är ju gigantiska jämfört med 360:ns så jag antar att reflektorerna är detsamma?!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 07, 2007, 17:27:27 »
Har kikat i instruktionsboken, skulle inte tro att 240 reflektorer går att montera. Har tyvärr ingen modern 240 strålkastare, bara de äldre runda. Det blir för mycket att bygga om fronten, även om det vore väldigt trevligt med större strålkastare. Funderar fortfarande på renovering men har inte kommit vidare... Det kommer, här i tråden, info om hur det går. :)

/Max

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 02, 2008, 08:12:38 »
Har nu i två veckors tid testat, Biltemas H4 100/80 W, utan problem. De hjälpte en hel del, men är bara en nödlösning. Inga säkringar brända, inga plaster smälta!:) /Max

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1211&iItemId=77455

« Senast ändrad: januari 02, 2008, 08:20:12 av Max »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 03, 2008, 21:53:15 »
Har nu i två veckors tid testat, Biltemas H4 100/80 W, utan problem. De hjälpte en hel del, men är bara en nödlösning. Inga säkringar brända, inga plaster smälta!:) /Max

Är det ingen som blir arg på ditt 80w halvljus?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 16, 2008, 18:28:12 »
Är det ingen som blir arg på ditt 80w halvljus?

Nej, de lyser inte så starkt, med dåliga reflektorer! /Max