Författare Ämne: Dålig tomgång vid kallstart  (läst 5495 gånger)

Sjoling

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Dålig tomgång vid kallstart
« skrivet: november 09, 2007, 00:49:01 »
Hej alla glada!

Jag har ett lite bekymmer med min 360 gl från 88.
När jag kallstartat bilen så frustar den och hoppar när jag ska köra iväg, men så fort den blir varm så går den kanonfint. Finns det någon kallstarts ventil eller liknande som kan vara trasig? Jag har gjort service nyligen då jag bytte bränslefilter, olja, tändstift och luftfilter. Alla tändingskablar är som nya samt fördelarlock och rotor. Vad kan felet vara?

Tack på förhand!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Dålig tomgång vid kallstart
« Svar #1 skrivet: november 09, 2007, 01:58:08 »
Jag utgår från att det sitter en B200F i bilen.

Ja den har en kalstartsanordning som består av ett "extra" insprutningsmunstycke, som sitter centralt placerat på insugningsröret. Detta system triggas av; tändningsnyckeln i startläge samt av en sk "termotidkontakt". Dess inkopplingstid begränsas dels av; tiden, temperaturen och hur länge du kirrar. Dett system är att betrakta som som ett eget, separat system i förhållande till huvudsystemet. Bränsleinsprutningssystemet kompenserar både för densitets ökningen, i kall luft, och för att en kall nystartad motor behöver mer bränsle, för att gå bra. För att åtakomma detta är två resitiva temperaturgivare kopplade till insprutningsboxen. Dessa är placerade i LMM (LuftMängdsMätare) samt i blocket, där vattentemperaturen mätes.

Eftersom din bil, startar lätt och går bra då den är varm skulle jag börja felsökningen vid den sistnämnda. Sitter på blockets vänstra sida under insuget. Dess värde skall enligt Haynes vara: 2-3 k Ohm @ 20 grader, typ NTC (Negativ temperatur coefficient) [mao blir den varmare minskar resistansen]...

Har du Haynes "Gör det själv handbok 340, 360"? Biltema har den, mycket bra läsning!

Här fins mycket att skriva i detta ämne, vi börjar med denna givare, hör av dig hur det går.

En typiskt FAQ, Mvh /Max :)
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Sjoling

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 09, 2007, 13:21:33 »
Tack! Det var ett fylligt och rejält svar. Ska felsöka när lönen kommer :P Följer upp problemet på forumet när jag fått bukt på det :) Tack ännu en gång!

Sjoling

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 22, 2007, 13:00:26 »
Hej alla glada och GOD JUL till alla er på forumet!

Gladeligen har jag hittat boven i dramat och tänkte därför dela med mig av erfarenheten.
Felet var temperatursensorn för motorstyrningen. Låter dyrt men blev en billig affär :)

Sensorn sitter rakt in i blocket precis under insuget. Lite bökigt att komma åt men inte omöjligt =)

Temperatursensor
Pris: 178 kr (mekonomen)
Artikelnr: 14-0280130026

Nu startar bilen lätt och brummar fin fint i låga temperaturer :)
tack och hej!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: december 22, 2007, 14:52:05 »
Hej alla glada och GOD JUL till alla er på forumet!

Gladeligen har jag hittat boven i dramat och tänkte därför dela med mig av erfarenheten.

tack och hej!

God jul själv och tack för att du följde upp med lösningen på problemet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 22, 2007, 17:14:45 »
Bra att veta, vart tempgivaren finns att köpa! :) Bosch original kostar säkert en 1000-krona... Tack och god jul, på dig också!  /Max
« Senast ändrad: december 23, 2008, 07:18:44 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.