Författare Ämne: Läckande kylare?  (läst 8316 gånger)

peyote

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
Läckande kylare?
« skrivet: november 14, 2007, 21:14:59 »
Tjena
jag har ett rätt så irriterande problem med min 360. Jag fyller på med glykol flera gånger i veckan och den bara tar slut. Så till frågan, vad kan vara fel? är inte så jävla haj på det här med kylare och sånt.
Bilen blir inte varm eller nått utan den dricker bara en massa glykol.

Mvh mathias

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Läckande kylare?
« Svar #1 skrivet: november 14, 2007, 21:19:29 »
Tjena
jag har ett rätt så irriterande problem med min 360. Jag fyller på med glykol flera gånger i veckan och den bara tar slut. Så till frågan, vad kan vara fel? är inte så jävla haj på det här med kylare och sånt.
Bilen blir inte varm eller nått utan den dricker bara en massa glykol.

Mvh mathias

Det du får göra är att leta efter vätska när bilen är torr så du lätt ser var det läcker, ett hett tips är ju just kylaren.
Annars ska du tänka på om bilen ryker väldigt vitt i avgaserna, då kan det vara täcken på att det läcker ut i nån cylinder som är otät i topplockspackningen, ett annat fenomen vid samma fel är att det bubblar i expansionskärlet, gasa till under huven och kolla efter bubblor där.

Flyttar denna tråd till lämpligt ställe, vanliga frågor är inte till för frågor, den är till för svar.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 14, 2007, 21:32:35 »
Tackar för infon.
Vitt i avgaserna är det inte men det ryker som om toppackningen sagt upp sig, så det kanske är dags för lite topp renovering. Får leta vidare.
« Senast ändrad: november 14, 2007, 21:37:57 av FREJ »

Crisse

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 14, 2007, 21:36:28 »
Någon sprucken slang kanske? Låt bilen bli varm så brukar man kunna se om det blir blött någonstans, min slang från vattenpumpen till kylaren var dålig på 340´n och droppade lite, öven den andra "övre" börjar bli dålig..

Annars kan det bara nån packning i topplocket som läcker så vattnet åker in där och sedan ut med avgasarna, dock brukar den ryka en del då som FREJ sa.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: november 14, 2007, 21:38:17 »
Tackar för infon.
Vitt i avgaserna är det inte men det ryker som om toppackningen sagt upp sig, så det kanske är dags för lite topp renovering. Får leta vidare.

Ragga upp en kompprovare för att utesluta brusten/läckande toppackning!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 15, 2007, 08:48:07 »
Får ta o ringa polaren som jobbar som mek o bjuda på en platta öl så kanske han hittar nått fel :)
tackar för tipsen. bilen är ju trotsallt 19år gammal så slangarna kanske e lite slitna. Finns sådant på mekonomen o micro eller är det Volvo som gäller?

Crisse

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 15, 2007, 09:50:21 »
Ja det bör finnas där, jag köpte "universal" slangar på biltema som har en fjäder i sig viket gör att man kan börjja dom lite hur man vill  :)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 15, 2007, 15:43:09 »
Tackar för infon.

Vitt i avgaserna, av kondenserad vattenånga, är det alltså inte. Ändå ryker den som om... ???
Ursäkta, var ryker det och hur ser röken ut? Hur mycket vatten glykol blandning går det åt per vecka? :)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 15, 2007, 16:47:57 »
Tackar för infon.

Vitt i avgaserna, av kondenserad vattenånga, är det alltså inte. Ändå ryker den som om... ???
Ursäkta, var ryker det och hur ser röken ut? Hur mycket vatten glykol blandning går det åt per vecka? :)

/Max

Det ryker som om den alltid e kall kan man väl säga, grått som vanligt fast mer kraftfullt haha.  (bollmar) är nog det rätta ordet.
Svårt att förklara. Vart det ryker? Jo ur avgasröret :)
Sen finns det lite lekage hela vägen på avgassystemet.
Ja du hur mycket vet jag inte exakt men en liter i veckan tror ja inte stoppar.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 15, 2007, 17:16:31 »
Instämmer i tidigare inlägg, kolla bara så din motorolja inte ser ut som mjölk. Annars låter det inte så akut men förstås väldigt trist :)

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 15, 2007, 17:17:45 »
Kanel är lösningen på många läckage :)

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 15, 2007, 18:43:52 »
Kanel ja varför inte det e ju snart jul :)
Ska byta olja nu i helgen tror ja om jag får arslet ur :)
Skulle göra det då jag köpte bilen men har inte haft tid eller ork..
Ska dra åt lite klämmor till avgasröret samtidigt.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 22, 2007, 12:06:39 »
Kanel ja varför inte det e ju snart jul :)

Har varit inne på ditt problem i helgen. En väns kadett, gick varm och kokte bort det mesta av kylvattnet, efter att termostaten hängt sig. Vi bytte termostat, olja och komptestade. Allt verkade ok. Bilen gick bra tills den blev hårt belastad. Vilka rökridåer den började lägga ut, rena dimman (ganska skoj). Nu blir det "ny" topp, packningar mm. Åter till din bil, byt toppackning, om du tänker belasta motorn, jag tror inte kanelen håller.

Vet inte hur stor risken för vätskeslag är, om man envisas att köra med läckan? Kanske någon kan svara på det!

Mvh /Max :)