Författare Ämne: Måla kromlister svarta  (läst 10166 gånger)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
Måla kromlister svarta
« skrivet: november 17, 2007, 12:55:26 »
Ja, som rubriken lyder. Är det möjligt att på nåt sätt måla kromlisterna på våra bilar svarta, jag menar då del lister som sitter runt rutorna samt dropplisten.

Färg fäster väl inte så lätt på krom? Nån som vet nåt om detta?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Måla kromlister svarta
« Svar #1 skrivet: november 17, 2007, 13:02:24 »
Ja, som rubriken lyder. Är det möjligt att på nåt sätt måla kromlisterna på våra bilar svarta, jag menar då del lister som sitter runt rutorna samt dropplisten.

Återfallet har gjort det, syns mer i hans Projekttråd.

Jag gjorde det på en 240 men det försvann små prickar av färg vid stenskott i grillen, runt rutorna höll det rätt bra vill jag minnas. Tror jag slipade ner med fint sandpapper och sen lackade direkt på med hagmans rallysvarta, men den färgen är otroligt vek och tål ingen åverkan. Vet inte om det finns nån grundfärg som är bra på "kromet".

Paq har ju oxå lackat sina lister kom jag på, finns säkert många fler. Kullke bla. tror jag.

Edit: Här har du bilder på hur kromlisten runt framrutan är uppbyggd. Det är en T-formad list i hård genomskinlig grönaktig plast som är täckt med en blank "folie" som i sin tur är täckt med en genomskinligt plastskikt som med åren blir mindre genomskinligt och gör att "kromet" i folien syns sämre. Går att polera upp med rubbing/autosol.

Mitt plast+folieskikt har lossnat på undre delen av framrutan så den har jag slitit bort nu, tyvärr så satt övre delen hårdare. Det blir snyggare att ta bort den men helst vill jag lacka plastlisten svart.
Vet inte om det är bäst/lättast att matta ned och lacka direkt på som listen är eller dra bort de övre lagrena och matta och lacka  själva T-listen.

Bild 1: Här syns gummilisten, T-listen i plast och så syns det där jag fått bort folien+plastöverdraget. Det blanka är det clips som håller ihop övre och undre plastlisten. Den skjuts upp eller ner för att dela listhalvorna från varandra.

Bild 2: Här har ni det jag dragit bort, folien med plastöverdraget.
« Senast ändrad: november 17, 2007, 23:05:24 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 18, 2007, 18:00:27 »
ja matttade ner och frog på vanlig svart färg och lite biltema klarlack på toppen blev la okej...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 07, 2007, 19:13:02 »
Köp en burk matt svart Billack hos nån lack återförsäljare istället då håller de kan jag lova. Om inte annat kan dom garanterat svara på frågan om hur pass bra de fäster.
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: december 07, 2007, 21:42:46 »

Vill förtydliga att det inte är krom i "kromlisterna" på min 360 i allafall, utan plastskikt över. På plast kan man använda zinkfärg som grund, eller ännu bättre slipgrund eller riktig plastgrund.

Glöm inte att matta ner med fint slippapper.

Vi kan nog vara glada över våra plastlister eftersom riktiga kromlister förmodligen är svårare att få färgen att sitta på.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.