Författare Ämne: Ännu ett ljudproblem.  (läst 9346 gånger)

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Ännu ett ljudproblem.
« skrivet: december 03, 2007, 00:57:38 »
Tillbaka igen med nya ljudproblem! :D Nu är det som så här att nu när jag har installerad en hel del neon osv i bilen så blir det så att det antingen är bara basen som spelar eller bara högtalarna. Min tanke är då att stegen får för lite ström? Har separata steg till bas och högtalare.
Skulle kanske en kondensator lösa detta fallet?

Mycket tacksam för svar.

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
  • räzern
    • Visa profil
SV: Ännu ett ljudproblem.
« Svar #1 skrivet: december 03, 2007, 01:42:51 »
Tillbaka igen med nya ljudproblem! :D Nu är det som så här att nu när jag har installerad en hel del neon osv i bilen så blir det så att det antingen är bara basen som spelar eller bara högtalarna. Min tanke är då att stegen får för lite ström? Har separata steg till bas och högtalare.

Mycket tacksam för svar.

är stegen på hela tiden eller slår dom av helt, isf är det förmodligen något prob med remote -sladden

är det samma sak med motorn på/av?

hur stora grejjer har du?

har du tagit elen dirkt från batteriet till stereo mm? bara så du inte lånar elen genom ett relä eller något annat som kan ge upp vid för hög belastning...

en sådan kondensator hjälper dej om du har extrema effektuttag under väldigt korta tider.
« Senast ändrad: december 03, 2007, 01:44:27 av lundh »
strajps går snabbast

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: december 03, 2007, 13:48:51 »

Mycket tacksam för svar.

är stegen på hela tiden eller slår dom av helt, isf är det förmodligen något prob med remote -sladden

är det samma sak med motorn på/av?

hur stora grejjer har du?

har du tagit elen dirkt från batteriet till stereo mm? bara så du inte lånar elen genom ett relä eller något annat som kan ge upp vid för hög belastning...

en sådan kondensator hjälper dej om du har extrema effektuttag under väldigt korta tider.

Stegen slår av helt.
När motorn inte är igång funkar det utmärkt.
Steget till högtalarna är på 1000w och det är två 6x9 och två 5x25 som sitter i.
Steget till basen är på 500w. 12" på lika mycket watt.
Strömen är tagen direkt från batteriet.

När basen är igång och dunkar så blinkar belysningen både i och på bilen. Har läst att när det håller på såhär så ska man fixa en kondensator.
Batteriet är ju inte i det bästa skicket direkt så min gissning är ju att stegen får för lite ström?

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 03, 2007, 14:33:09 »
köp hellre nytt batteri än en konding.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 03, 2007, 15:02:25 »
hmm okej..men hjälper inte en kondensator lite på traven?
Hur monterar man en konding egentligen? e det bara att kapa strömkabeln och sätten in ena dela på ena sidan av kondingen och den andra dela på andra sidan? :P
« Senast ändrad: december 03, 2007, 16:25:48 av linkanhej »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: december 03, 2007, 17:00:02 »
Hur monterar man en konding egentligen? e det bara att kapa strömkabeln och sätten in ena dela på ena sidan av kondingen och den andra dela på andra sidan? :P

Kondingen ska sitta parallellt, inte i serie. Så kapa inte strömkabeln.

Har aldrig monterat en konding i bilen själv men mitt sunda förnuft säger mig att det måste vara parallellt. Nån som säger emot?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 03, 2007, 19:53:28 »

Har aldrig monterat en konding i bilen själv men mitt sunda förnuft säger mig att det måste vara parallellt. Nån som säger emot?

prexis,, den ena polen till jord och den andra till plus, så den håller spänning där imellan!

men det borde inte behövas någon kondensator... eller... du borde nog byta batteriet och kolla allt annat först, nu e ju inte jag någon expert på billjud, men konsensatorn har man väll för att det inte går att kräma ut batteriet så mycket effekt?...
strajps går snabbast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 03, 2007, 20:12:15 »

prexis,, den ena polen till jord och den andra till plus, så den håller spänning där imellan!

men det borde inte behövas någon kondensator... eller... du borde nog byta batteriet och kolla allt annat först, nu e ju inte jag någon expert på billjud, men konsensatorn har man väll för att det inte går att kräma ut batteriet så mycket effekt?...

Ja konding används när man har problem med att basens "punch" inte orkas med riktigt. Detta pga. att batteriet inte hinner leverera all kraft som behövs när basen är som starkast.

Har hört att om man har riktigt bilstereobatteri så behövs inte kondingen men konding är ju billigare. Fast det är nog inte dumt med ett optima yellowtop-batteri eller liknande heller..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 03, 2007, 21:51:37 »

Åfan så den ska alltså inte sitta mellan steget och batteriet? :S Utan bara en jord in p åena sidan och en plus på andra?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 03, 2007, 22:10:38 »

Åfan så den ska alltså inte sitta mellan steget och batteriet? :S Utan bara en jord in p åena sidan och en plus på andra?

Precis, parallellt med förbrukaren (steget) eller "bredvid" om man får tala bebisspråk hehe  ;) (Jag är skadad, jobbar som elektriker)

Men misstänker att ju närmare den sitter steget desto bättre, så att strömmen till steget från kondingen slipper gå så lång väg.
Så du inte sätter kondingen under huven tex.

linkanhej

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 04, 2007, 18:44:01 »
okej nu är jag med :) Blir att ladda battariet och se om det blir bättre annars nytt batteri. En konding blir det nog också..om inte annat så ser det ju häftigt ut ;P

lundh

• JuniorMedlem
  • **
  • räzern
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: december 04, 2007, 23:01:10 »
okej nu är jag med :) Blir att ladda battariet och se om det blir bättre annars nytt batteri. En konding blir det nog också..om inte annat så ser det ju häftigt ut ;P

hehe,, jo,, det ser ju lite fräckt ut=)

kom ihåg att säkra ordentligt och inte med för starka säkringar! dom laddar ur jävligt snabbt och dom större kan hålla en del kräm...  jag skulle sätta efter batteriet innan kond och på kabeln till kond,, ju närmre desto bättre. glöm inte heller att om du lyfter av batteri polen så kommer du fortfarande ha spänning kvar! kanske inte så jättemycket kräm jämfört med bilbatteriet, men endå värt att tänka på
strajps går snabbast

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: december 12, 2007, 17:03:38 »
Okey kanske ska styra upp det här med kondensator, tydligen så äre så att en kondensator används i bilstereo eftersom att batteriet sitter ofta 4m kabel från slutsteget  och i kablen finns det nått som heter induktans. En konding ska sitta så nära steget som möjligt. Kondingen hjälper till då nätdelen i slutsteget switchar och eftersom det är 4m kabel fram till batteriet så blir det liten fördröjning på grund av kablens egen induktans och bla bla. denna korta stund innan strömmen tar sig fram till steget hjälper kondingen steget att jobba och tappar mindre. Är inte sååå jävla insatt och hoppas tex återfallet eller nån annan bilstereo "nörd" kan rätta och upplysa om jag fattat det hela rätt eller om jag är ute och psyklar.

Aterfallet

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1465
    • Visa profil
    • Bertilsson Auto Electronics
« Svar #13 skrivet: december 23, 2007, 01:35:09 »
Okey kanske ska styra upp det här med kondensator, tydligen så äre så att en kondensator används i bilstereo eftersom att batteriet sitter ofta 4m kabel från slutsteget  och i kablen finns det nått som heter induktans. En konding ska sitta så nära steget som möjligt. Kondingen hjälper till då nätdelen i slutsteget switchar och eftersom det är 4m kabel fram till batteriet så blir det liten fördröjning på grund av kablens egen induktans och bla bla. denna korta stund innan strömmen tar sig fram till steget hjälper kondingen steget att jobba och tappar mindre. Är inte sååå jävla insatt och hoppas tex återfallet eller nån annan bilstereo "nörd" kan rätta och upplysa om jag fattat det hela rätt eller om jag är ute och psyklar.

Helt rätt Loffe. Är inte helt med på förklaringen med induktansen, men effekten blir densamma.
Kan tillägga att den stora anledingen till kondensatorer egentligen är att kompensera underdimensionerade förstärkare. De har en kondensatorbank i sig, men den är ofta för klen och då kan man buffra lite extra kräm utanför steget för snabbt uttag. Det kan som tidigare påtalats, dock aldrig kompensera en dålig strömförsörjning från batteriet.
Sen finns det en hel ordlista med andra orsaker, men det viktiga är redan sagt :)
Sponsras av Bertilsson Auto Electronics.  Mitt projekt