Författare Ämne: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)  (läst 13080 gånger)

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« skrivet: december 18, 2007, 22:33:37 »
Detta är en efterhandstråd av det som hände med en av mina bilar i somras/höstas.
Har känt att tiden då jag höll på med denna bil och övrigt junk inte räckte till för att skriva en tråd, så här kommer den sent efter. Ni vet vad de säger, bättre sent än aldrig.

Historen började med att jag köpte en 360 i Skellefteå en söndag. Billig, besiktigad månaden ut, så det blev besiktning igen, hjullagerbyten och stabstag, sedan var det klart för trafiken igen.

Hittade ett gäng krokiga 14" alufälgar från en volvo 460, satt som en smäck och sen var det bara att flytta arslet snabbare än med den variomatic som fört mig framåt tidigare.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #1 skrivet: december 18, 2007, 22:36:53 »
Började med rostlagning (på lagomt seriöst sätt), ytrost är som mest bara fult.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #2 skrivet: december 18, 2007, 22:39:37 »
Resultatet. Grundfärg med lite klarlack.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #3 skrivet: december 18, 2007, 22:42:59 »
Med tanke på att sommaren även innehöll en stor del superstagekörning (samt att standardvarvaren har en tendens att ge upp), så fick bilen en varvare som kan meddela när jag borde växla.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #4 skrivet: december 18, 2007, 22:50:54 »
I mitten av sommaren saknade jag att kunna spela högre musik, så jag fixade det.

Inspirerad av Återfallet (och tidigare dörrsidor jag byggt) så slet jag lös dörrsidorna och lät fantasin sköta resten. Första gången jag använt glasfiber. För mig går funktion före finish när det gäller dessa bilar, fast det kanske en del redan insett. ;)

Målat med svart body..  ;)



För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #5 skrivet: december 18, 2007, 22:51:39 »
Färdigt!
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #6 skrivet: december 18, 2007, 22:59:39 »
Efter dörrsidorna ville jag bygga en baslåda, helt och hållet egna mått (inget blev bra, men det var kul att testa). Ljudet i den suger, men lådan är originalanpassad. ;)
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #7 skrivet: december 18, 2007, 23:01:16 »
Strax efter ljudet var klart hände det vi alla älskar (inte!).
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #8 skrivet: december 18, 2007, 23:06:54 »
I detta fallet borde jag nog bytt bakaxel på en gång..
Jag fyllde den med svets 3 gånger innan jag fick det att hålla (trodde jag, återkommer till detta ämne)..

Alla som har en trasig bakaxel och en plasmaskärare till hands borde offra reservhjulsbaljan, den är ju bara fylld med onödig vikt och är mest ivägen.
Jag offrar oftast, och gillar plasmaskärare.  ;D


P.S. Hålet läggs lämpligtvis igen med plexiglas och vingmuttrar. D.S.
« Senast ändrad: december 18, 2007, 23:14:34 av Nille »
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #9 skrivet: december 18, 2007, 23:12:25 »
Då jag precis som alla andra här (vild gissning), anser att de ser jävligt mycket ballare ut utan stötfångare, så tog jag tog bort den. Fick lust att kapa bort kanten också då denna förmodligen hade påverkat framtida besiktningar (vass kant).

Men.. rost infann sig och jag valde att ta bort lite mer.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #10 skrivet: december 18, 2007, 23:18:15 »
Mycket borttaget, ny plåt svetsades dit, spacklades lite (lagom) och sedan lite färg (blå är den iaf)..  :P
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #11 skrivet: december 18, 2007, 23:22:07 »
Listerna gillar jag inte heller, för "listiga" helt enkelt.  ::)

En yxa och hammare var det enda som jag fick bort som med, en del bucklor uppstod.. Men så var det det där med finish.  :-*

Lite blåfärg där också. ;)
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #12 skrivet: december 18, 2007, 23:23:12 »
Blått..
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #13 skrivet: december 18, 2007, 23:28:24 »
Well..

Eftersom bilen ändå stod där upphissad, varför inte byta avgassystem också tänkte jag. Lite rörigt, men det gick att räta ut.

Första systemet jag byggde fick ett stuk med dubbla slutdämpare (enbart) lät lite för mycket som en traktor, men eftersom katalysatorn var borta så gav det lite mer tryck.
För lite effekt, för dålig väghållning..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #14 skrivet: december 19, 2007, 21:30:51 »
Hej Nille! Kul att du visade oss projektet! Minst lika kul att läsa i efterhand faktiskt. För du skriver bra!

Kul att du bygger på egen känsla och inte nån annans, har inte sett en sån bakdel innan tex  ;)
Eller plexiglasgolv och dubbla slutdämpare  8)

En fråga angående plexin förresten, vad tjänade du på vid bakaxeljobbet genom att ta bort baljan?

Mycket beröm ska du ha för högtalarlådorna! SNYGGT BYGGT! Är sugen på nåt liknande. Blev ljudet bra i framdörrarna?

Berätta mer om superstagekörningarna och hur det gick med svetsdiffen som du fick svetsa tre gånger!

Återigen tack för den roliga och intressanta och inspirerande läsningen!

Mvh Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #15 skrivet: december 20, 2007, 00:14:09 »
Hej Nille! Kul att du visade oss projektet! Minst lika kul att läsa i efterhand faktiskt. För du skriver bra!

Kul att du bygger på egen känsla och inte nån annans, har inte sett en sån bakdel innan tex  ;)
Eller plexiglasgolv och dubbla slutdämpare  8)

En fråga angående plexin förresten, vad tjänade du på vid bakaxeljobbet genom att ta bort baljan?

Mycket beröm ska du ha för högtalarlådorna! SNYGGT BYGGT! Är sugen på nåt liknande. Blev ljudet bra i framdörrarna?

Berätta mer om superstagekörningarna och hur det gick med svetsdiffen som du fick svetsa tre gånger!

Återigen tack för den roliga och intressanta och inspirerande läsningen!

Mvh Frej

Roligt att det gillas!

Det där med plexin blev så för att jag höll till utomhus med det jag gjorde, domkraften lyfte inte tillräckligt högt och jag fick så jävla ont i nacke och rygg av att krypa under och ligga skumt. Därför försvann baljan och jag kunde sitta med huvudet i bagaget när jag svetsade. ;)

Anledningen till att det ej höll var att jag stoppade tillbaka skrotet som kom ut och svetsade fast det i diffen, men det blev ingen hållbarhet i det. ..tydligen. :P Men efter att ha svetsat in kapade bitar på tvären mellan dreven så höll det faktiskt många veckor.
..eller ja, några veckor, sen gick det sönder igen. Då fick den stå ända till dess att första snön hann komma, sen blev jag inspirerad igen och bytte till den klump jag sparat från min gamla vita DE, så nu håller det.

Ljudet i dörrarna är okej, har inte gjort slutna lådor (vilket man borde för rätta basen) men jag är nöjd med musik ändå. :) Bygg det du med, men måtta innan och skippa att kapa hål rakt igenom dörrsidorna, då har du slutna lådor på en gång när du plastat.

Det här med superstage är en sak några grabbar från stan kom på i somras. De byggde upp bilsports bana på ett flygfält som inte används. Banan är lite modifierad jämfört med originalet, men går fort som fan ändå (iaf för grabbarna med skyline's m.m.).
En gång tror jag vi var uppemot 20 bilar som samlats för att köra och grilla, riktigt kul!

Köpte dessutom nya bilsport idag, KRB-volvon gör mig alltid lika våt i byxorna! :D

För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #16 skrivet: december 20, 2007, 00:18:23 »
Well, back to the story!

Jag var inte nöjd med avgassystemet i mer än två dagar, så efter det fick det bli en 2,5" simons dämpare mitt under bilen och i slutet övergick det hela till 3".

Har dock bara en dålig bild på detta..
För lite effekt, för dålig väghållning..

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #17 skrivet: december 20, 2007, 00:28:30 »
Snart är vi ikapp nutiden, för mycket mer har faktiskt inte hänt med denna bilen sedan den fick en hel diff.

Tog en kväll för några veckor sedan och monterade "några" extraljus i fören. Har tyvärr behövt koppla ur 2 stycken då 500 watt kanske är lite för mycket lyse om man vill ha bränsleekonomi.

Ombyggt Hella-fäste, monterat upp och ner. Nitat och stadigt.
För lite effekt, för dålig väghållning..

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #18 skrivet: december 20, 2007, 00:50:24 »
De va inte dåligt me extralysen du har!!

Snygg bil föresten  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #19 skrivet: december 20, 2007, 17:15:01 »
Kul med eget superstage!

Inget dåligt ljus du har på bilen  8)

Hur låter bilen med nya avgaset nu då, groovt?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #20 skrivet: december 20, 2007, 20:09:01 »
fan va rally me så mkt extralysen
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Nille

  • Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #21 skrivet: december 22, 2007, 12:29:14 »
Roligt med svar i tråden!

Det "nya" avgassystemet låter rätt mycket, hemskt mycket resonans i kupén men inte så smattrande. Funderar på att sätta en till dämpare längst bak, utrymme finns.

Det enda som saknas för det rätta rallystuket vore väl att alla lyktor satt i en ljusbox (inget jag vill ge mig på att bygga), överladdning med responssystem, bur och en styvare fjädring. :P Julklapp kanske? ;)
För lite effekt, för dålig väghållning..

Paq

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Volvo 360 -87 (tråd i efterskott)
« Svar #22 skrivet: december 22, 2007, 23:05:01 »
haha de lätt som de skulle kunna bli en bra julklapp  ;)
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...