Författare Ämne: Snabb hjälp sökes  (läst 7922 gånger)

NYK

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Snabb hjälp sökes
« skrivet: januari 16, 2008, 22:04:38 »
Har en 360 -88 och växellådan är slut, har även en 240 med m47a (5vxl) som står och undrar om den lådan passar? Finns det någon annan volvo låda som passar utan modifikationer? Eller måste man ha en låda från en likadan bil?
Är väldigt tacksam för svar!
Är det nån som har en låda till salu som passar så hör av er.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Snabb hjälp sökes
« Svar #1 skrivet: januari 16, 2008, 22:15:58 »
Har en 360 -88 och växellådan är slut, har även en 240 med m47a (5vxl) som står och undrar om den lådan passar? Finns det någon annan volvo låda som passar utan modifikationer? Eller måste man ha en låda från en likadan bil?
Är väldigt tacksam för svar!
Är det nån som har en låda till salu som passar så hör av er.

Det måste nog vara från en likadan bil, våran låda heter M47R och har vissa skillnader tex utgående axel på femmans hus..

Vad har hänt med din låda?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

NYK

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 17, 2008, 08:53:10 »
Körde bilen, den drev sämre och sämre, till slut skramlade det bara om lådan eller nåt där bak och bilen drev inte framåt. Nu när man släpper upp kopplingen skramlar det bara och bilen driver inte framåt. Kan det vara något annat fel så vore jag tacksam om ni kunde tipsa om det?

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 17, 2008, 10:04:56 »
krypp in under bilen och lyssna var ljuder kommerifrån en mejsel funkar bra som stetoskop bara hålla ena ändan mot lådan och diffhus mm och andra ändan mot örat. går inte drivaxlarna runt?

har då personligen inte hört om nån som kört sönder orginal lådan på våra pärlor.

flinty

• Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 17, 2008, 10:07:45 »
Körde bilen, den drev sämre och sämre, till slut skramlade det bara om lådan eller nåt där bak och bilen drev inte framåt. Nu när man släpper upp kopplingen skramlar det bara och bilen driver inte framåt. Kan det vara något annat fel så vore jag tacksam om ni kunde tipsa om det?

Låter som att det rensat splinsen i hylsan mellan låda och kardanstång,, det har ju hänt förr.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

NYK

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 17, 2008, 13:07:44 »
Okej, tänkte börja meka med det till helgen, fick tag på en ny låda för 800:- på skroten iaf, men om det är ovanligt att lådan går på dom så kanske det är mer troligt att det är splinsen, vart får man tag på sånna? Är det något mer som ska bytas? Bilen har ju bara gått 12 000 mil så jag tycker det verkar konstigt med lådan, men det är klart, den kan ju ha gått ändå. Något annat man ska tänka på när man tar ner lådan? Har inte ens kollar under bilen hur det ser ut, har inte tillgång till lyft men har en traktor med pallgafflar till hands iaf.

NYK

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 17, 2008, 13:22:56 »
Såg att "gurra" hade ett liknande fel, citerar det han skrivit i en gammal tråd:

"Har övertagit en 360GL -87 för inga pengar alls (klart prisvärt ). Bilen har gått 11700 mil och är i det närmaste rostfri. Glad i hågen skulle jag ut på premiärtur med pärlan, vevade ned rutorna, ut med armbågen och på med (Volvo Original) stereon. Efter två minuter (jag har nästan hunnit ut till riksvägen) rasslar det till och bilen varvar fritt utan att driva.

Vad kan ha hänt? Sitter det någon slags koppling till kardanen vid lådan som kan paja? Den rasslar utav bara den i alla växlar (även neutral) och blir tyst när man trampar ur. Dock driver det aldrig. Tacksam för alla tips och idéer!"

MEN HAR GJORDE TYDLIGEN SÅHÄR FÖR ATT FÅ DET ATT FUNGERA IGEN:

"Hehe, här hinner man ju plocka isär hela bilen innan någon svarar  I vilket fall  funkar det nu, lossade hylsan och drog klämmorna över splinesen och nu går bilen framåt! Brum!"

VAD ÄR DET FÖR HYLSA SOM SKA DRAS ÅT OCH VART SITTER DEN? DET LÅTER JU MISSTÄNKT LIKA MITT FEL.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 19, 2008, 20:14:59 »
VAD ÄR DET FÖR HYLSA SOM SKA DRAS ÅT OCH VART SITTER DEN? DET LÅTER JU MISSTÄNKT LIKA MITT FEL.

Just det! Hylsan är en klämkoppling, mellan kardanen och ingående till växellådan. Spänns genom två pluggade hål i momentröret (se bild).

Här diskuteras "hylsan": http://www.300power.com/forum/index.php?topic=72.msg14356#msg14356

:)/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

NYK

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 21, 2008, 08:30:15 »
Drog åt hylsan men kom knappt utanför garaget innan den börjar slira igen, splinsen är väl slut, så det är bara att skrota bilen. Ingen ide att lägga tid på att byta när bilen är värd max 5000...

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 21, 2008, 12:07:48 »
Drog åt hylsan men kom knappt utanför garaget innan den börjar slira igen, splinsen är väl slut, så det är bara att skrota bilen. Ingen ide att lägga tid på att byta när bilen är värd max 5000...

Frågan är om det är axlarna eller hylsan som är skadad. Tydligen måste hylsan kollas ibland. Låter lite drastiskt att skrota pga hylsan! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

NYK

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 21, 2008, 14:00:56 »

Frågan är om det är axlarna eller hylsan som är skadad. Tydligen måste hylsan kollas ibland. Låter lite drastiskt att skrota pga hylsan! :) /Max

Känns som man kan lägga tiden på något vettigare än att meka med nån gammelvolvo. Bakaxeln måste ju ner för att komma åt hylsan. Måste ju vara jävla skitgrejor om det inte håller mer än 12 000 mil.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 21, 2008, 16:30:58 »
tja istället för att skrota bilen borde man väl kunna åt att svetsa fast hyslan i båda ändarna runtom och sen köra skiten ur bilen och sen överväga att skrota.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 21, 2008, 17:31:30 »

Känns som man kan lägga tiden på något vettigare än att meka med nån gammelvolvo. Bakaxeln måste ju ner för att komma åt hylsan. Måste ju vara jävla skitgrejor om det inte håller mer än 12 000 mil.

Min hylsa har fått mottaga mycket stryk och den har hållt trots att bilen har gått över 20 000 mil så du har nog haft otur med att hylsan inte har varit åtdragen ordentligt eller skakat loss, sen när det slirar där säger det ju sig självt att det går sönder.

Jag skulle aldrig skrota en bil för ett sånt struntfel. Inte ens den grova rosten på min bil gör att jag skrotar den!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

NYK

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: januari 21, 2008, 19:05:59 »
Går det att svetsa den som ni säger om det skulle vara dåliga splines även på kardan el. växellådan? När vi skuvade verkade det bara vara dåliga splines på ena "klämman" om ni föstår vad jag menar, om den blir stum i ena änden borde väl inte ha nån betydelse. Bilen är ju i princip rostfri så det kan ju vara värt att fixa det trots att det inte något större pengavärde i bilen.
Hur mkt behöver demonteras för att komma åt och svetsa? Antar att man inte kommer åt med en pinne i hålen för att dra åt klämmorna?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: januari 21, 2008, 19:53:04 »
Detta är kanske väl drastiskt, men jag tror nästan, att jag hade gjort så här: Kapa upp en "lucka" i momentröret, lagom stor att svetsa genom. När du är färdig kan du svetsa fast luckan igen. Annars måste du plocka ner allt, även dra ut axeln ur kopplingslamelen! :) /Max

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: januari 21, 2008, 20:31:16 »
Går det att svetsa den som ni säger om det skulle vara dåliga splines även på kardan el. växellådan? När vi skuvade verkade det bara vara dåliga splines på ena "klämman" om ni föstår vad jag menar, om den blir stum i ena änden borde väl inte ha nån betydelse. Bilen är ju i princip rostfri så det kan ju vara värt att fixa det trots att det inte något större pengavärde i bilen.
Hur mkt behöver demonteras för att komma åt och svetsa? Antar att man inte kommer åt med en pinne i hålen för att dra åt klämmorna?

Frågan är hur bra det skulle gå att svetsa med tex. Mig-svetsen..
Nej du har ju rätt i att båda klämmorna måste bli bra.. men även om du måste byta både hylsa och kardan ELLER växellåda så kostar det ju inte mer än 800-1000kr i delar ju. Och din bil är nog värd mer pengar än du tror om den är så fin som du säger.. rostfria 360:s vimlar det ju inte av. Vet ett extra fint exemplar (som inte hade gått mer än ca 4-5000 mil) som de begärde ~28000 för. Men vet inte om de fick vad de begärde.

Det är nog omöjligt att svetsa genom de små  hålen, och för att annars komma åt måste man slita ut axeln i momentröret en bit som jag gjorde av misstag när jag glömde ta ut skruvarna till klämmorna när jag skulle ta ner min låda+diff. Sen ska det tydligen vara problem med att få i axeln igen men för mig gick det banka tillbaka utan problem. Men då hade jag ju en ensam axel att slå på.. värre om man svetsat fast en växellåda i änden på axeln.

Bäst är helt klart att byta det som är dåligt, hylsa och eller antingen låda/axel.