Författare Ämne: Antennkabel.  (läst 5128 gånger)

peyote

• Medlem
  • Antal inlägg: 228
    • Visa profil
Antennkabel.
« skrivet: januari 27, 2008, 16:26:59 »
hallå alla, ska dra ny antenn o kabel.
Men hur går antennkabeln på golvet? vart går den haha
Och vad ska man skruva/slita loss för att hitta den?

Det är en Volvo 360
Mvh Mathias

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Antennkabel.
« Svar #1 skrivet: januari 27, 2008, 20:44:27 »
Om jag inte missminner mig så ligger min antennkabel under golvmattan utefter vänstra kanten på bilen, d.v.s. motsatt sida jämfört med alla kablar till bakljusen... Min bil har antennen på vänster bakflygel... Jag behövde bara slita loss innerpanelerna i baksätet och bakluckan, samt skruva loss listen på tröskeln (har jag för mig...) så kunde jag följa den hela vägen bak.
Jag vet inte riktigt om det är bästa dragningen; i mittendelen av bilen funkar den ju bra, det finns inga andra elledningar eller liknande i närheten, däremot går den ju förbi hela kabelhärvan under ratten i fram, och det är dessutom mycket trångt mellan innerpanelen och hjulhuset i bakluckan... Men det tycks funka i min bil...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: januari 27, 2008, 21:13:40 »
hallå alla, ska dra ny antenn o kabel.
Men hur går antennkabeln på golvet? vart går den haha
Och vad ska man skruva/slita loss för att hitta den?

Det är en Volvo 360
Mvh Mathias

Förmodligen går den på golvet  ;)

Nej men 3 alternativ, antingen längs sidorna eller vid kardantunneln. Du får följa den och se
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 27, 2008, 21:35:29 »
Haha ja nånstans under mattorna ligger den, men jag ska dra ny kabel och dra om högtalarkablarna, så det blir väl att riva ut allt haha

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2008, 14:44:01 »
Så ja, idag slet jag loss allt som heter mattor i bilen. Och där låg antennkabeln helt o skyddat haha. Men nu har den en pvc slang runt sig och går från stereon till antennen på bakluckan. Sen drog jag nya högtalarkablar när jag ändå var igång. Det är inte lätt att få ner kablar bakom stereon mot mattan inte. Men det går med lite våld.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2008, 20:42:23 »
Så ja, idag slet jag loss allt som heter mattor i bilen. Och där låg antennkabeln helt o skyddat haha. Men nu har den en pvc slang runt sig och går från stereon till antennen på bakluckan. Sen drog jag nya högtalarkablar när jag ändå var igång. Det är inte lätt att få ner kablar bakom stereon mot mattan inte. Men det går med lite våld.

Jasså har du antenn på bakluckan?  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 29, 2008, 20:52:35 »
Haha ja, vart sitter den annars? :)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 29, 2008, 21:20:34 »

Bra, det där med "slangen"! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

peyote

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 29, 2008, 21:25:28 »

Bra, det där med "slangen"! :) /Max

Tackar, ja lite skydd ska kablarna allt ha. Jag kommer ju inte störas av att det är en liten bula längst med golvet bak, eftersom jag aldrig sitter bak :P