Författare Ämne: Finns det kondensator?  (läst 17753 gånger)

Crisse

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Finns det kondensator?
« skrivet: januari 28, 2008, 17:12:43 »
Hallå!

Var o besiktade 340´n idag, gick igenom :)

Men har fortfarande kvar problemet att den inte startar när den är varm, fick dra igång och då startade den direkt..

Så varför är det såhär? Spelar ingen roll vilken gas man har ändå startar den inte, men när den svalnat av ett tag går den igång direkt.. Så tänkte att det kanske finns kondensator, när sådana blir dåliga så startar dom inte varma..

Motorn är en B14.

Eller var kan det annars vara?

« Senast ändrad: januari 28, 2008, 17:15:07 av Crisse »

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Finns det kondensator?
« Svar #1 skrivet: januari 28, 2008, 20:05:58 »
Renix => ingen kondensator som går att byta, allt är integrerat i "boxen". Kanske har du dåligt batteri, eftersom det går att "släpa" igång den. :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 28, 2008, 20:50:13 »
Okej, då vet jag det..

Har dock funderingar på om nåt i förgasarn kan ha hängt sig så den flödar, för det luktar bensin när man försöker starta den när den är varm.. Och på så vis blir sur när man skall starta igen?

Batteriet är nytt biltema, testade med ett till batteri som var i bra skick med startkablar, inget bättre resultat..

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 28, 2008, 21:00:06 »
vad har du för stift? och hur ser dessa ut?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 29, 2008, 08:08:28 »
Funderade lite på ditt problem. Har du testat att använda choken även på varm motor? :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 29, 2008, 13:28:25 »
Har helt nya stift i, kommer inte ihåg exakt men tror dom heter BP6ES.

Blir inte bättre genom att testa med choken i..

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 06, 2008, 19:42:24 »
Nu vet jag inte vilken årsmodell du har men på min -80 med B14 var det vanligt tändsystem med kondensator köpte ny till min på mekonomen sammmtidigt som jag köpte nya brytare har för mig att det inte kosta allt för mycke.
Men det är ju alltid roligare att gå in på volvo och fråga efter delar och se hakorna falla till golvet ;D

// Johan

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 06, 2008, 20:04:23 »
Ringde till mekonomen för nån vecka sen, de slutade med kondensator -84 och min är 88. Så kondensator finns inte på min..

Har inte haft tid att kolla förgasaren än, men tempmätarn går inte upp till mitten, så termostaten kanske är dålig? Kan den göra så den blir svårtstartad varm?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 06, 2008, 20:12:19 »
Har inte haft tid att kolla förgasaren än, men tempmätarn går inte upp till mitten, så termostaten kanske är dålig? Kan den göra så den blir svårtstartad varm?

Drar den mycket bensin? För mycket bränsle låter troligt! :) /Max

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 07, 2008, 20:28:42 »
Blir galen asså, verkligen omöjligt att starta den med startmotorn varm, den dra runt hur fint som helst men "tänder inte till", liksom bara går runt.. Har bytt packningen i förgasaren och gjort rent den utan resultat, stiften är nästan nya.. Men om man har ett par polare med sig och dom puttar på så går den igång direkt nästan, men omöjligt på startmotorn..

Tycker inte bilen drar spec mycket bensin heller :S

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 07, 2008, 22:59:07 »
Map dina springstarter! Felet måste utlösas elektriskt då startmotorn triggas. Är det någon annan elektronik som slutar fungera då du kirrar? /Max

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 07, 2008, 23:12:40 »
Nej allting verkar funka som det skall elektronikmässigt, både när den är kall och varm..

Funderar dock på om det kan vara så att flottörnivån är för hög så den flödar, luktar nämligen lite bensin när man stängt av den, så kanske skulle testa att böjja blecket lite på flottören så nivån blir lite lägre?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 07, 2008, 23:20:49 »
Det jag menade var; när du kör startmotorn, fungerar då allt annat som det ska? Har svårt att tro, att små skillnader i flotörnivå skulle inverka så kraftigt att bilen är ostartbar! Däremot har flotörnivå och packningstjocklek inverkan på bränsleekonomin! :) /Max

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 07, 2008, 23:26:14 »
Ja jag har då inte märkt något som inte funkar, ljus, fläkt, radio, vindrutetorkare, ja allt som jag kommer på verkar funka samtidigt som startmotorn går runt..

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mars 07, 2008, 23:53:29 »
När du har varmstartsproblem, är det direkt efter du stannat motorn eller måste den stå en stund innan den blir svårstartad? :-\  /Max

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: mars 07, 2008, 23:58:19 »
Direkt när jag stängt av den och ca 30 min framåt är det ingen idé att ens försöka på startmotorn, Men efter ca 30 min brukar det gå att få igång den :-X

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: mars 07, 2008, 23:59:38 »
Letade lite i vad du skrivit! Din förgasare saknade tomgångssolenoid! => Någon har rotat på förgasaren! Startade den lättare innan du monterade din "nya" solenoid? /Max

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: mars 08, 2008, 00:11:04 »
Nja var inte så att solenoiden saknades, stiftet till kontakten hade gått av, var samma problem då, dock glödtände den i ca 30 sek efter man vridit av nyckeln, med den nya solenoiden glödtänder den ingenting längre. Dock kvarstod varmstart problemet..

När den är varm går det ibland starta den när man slagit av den om man gör det nästan direkt, om den däremot stått nån minut bara så är det "kört"..

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: mars 08, 2008, 00:22:05 »
Det är lätt att tänka, att den går på för fet blandning. Det omvända måste också testas. När du nästa gång har problem, testa med startgas! Så får vi se... :-\

Med sömniga hälsningar från Skåneland. God natt. :) /Max

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: mars 08, 2008, 00:38:24 »
Okej, tack för hjälpen sålänge!
Skall testas!

Gonatt  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #20 skrivet: mars 08, 2008, 07:15:09 »
Blir galen asså, verkligen omöjligt att starta den med startmotorn varm, den dra runt hur fint som helst men "tänder inte till", liksom bara går runt.. Har bytt packningen i förgasaren och gjort rent den utan resultat, stiften är nästan nya.. Men om man har ett par polare med sig och dom puttar på så går den igång direkt nästan, men omöjligt på startmotorn..

Tycker inte bilen drar spec mycket bensin heller :S

Låter nästan som min bil. Fast min är bara svårstartad när den är kall. OM jag inte vrider lyskknappen till mellanläge mellan läge 1 & 2 så att all belysning är avstängd. Lyset tar annars effekt från tändsystemet verkar det som och då blir den svårstartad.

Prova detta knep får du se om det hjälper.. longshot.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: mars 08, 2008, 12:14:17 »
Okej, skall testa det med nästa gång jag åker ut och den inte startar  :)

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: mars 08, 2008, 20:23:57 »
Testade som du sa nu frej, det gjorde ingen skillnad.

Men jag misstänker att det är så att flottörnivån är för hög så den bli sur..

Jag testade att starta den direkt nu när jag slagit av den, gick igång på mindre än 1sek, alltså direkt när jag vred nyckeln, testa så ett par gånger och gick igång direkt, men sen när den stått några minuter blir den omöjlig.

Alltså måste förgasaren flöda så det rinner ner bensin och den blir skitsur => att den inte startar när den stått en stund?

Pratade med en kompis farsa som är bilmekaniker och han trodde samma sak, så får testa det imorgon ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: mars 08, 2008, 22:11:50 »
Alltså måste förgasaren flöda så det rinner ner bensin och den blir skitsur => att den inte startar när den stått en stund?

Pratade med en kompis farsa som är bilmekaniker och han trodde samma sak, så får testa det imorgon ;)

Ni verkar vara nåt på spåret, skönt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: mars 15, 2008, 15:55:46 »
Var tydligen inte det heller  >:(

Var ute och sänkte flottörnivån, men den startar inte varm nu heller, dock tyckte jag bilen kändes något piggare när jag var ute och körde, men efter att den stått en stund ville den inte igång..

Dock kändes ingen bensinlukt nu längre.. Så detta kanske var ett av problemen om det är nåt mer som spökar när den är varm..

Det kan inte vara någon tändbox eller något som skapar detta problem?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: mars 15, 2008, 16:55:25 »

Var ute och sänkte flottörnivån, men den startar inte varm nu heller, dock tyckte jag bilen kändes något piggare när jag var ute och körde, men efter att den stått en stund ville den inte igång..

Dock kändes ingen bensinlukt nu längre.. Så detta kanske var ett av problemen om det är nåt mer som spökar när den är varm..

Lätt att kolla, kolla gnistan och gärna förtändningen med tändlampa om du har möjlighet!

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: mars 16, 2008, 01:02:47 »

Startgas, när du har problem! Efter det vet vi mycket mer! :) /Max

Ps. förstår att du inte gillar startgas! ;) :) /Ds

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: april 02, 2008, 20:31:48 »
Haha har ingen startgas hemma och har inte haft en tanke på att köpa med..

Men, nu när jag var ute och bytte till sommahjul täntke jag att jag skulle testa att se hur den reagerar om man tar bort luftfilterlocket, då gick den nästan igång direkt.. Utan gick det inte alls, alltså verkar det som att den får för lite luft / för mycket bensin.. Verkar ju faktiskt som att den flödar, men har ändra flottörnivån och det gjorde ingen skillnad.. Luktar bensin när man dragit runt startmotorn när den inte går igång..

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: april 02, 2008, 20:36:21 »
Haha har ingen startgas hemma och har inte haft en tanke på att köpa med..

Men, nu när jag var ute och bytte till sommahjul täntke jag att jag skulle testa att se hur den reagerar om man tar bort luftfilterlocket, då gick den nästan igång direkt.. Utan gick det inte alls, alltså verkar det som att den får för lite luft / för mycket bensin.. Verkar ju faktiskt som att den flödar, men har ändra flottörnivån och det gjorde ingen skillnad.. Luktar bensin när man dragit runt startmotorn när den inte går igång..

När bytte du filter senast? ;) :) /Max

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: april 02, 2008, 21:30:24 »
Var ganska skitigt, ska köpa nytt nästa vecka då jag ska förbi biltema, men körde en liten bit utan filter och lät sedan stå och försökte starta, gick inte me d locket på, men utan lock går den igång..

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: april 03, 2008, 02:38:42 »
Konstigt fel. Det låter precis som motorn bara suger luft genom förvärmningsslangen. När du kör är det kallt/svalt under huven & termostaten i luftburken är öppen/halvöppen. När du sedan stannar sprider sig värmen under huven & termostaten stänger förvärmningsluften & bilen går inte igång. Det här förutsätter ju förstås att rätta luftintaget är totalt igenpluggat, annars skulle bilen hoppa igång.... Rent spontant får jag för mig att du kört på en kattunge eller annat gulligt djur som fastnat i luftintaget....... ;)  Skämt åsido... går bilen igång om du rullar/bogserar den? Alltså om du inte gnuggar på startmotorn.

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: april 03, 2008, 07:16:11 »
Ja, om en polare puttar på behöver bilen knappt rulla någonting för att gå i gång, men på startmotorn är den tvärdöd, även fast den drar runt bra..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #32 skrivet: april 03, 2008, 20:28:42 »
Ja, om en polare puttar på behöver bilen knappt rulla någonting för att gå i gång, men på startmotorn är den tvärdöd, även fast den drar runt bra..

Låter som om tändningen inte får tillräckligt med kräm för att stiften skall antända blandningen..  ::)

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #33 skrivet: april 03, 2008, 23:10:18 »
Hmm okej, hur kollar man upp det isåfall? Stiften är nästan nya så dem är det inget fel på.. Hjälper heller inte att stänga av lyset som du nämnde tidigare..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #34 skrivet: april 08, 2008, 17:16:22 »
Hmm okej, hur kollar man upp det isåfall? Stiften är nästan nya så dem är det inget fel på.. Hjälper heller inte att stänga av lyset som du nämnde tidigare..

Mäter spänningen till tändspolen samtidigt som du kör på starten!
Går väl även att kolla med tändlampa när du kör på starten.