Författare Ämne: B14: Var tog effekten vägen?  (läst 5546 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
B14: Var tog effekten vägen?
« skrivet: mars 01, 2008, 06:25:13 »
Snubblade över följande, intressanta tabell (se bild)! B14 tycks blivit svagare med åren. Vart tog effekten vägen? Motorerna ser likadana ut! Har samma avgasrening och samma förgasare! Vad tror ni? Är det möjligtvis inte samma munstycken? :-\ :) /Max

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: B14: Var tog effekten vägen?
« Svar #1 skrivet: mars 01, 2008, 13:54:53 »
Är du säker på att det är förgasare på 88:orna? Borde det inte vara insprut och katalysator?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 01, 2008, 16:10:28 »
Är du säker på att det är förgasare på 88:orna? Borde det inte vara insprut och katalysator?
Ja, i alla fall på min! Vet inte om det gäller hela året. Har aldrig hört om en B14 med insp. och kat! Håller på att fixa 85-an och kommer att blanda en del delar, därav mitt intresse! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 01, 2008, 17:12:38 »
Hittade inst.boken! Finns tydligen modeller med kat + förgasare 1988! :) Max

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 01, 2008, 21:12:36 »
I slutet av 80-talet fanns det en del bilar med förgasare+kat. Mest japanare, men oxå en del europeiska. Förgasaren brukar vara dold bakom ett nystan av slangar å kablar, men den sitter där. Tror det var ganska vanligt i vissa delstater i USA några år tidigare oxå.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: mars 02, 2008, 17:37:55 »
I slutet av 80-talet fanns det en del bilar med förgasare+kat. Mest japanare, men oxå en del europeiska. Förgasaren brukar vara dold bakom ett nystan av slangar å kablar, men den sitter där. Tror det var ganska vanligt i vissa delstater i USA några år tidigare oxå.

Och jag som trodde att katalysatorn behövde insprutningen med lambdasond för att fungera, det jag har fått höra/läsa är att sonden är som den är för att katten gillar när blandningen växlar mellan snålt och fett hela tiden, som den ofelbart gör med en smalbandare i closed loop.. men hur får man till det med förgasare? Eller är det annan typ av kat då?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: mars 02, 2008, 20:43:26 »
Jag har i alla fall fått för mig att det är en annan kat på bilar med förknasare och kat... Det torde knappast vara av så stort intresse här i sverige dock, jag tror inte att det klarade våra miljökrav... Här får gärna någon som har bättre koll kliva in och förklara, men jag tror att vi i Sverige införde krav på s.k. trevägs katalysatorrening, vilket kräver lambdasond... Delar av resten av världen nöjde sig med att kräva envägs katalysator, i princip enbart en katalysator på förgasarbilen...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82