Författare Ämne: 300power abstinens  (läst 5069 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
300power abstinens
« skrivet: mars 07, 2008, 09:43:05 »
Äntligen är forumet tillbaka!!! ;D Höll på att få abstinens... ;) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 300power abstinens
« Svar #1 skrivet: mars 07, 2008, 09:54:42 »

Som ni kanske har förstått var det ett serverhaveri, vi har nog förlorat en del inlägg! Odelands skriver följande:

Citera
Tyvärr har en diskarray på akilles gått sönder. Vi jobbar på att få igång akilles under natten från senaste backup. Backupen skall vara från natten dessförinnan.
Beräknad till online igen efter all återställning kl 0600 fredag morgon.

Vi beklagar detta och kommer att återkomma här på bloggen med mer info
Kl. 02:10

Återställning fortskrider och vi är två tekniker på plats ifall något skulle fela.

Uppdatering: 05:50

Tyvärr kommer en del konton som börjar på på en bokstav i slutet på alfabetet vänta något längre. Vi beräknar med att de sista konton är uppe ca kl 10.00.



Ja inte ens de bästa web-hotell är fria från hårdvarufel. Det går att följa driftsavbrott här:
http://oderlandblogg.com/

/Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 300power abstinens
« Svar #2 skrivet: mars 07, 2008, 10:23:00 »
Ett litet förslag. Vi säkerhetskopierar forumet kontinuerligt, externt Oderlands. Detta är ingen kritik mot web-hotellet, men tänk på vad ex en brand, med följande total dataförlust, skulle innebära. Vi har flera 100000-tals timmars arbete, lagrat i databasen! Kostnaden kan vi nog "skramla till"! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 300power abstinens
« Svar #3 skrivet: mars 07, 2008, 13:14:43 »
Hoppas våra kvarstående problem beror på att Oderlands inte är klara med servern! :-\ /Max

Senaste nytt:

Citera
Uppdatering: 12:48

Nu är nästan alla konton tillbaka ifrån backup, det återstår ca: 10% och vi räknar med att det tar mellan 1-2 timmar.
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power abstinens
« Svar #4 skrivet: mars 07, 2008, 14:20:05 »
Ett litet förslag. Vi säkerhetskopierar forumet kontinuerligt, externt Oderlands. Detta är ingen kritik mot web-hotellet, men tänk på vad ex en brand, med följande total dataförlust, skulle innebära. Vi har flera 100000-tals timmars arbete, lagrat i databasen! Kostnaden kan vi nog "skramla till"! :) /Max

Ja fy va tråkigt det är, hade abstinens både igår kväll och idag på morgonen innan jobbet  ;)

Jag tänkte oxå på backup men Mefistofeles lugnade mig med att oderland har backup samt att Mefistofeles har backup på alla inlägg till för en månad sen i allafall. Däremot alla bilder försvinner om inte oderland får igång sin backup.

Därför tänker jag göra en egen backup på alla bilder jag bifogar till forumet.

Ska man göra en backup på hela forumet ink. bilder så är det ju över en gigabyte vi talar om nu! Men det kanske funkar att göra backup ändå? Så länge det är under 4.5Gb så går det ju göra en DVD-backup. Sen krävs det fler skivor eller en hårdisk till backupen.

Typiskt att just Akilles-servern gick ned sig, finns så många andra som kunnat krascha istället för "vår" server.

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power abstinens
« Svar #5 skrivet: mars 07, 2008, 14:20:34 »
Hoppas våra kvarstående problem beror på att Oderlands inte är klara med servern! :-\ /Max

Senaste nytt:

Citera
Uppdatering: 12:48

Nu är nästan alla konton tillbaka ifrån backup, det återstår ca: 10% och vi räknar med att det tar mellan 1-2 timmar.


Vilka kvarstående problem?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 300power abstinens
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2008, 00:13:15 »
Vilka kvarstående problem?

Nu fungerar allt perfekt och alla är lyckliga. ;D Det var lite problem, då jag skrev detta, ibland fick man inte serverkontakt! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Crisse

  • Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
SV: 300power abstinens
« Svar #7 skrivet: mars 08, 2008, 00:19:38 »
Ett litet förslag. Vi säkerhetskopierar forumet kontinuerligt, externt Oderlands. Detta är ingen kritik mot web-hotellet, men tänk på vad ex en brand, med följande total dataförlust, skulle innebära. Vi har flera 100000-tals timmars arbete, lagrat i databasen! Kostnaden kan vi nog "skramla till"! :) /Max

Ja fy va tråkigt det är, hade abstinens både igår kväll och idag på morgonen innan jobbet  ;)

Jag tänkte oxå på backup men Mefistofeles lugnade mig med att oderland har backup samt att Mefistofeles har backup på alla inlägg till för en månad sen i allafall. Däremot alla bilder försvinner om inte oderland får igång sin backup.

Därför tänker jag göra en egen backup på alla bilder jag bifogar till forumet.

Ska man göra en backup på hela forumet ink. bilder så är det ju över en gigabyte vi talar om nu! Men det kanske funkar att göra backup ändå? Så länge det är under 4.5Gb så går det ju göra en DVD-backup. Sen krävs det fler skivor eller en hårdisk till backupen.

Typiskt att just Akilles-servern gick ned sig, finns så många andra som kunnat krascha istället för "vår" server.



Ja, var riktigt tråkigt när forumet var nere, men som tur är funkar det ju nu  ;D

Ang DVD backup finns det ju så kallade Doublelayer skivor som rymmer 9.4GB tror jag, så det skulle kunna vara ett alternativ kanske, visst de är lite dyrare, tror de kostar runt 30kr styck, men det är ju hellt klart värt det om något skulle krascha och resultatet blir stora dataförluster  ;)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: 300power abstinens
« Svar #8 skrivet: mars 11, 2008, 17:56:18 »
Med tanke på att enligt david så utnyttja vi 700mb av våra tillgångar och nu har vi updaterat så vi får ha upp till 5gb och 5gig rymms juh nästan på en vanlig dvd+ med överbränning så tycker inte det borde vara nå problem rent tekniskt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power abstinens
« Svar #9 skrivet: mars 11, 2008, 19:45:34 »
Med tanke på att enligt david så utnyttja vi 700mb av våra tillgångar och nu har vi updaterat så vi får ha upp till 5gb och 5gig rymms juh nästan på en vanlig dvd+ med överbränning så tycker inte det borde vara nå problem rent tekniskt.

Förlåt, målade väl faan på väggen helt enkelt  ;)

Det viktiga är ju att vi har backup i allafall  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 300power abstinens
« Svar #10 skrivet: mars 17, 2008, 20:17:43 »
Nu kom nästan abstinensen tillbaka! ;D /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 300power abstinens
« Svar #11 skrivet: mars 17, 2008, 21:36:50 »
Nu kom nästan abstinensen tillbaka! ;D /Max

Vadårå? Jag skriver för sakta för jag hann inte märka nåt avbrott?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.