Ja jag tänkte att jag kunde visa upp ett mopedbygge jag och en polare håller på med

Har hållt på med mopperacing i några år och sen var det ju dags för projektarbete i skolan, så det fick ju självklart bli en miljövänlig tvåtaktsmoped sprinter

Motorn är en Honda MB50 där vi svetsat och byggt om så att en vattenkyld cylinder från märket Derbi passar. Växellåda,vevparti och koppling kommer från en 80cc Honda cross. Tändningen är en digital av märket PVL.
Vi hade igång den för någon vecka sedan, riktigt härligt att se att det funkar efter allt slit och alla timmar man lagt ner på den

Dock hade vi inget ordentligt avgasrör så vi håller på att bygger ett just nu, ett sk avstämt som är uträknat efter cylindern för att få ut mer effekt. Konorna är färdigrullade så det är bara svetsning och utformning kvar, skall göras på måndag då jag inte har tillgång till TIG svets hemma.
Slänger upp et par bilder här

Här hittade vi en tank som skulle funka, så det fick bli den, ramen har byggts om med egentillverkad sving och en framgaffel från en cykel

Såhär blev svingen, ramförstärkning och tankfäste syns även.

Här syns insuget som vi svetsat och slipat så det blir ett bra flöde upp mot cylindern, org ä ju motorn luftkyld och insuget sitter då på cylindern. Men nu matas det alltså direkt ner i vevhuset

Testmontering av motorn, dock utan kylare, avgasrör mm

Från annan vinkel, där är dock inte den specialgjorde bakaxeln monterad och kedjesträckarna mm

Skall fixa några fler bilder inom kort hur den ser ut just nu, kommande blir att göra färdigt avgasröret och lämna iväg den på lackering.