Författare Ämne: Mopedbygge ;)  (läst 17918 gånger)

Crisse

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
Mopedbygge ;)
« skrivet: mars 08, 2008, 00:37:14 »
Ja jag tänkte att jag kunde visa upp ett mopedbygge jag och en polare håller på med ;)
Har hållt på med mopperacing i några år och sen var det ju dags för projektarbete i skolan, så det fick ju självklart bli en miljövänlig tvåtaktsmoped sprinter  ;D

Motorn är en Honda MB50 där vi svetsat och byggt om så att en vattenkyld cylinder från märket Derbi passar. Växellåda,vevparti och koppling kommer från en 80cc Honda cross. Tändningen är en digital av märket PVL.
Vi hade igång den för någon vecka sedan, riktigt härligt att se att det funkar efter allt slit och alla timmar man lagt ner på den  :P
Dock hade vi inget ordentligt avgasrör så vi håller på att bygger ett just nu, ett sk avstämt som är uträknat efter cylindern för att få ut mer effekt. Konorna är färdigrullade så det är bara svetsning och utformning kvar, skall göras på måndag då jag inte har tillgång till TIG svets hemma.

Slänger upp et par bilder här  ;)

Här hittade vi en tank som skulle funka, så det fick bli den, ramen har byggts om med egentillverkad sving och en framgaffel från en cykel  ::)

Såhär blev svingen, ramförstärkning och tankfäste syns även.

Här syns insuget som vi svetsat och slipat så det blir ett bra flöde upp mot cylindern, org ä ju motorn luftkyld och insuget sitter då på cylindern. Men nu matas det alltså direkt ner i vevhuset

Testmontering av motorn, dock utan kylare, avgasrör mm

Från annan vinkel, där är dock inte den specialgjorde bakaxeln monterad och kedjesträckarna mm

Skall fixa några fler bilder inom kort hur den ser ut just nu, kommande blir att göra färdigt avgasröret och lämna iväg den på lackering.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
SV: Mopedbygge ;)
« Svar #1 skrivet: mars 08, 2008, 03:39:19 »
härjar du med mopeder ska du nog prata med peter här på forumet, han kör sin ks50 på nos ;D
Bra, bättre, bredast

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 08, 2008, 09:39:30 »
Snyggt! :) Svårt att se på bilden, men den blev lite längre, eller? Hur fixade du slidfunktionen, när du flyttade insuget till vevhuset? /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2008, 12:11:34 »
härjar du med mopeder ska du nog prata med peter här på forumet, han kör sin ks50 på nos ;D

Jaså, kan det vara den som låg på tradera en gång? En 50cc, gul tror jag den var.. om det var den såg den ut att gå riktigt friskt  ;D

Max: Ja den blev längre, vilket var meningen så man skall kunna dra fullt i starter utan att behöva släppa gasen för att förhindra att stegra över ;)
Det är inte slidmatning, kanske inte skrev så tdyligt utan det är sk casematning så det funkar "som vanligt" med reedventiler bara det att detta nu sitter i blocket istället för på cylindern som det gjorde original :)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2008, 12:12:48 »
Hur många cc är den på ? Är det en dragrace moppe ni bygger  8)
"don't buy it if you can build it!"

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2008, 13:16:32 »
Slagvolymen blir 74.8cc. 

Ja dragrace blir det, skall upp till hudiksvall i juni  ;)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2008, 13:28:54 »
Okej vi får bara ha 50cc .men det är en sport det med  8)
"don't buy it if you can build it!"

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 08, 2008, 13:37:35 »
Okej, ja det är ju lite mer sport att trimma en 50cc´are och dessutom är den ju fortfarande "äkta" moped då  ;) , dem racen jag brukar vara med i har vi 50cc, 70cc och 90cc.

Det som är uppe i hudiksvall kör de enligt "ligistreglerna", mer info om det finns på www.midswedenracing.se

vict0r

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
  • Pärlan
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 27, 2008, 21:42:47 »
nufiken på hur det går...

kan ju säga att jag när jag var yngre körde oxå MB5, och fick skämmas, det var ju inte direkt snyggaste man kunde ha, alla andra hade mt5 eller yamaha DT...

och dagens ungdom kör skoter...

men kul bygge =)
Been there, done that, dont remeber a thing...

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 31, 2008, 12:37:18 »
Det gick riktigt bra.. tills etanolen kom i tanken.

Liksom jag och moppen gillade alkoholen en stund, men efter ett tag när den fått i sig en del blev den väldigt skum( Blir även jag vid större mängder  ::) ;D), fick liksom för lite bränsle kändes det som, kollade runt lite och drog slutsatsen att packningsmassan vi satt bredvid packningen till insuget i motorblocket löst upp sig, så där läckte den väldigt mycke nu. Så lär försöka hitta en packningsmassa som funkar ihop med etanol..

Ram och tank åker på lackering imorgon, så passar på att riva motorn då så vi kan åtgärda problemet med läckan..
Har även påbörjats på en bakdel:

Kylaren är vänd för att få slangarna lite bättre och avgastesten för besnin är gjorda..

CO 1,88%
CO2 3.6%
HC 5430 ppm
O2 14,0%

HC´n blir ju ganska hög med bensin pga 2-taktsoljan, testet är gjort med 3% olja och kommer köras med samma mängd olja, fast det blir ricinolja i etanolen när det testet görs.
« Senast ändrad: april 14, 2008, 17:40:49 av Crisse »

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: mars 31, 2008, 18:18:20 »
haha tusan vad pimp bakdel liknar lite på en "Café racer"  :D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #11 skrivet: april 01, 2008, 18:26:36 »
Coolt med etanol-moppe!!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: april 01, 2008, 20:57:36 »
haha ricktigt fräkt...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: april 04, 2008, 22:19:51 »
Tack för kommentarerna  8)

Är förövrigt lackad nu, blanksvart  ;D

Har även haft isär motorn och hittat en packningsmassa som verkar klara etanol, så det blir väll att börja med monteringen imorrn då..

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: april 14, 2008, 17:43:59 »
Ny bild på hur den står nu :)

Avgasvärden för etanol:

CO 1.54%
CO2 3,85%
HC 1998 ppm
O2 13.1%

För bensin:

CO 1,88%
CO2 3.6%
HC 5430 ppm
O2 14,0%

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: april 14, 2008, 17:59:19 »
haha tusingen vad frän!  8) ska vi få en film på en liten provtur då?  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: april 14, 2008, 22:15:02 »
Den går bra nu faktiskt så film lär komma inom en snar framtid  ;D

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: maj 06, 2008, 08:44:17 »
Ska till rättvik på lördag på träff, vi får se om det blir nån film innan dess, annars lär det garanterat komma någon från den  8)

Cylindern har iaf blivit portad:

Några helhetsbilder med:

Har även fixat ett nytt avgasrör som är avstämt på 14500 rpm, nu jävlar varvar den lite mer, börjar gå riktigt bra nu faktiskt  ;D

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #18 skrivet: maj 06, 2008, 12:43:32 »
fyfan en epa moppe ;D
Bra, bättre, bredast

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: maj 15, 2008, 15:23:27 »
Man omkom under mopedtävling

hoppas inte det var du.

Ska till rättvik på lördag på träff, vi får se om det blir nån film innan dess, annars lär det garanterat komma någon från den  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: maj 15, 2008, 17:46:30 »

hoppas inte det var du.

Farligt att skriva ett sånt inlägg på ett internetforum Loffe.
Nu får vi alla sitta här och vänta på svar från Crisse..

Jag ber till högre makter att det inte var Crisse som förolyckades.
Men egentligen är det ju lika förfärligt vem det än var, 24 år ung.  :'(

Nu tänker vi soliga tankar och hoppas på svar från Crisse!

EDIT: Crisses profil var aktiv på forumet idag  kl. 09:46:30 Hoppas att det betyder tur.
« Senast ändrad: maj 15, 2008, 17:48:56 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: maj 15, 2008, 21:56:56 »
Hallå!

Jag lever, men tyvärr inte min kompis  :-[ Han fick vobbel på sin moped i runt 120km/h och tappade kontrollen, mopeden flög åt ena hållet och han rakt in i en stolpe  :-[ Därav körde jag inget och därmed inga filmer eller något, känner inte för att köra eller skruva på ett tag heller, så ni som vill se den levande får vänta.

Här är en minnesfilm för Erik för den som vill se, han var en riktigt duktig grabb och har hållt på i många år, han var inte van med sin nya ram och bara dagarna innan racet sa han att han inte vågade dra på fullt med den än för att det var sånt drag och den kändes lite ovant som han uttryckte det. Han monterade en vobbeldämpare men enl publiken uppkom en smäll och sedan kom vobblet. Vet inte om det var den som gick sönder, var verkligen hemskt att se det hela och ångrar som fasen att jag sprang fram till honom, har fått massor av bilder i huvet efter det.

Här är minnesfilmen http://www.youtube.com/watch?v=SlQy_ikVtbU&feature=related

Vet att det var folk som filmade krashen och tog bilder efteråt, hoppas verkligen att dessa inte sprids hit eller någon annastans på internet.

// En sorgsen Crisse  :-[

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: maj 15, 2008, 22:51:58 »

hoppas inte det var du.

Farligt att skriva ett sånt inlägg på ett internetforum Loffe.
Nu får vi alla sitta här och vänta på svar från Crisse..

Jag ber till högre makter att det inte var Crisse som förolyckades.
Men egentligen är det ju lika förfärligt vem det än var, 24 år ung.  :'(

Nu tänker vi soliga tankar och hoppas på svar från Crisse!

EDIT: Crisses profil var aktiv på forumet idag  kl. 09:46:30 Hoppas att det betyder tur.

jo ganska farligt men såg även han hade varit online och hoppades att det inte bara är som jag som kör på autologin och 300power som startsida.

tråkigt det som hände och det kan inte ha varit kul att varit där och sett det  :(

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: maj 16, 2008, 01:08:34 »
Hallå!

Jag lever, men tyvärr inte min kompis  :-[ Han fick vobbel på sin moped i runt 120km/h och tappade kontrollen, mopeden flög åt ena hållet och han rakt in i en stolpe  :-[ Därav körde jag inget och därmed inga filmer eller något, känner inte för att köra eller skruva på ett tag heller, så ni som vill se den levande får vänta.

Här är en minnesfilm för Erik för den som vill se, han var en riktigt duktig grabb och har hållt på i många år, han var inte van med sin nya ram och bara dagarna innan racet sa han att han inte vågade dra på fullt med den än för att det var sånt drag och den kändes lite ovant som han uttryckte det. Han monterade en vobbeldämpare men enl publiken uppkom en smäll och sedan kom vobblet. Vet inte om det var den som gick sönder, var verkligen hemskt att se det hela och ångrar som fasen att jag sprang fram till honom, har fått massor av bilder i huvet efter det.

Här är minnesfilmen http://www.youtube.com/watch?v=SlQy_ikVtbU&feature=related

Vet att det var folk som filmade krashen och tog bilder efteråt, hoppas verkligen att dessa inte sprids hit eller någon annastans på internet.

// En sorgsen Crisse  :-[

Skönt att höra av dig Crisse! Men nu när man vet vem det var så är det ju lika fruktansvärt det..

Du som var där vill du uttala dig om säkerheten?
Jag hade ingen aning om att era moppar var sådana värstingmaskiner! Jag skulle nog inte våga hålla fullt..

På hyllningsfilmen såg det ut att vara mycket publik i direkt anslutning till starten och en bit längs med sträckan, och en sträcka som inte var direkt lämplig att köra ikull på kanske..

Beklagligt det som hände, jag blev riktigt tagen av filmen och grät en skvätt för nån jag inte känner.
Lider med dig Crisse!

Crisse

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: maj 16, 2008, 09:13:36 »
Säkerheten var riktigt dålig faktiskt, men det är så lätt att vara efterklok, en bit bakom bromssträckan var ett farthinder, där satt två stolpar med plåtar som varnade för det. I den ena av dem hamnade han, stolpe med fundament och allt flög iväg av krafterna..
Men det var inte pga det som själva kraschen uppstod, det var av att han började vobbla efter ca 100m av de 201 man kör, finns många spekulationer om varför det hände.. Dessutom fanns flera lyktstolpar efter sträckans kant.. De flesta av publiken stod i startområdet, några stod på en liten kulle längre bort där själva smällen blev.
När jag får tillbaka lusten kommer jag endast köra på flygfält etc där man kan kasa av utan att träffa något farligt hinder. Kommer även tänka på att köra med lite mer skydd då jag endast kör med heltäckande kläder, hjälm, handskar och ryggskydd i dagsläget.

Tack för att ni bryr er!

// Crisse

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: maj 17, 2008, 00:13:51 »
Säkerheten var riktigt dålig faktiskt, men det är så lätt att vara efterklok, en bit bakom bromssträckan var ett farthinder, där satt två stolpar med plåtar som varnade för det. I den ena av dem hamnade han, stolpe med fundament och allt flög iväg av krafterna..
Men det var inte pga det som själva kraschen uppstod, det var av att han började vobbla efter ca 100m av de 201 man kör, finns många spekulationer om varför det hände.. Dessutom fanns flera lyktstolpar efter sträckans kant.. De flesta av publiken stod i startområdet, några stod på en liten kulle längre bort där själva smällen blev.
När jag får tillbaka lusten kommer jag endast köra på flygfält etc där man kan kasa av utan att träffa något farligt hinder. Kommer även tänka på att köra med lite mer skydd då jag endast kör med heltäckande kläder, hjälm, handskar och ryggskydd i dagsläget.

Tack för att ni bryr er!

// Crisse

Lätt att vara efterklok ja. Fast vid ett sånt här arrangemang har ju arrangören stort ansvar tycker jag även om de kanske juridiskt har sett till att man "deltar på egen risk" eller nåt sånt.
Men man kan ju inte skydda sig och andra från allt farligt och ont. Thats life.

En glädje i sorgen måste det ju ändå vara att han dog när han gjorde nånting han tyckte väldigt mycket om. Men så kanske inte alla klarar att resonera.

Klar man bryr sig, det är ju så nära och påtagligt (om det nu kan vara det när det levereras i form av 1:or och 0:or genom ett modem).
Jag kanske hade inte reagerat så mycket om jag bara läst kvällspressens artikel dock. Gillar inte pressen.

Hoppas för din skull att du får tillbaka glädjen och intresset för mopeden. Då får du nog oxå tillbaks positiva minnen från tiden då din kompis levde kan jag tänka mig.
Ta hand om dig Crisse!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: maj 17, 2008, 01:16:13 »
Tråkigt, när olyckor slutar, som det gjorde! :( Sorgligt när det är ens vän! Hade tänkt skriva om hur det går, när "tävlingsregler" bestämmer design. :-\ Men avstår... Hoppas vi snart hör av dig, här på forumet! :) :) :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.