Författare Ämne: Hur laga läcka i avgassysmtet?  (läst 6534 gånger)

H_enke

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Hur laga läcka i avgassysmtet?
« skrivet: mars 17, 2008, 22:19:55 »
Hej!

Jag införskaffade mig en 360GL -88 för två veckor sedan och har nu upptäckt att avgassystemet läcker i en svetsskarv på avgassystemet.

Jag tänkte höra om det finns nått enkelt och bra sätt att fixa till det utan att svetsa om eller köpa nya rör? Finns det någon "smet" eller bandageliknande sak man kan ha där?

Tacksam för svar,
Henrik

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Hur laga läcka i avgassysmtet?
« Svar #1 skrivet: mars 17, 2008, 22:31:09 »
Hej!

Jag införskaffade mig en 360GL -88 för två veckor sedan och har nu upptäckt att avgassystemet läcker i en svetsskarv på avgassystemet.

Jag tänkte höra om det finns nått enkelt och bra sätt att fixa till det utan att svetsa om eller köpa nya rör? Finns det någon "smet" eller bandageliknande sak man kan ha där?

Tacksam för svar,
Henrik

Välkommen hit Henrik!

Jodå det finns att köpa på Mekonomen, biltema etc. kanske till och med bättre mackar.

Antingen så har du hål på nåt rör så att du måste använda "avgasbandage" som man bara fuktar och lindar runt röret som bandage på oss människor fast man här fixerar det med ståltråd efteråt.

Eller så läcker skarven ändå (utan hål) och då får du lossa och dra isär den (kan vara lite tjurigt att få isär, lättast är om man kan vrida och "jucka lite). När du fått isär den kan du smeta in delen som går in i den andra med vanlig avgaspasta, finns på tub och ser ut som tandkräm. Den härdar efter några timmar eftar att  du fått ihop rören igen. Vill du skynda på härdningen kan du starta bilen och låta den värma upp rören på tomgång. Men när man startar och om man gasar så kommer det bli mer tryck i avgassystemet och större risk för att avgaspastan trycks ut så att det läcker igen. Bäst är att låta bilen stå över natten eller så sen är det hårt.

Lycka till och tänk på att ingen fråga är för liten eller "dum" på detta forum!

Mvh Frej
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

H_enke

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2008, 22:47:53 »
Tack för tipsen!

Hade gärna tagit isär skarven och gjort om det, men den är svetsad så det är inte så enkelt :/

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 17, 2008, 22:52:23 »
Tack för tipsen!

Hade gärna tagit isär skarven och gjort om det, men den är svetsad så det är inte så enkelt :/

Okej, då läcker det nog i en svetsskarv eller så har det rostat hål igen. På med bandage syster  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

H_enke

• Nykomling
  • *
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 17, 2008, 23:00:04 »
Snacka om snabba svar, kanon forum!

Kommer lite bilder på bilen sen när vädret inte är snöstorm :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 17, 2008, 23:16:26 »
Snacka om snabba svar, kanon forum!

Kommer lite bilder på bilen sen när vädret inte är snöstorm :P

Hehe nej det var ju flera minuter sent mitt inlägg. Tittar du här så inser du att jag är något av en nörd på detta forum:
http://www.300power.com/forum/index.php?action=stats

Presentera gärna dig och nån bild på bilen här: http://www.300power.com/forum/index.php?board=52.0

Men om du känner dig redo för en projekttråd då kan du skriva och visa bilder på bilen här: http://www.300power.com/forum/index.php?board=17.0