Författare Ämne: Splines-klämmor momentrör  (läst 19576 gånger)

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Splines-klämmor momentrör
« skrivet: april 05, 2008, 14:54:53 »
Håller på att dra loss hela låda+diff och undrar hur jag ska göra nu.
Jag har lossat första klämman (närmast låda) Och undrar nu om jag ska dra bak lådan ytterliggare för att komma åt nästa klämma. Det verkar inte gå att bara lossa första, lådan sitter verkligen fast.
Vad ska jag göra?

Tack för snabba svar!!

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #1 skrivet: april 05, 2008, 15:09:00 »
Håller på att dra loss hela låda+diff och undrar hur jag ska göra nu.
Jag har lossat första klämman (närmast låda) Och undrar nu om jag ska dra bak lådan ytterliggare för att komma åt nästa klämma. Det verkar inte gå att bara lossa första, lådan sitter verkligen fast.
Vad ska jag göra?

Tack för snabba svar!!

Lossat? du måste ta bort skruven det räcker inte bara att lossa den för det är ett spår i axeln.
Du behöver inte dra bak lådan för att komma åt klämman det är ju två hål i momentröret, en för var klämma.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #2 skrivet: april 05, 2008, 15:29:25 »
Ok.
Jag har dragit bak lådan för att komma åt första klämman, var det fel? jag menar, har någonting lossnat ifrån motorn nu?

har en liten dum fråga också.
momentrör är väl det stora röret från motorn-låda som innehåller själva axeln?

Jag behöver få detta förklarat så en 12åring förstår. är inte så jävla bra på att skruva :D
Vilken tur att ni är det då.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #3 skrivet: april 05, 2008, 16:00:45 »
Ok.
Jag har dragit bak lådan för att komma åt första klämman, var det fel? jag menar, har någonting lossnat ifrån motorn nu?

har en liten dum fråga också.
momentrör är väl det stora röret från motorn-låda som innehåller själva axeln?

Jag behöver få detta förklarat så en 12åring förstår. är inte så jävla bra på att skruva :D
Vilken tur att ni är det då.

Ja det är det som brukar kalla momentrör :)
Har du dragit axeln bakåt i momentröret kan det nog bli problem >:(
Har du tur går det att skjuta tillbaks den utan att det blir problem med lagrena i momentröret.


n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #4 skrivet: april 05, 2008, 16:03:08 »
Såg först nu att det var gummiplugg som täckte hålen i momentröret. Såg ut som någon stämpel av något slag... >:(

Nu har jag skaffat mig lite mera problem..
Men om man vänder och vrider på lådan samtidigt som man trycker in den igen så kanske det kan gå... vad tror du?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #5 skrivet: april 05, 2008, 22:07:01 »
Såg först nu att det var gummiplugg som täckte hålen i momentröret. Såg ut som någon stämpel av något slag... >:(

Nu har jag skaffat mig lite mera problem..
Men om man vänder och vrider på lådan samtidigt som man trycker in den igen så kanske det kan gå... vad tror du?

Jag gjorde samma misstag som dig och "glömde" ta ut skruven ur klämman!

Men jag kunde slå tillbaka axeln med en plastklubba, behövde inte snurra på den för att splinesen skulle träffa rätt i lamellcentrumet så jag hade väl tur där. Du får prova att göra som jag gjorde.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #6 skrivet: april 06, 2008, 14:18:26 »
Så här ser det ut nu. Har fått loss båda skruvarna från klämmorna, även fast jag gjorde misstaget att dra ut allt för mkt. Såg inte dom där jäkla gummipluggen som skyddar hålet...!!!

Är det bäst att dra ut lådan innan jag försöker lirka tillbaka splinses i andra änden??
nu är det lite panik. farsan sparkar ut mig från garaget snart :P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #7 skrivet: april 07, 2008, 18:05:48 »
Så här ser det ut nu. Har fått loss båda skruvarna från klämmorna, även fast jag gjorde misstaget att dra ut allt för mkt. Såg inte dom där jäkla gummipluggen som skyddar hålet...!!!

Är det bäst att dra ut lådan innan jag försöker lirka tillbaka splinses i andra änden??
nu är det lite panik. farsan sparkar ut mig från garaget snart :P

Det där var inte så farligt mycket, minns det som att min axel stack ut 5cm i allafall och din sticker ju inte ut alls om du drar av hylsan!

Nu kan du väl ta bort låda+diff!?
Sen kan du knacka tillbaka axeln..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #8 skrivet: april 07, 2008, 19:09:20 »
Jag försöker dra ut den, men tamigfan, den sitter som berget. Känns inte som det hjälper ett dugg att sitta och rycka i diffen. några tips ang detta?

Kan rost vara inblandat?

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #9 skrivet: april 07, 2008, 19:59:04 »
Jag försöker dra ut den, men tamigfan, den sitter som berget. Känns inte som det hjälper ett dugg att sitta och rycka i diffen. några tips ang detta?

Kan rost vara inblandat?

Är kanske limmad! :-\ Ibland gör man så, för att det skall vibrera mindre, och därigenom hålla bättre! Är inte standard på detta stället, men vem vet... :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #10 skrivet: april 07, 2008, 20:43:49 »
tror inte det är limmat...Eller jag menar, jag ser inget limm iaf. får väl fortsätta rycka och slita då.

När man väl ska passa in axeln igen, är det myclet pilljobb, eller hittar den tillbaka utan större problem? (måste förbereda mig på hur mkt jobb jag har framför mig :D)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #11 skrivet: april 07, 2008, 20:58:40 »
Jag försöker dra ut den, men tamigfan, den sitter som berget. Känns inte som det hjälper ett dugg att sitta och rycka i diffen. några tips ang detta?

Kan rost vara inblandat?

men nu ser jag på bilden att du inte tagit ur bulten! Eller har du tagit ut den främre? Annars går det ju inte men det har du väl redan förstått..

Sen måste du se till att ha diffen så högt som möjligt så den inte hänger på kopplingen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #12 skrivet: april 08, 2008, 19:08:06 »
Efter bilden togs så tog jag ut bulten, även den andra. Ok! Jag visste inte att man skulle hålla upp diffen. Ska prova mig fram.

Tack

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #13 skrivet: april 08, 2008, 20:36:17 »
Efter bilden togs så tog jag ut bulten, även den andra. Ok! Jag visste inte att man skulle hålla upp diffen. Ska prova mig fram.

Tack

Okej misstänkte det men man vet aldrig  :P

Jo om diffen hänger på axeln så det blir en brytning så vill det inte glida isär (så lätt) men om du avlastar splinesen så går det bäst!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #14 skrivet: april 13, 2008, 14:40:44 »
Det här är inte lätt alltså.

Ska ner nu och fortsätta mitt tillsynes omöjliga projekt att få loss låda+diff.
Som sagt så är allt lossat och det "hänger" bara i skarven mellan momentröret och splinesen.

Har också studerat lite om klämmorna mellan kardan och splines. När jag ovetande skulle bända ut växellådan från momentröret så lossnade svetsen på klämman. Det kan inte vara bra. Men samtidigt kan det väl inte vara problem med att svetsa dit den igen?
Ska dokumentera försöket med kameran senare.

Efter allt detta är klart så tänkte jag lägga upp en fullständig guide för bytet av växellådan.
Har lärt mig att det är mycket lättare att få saker förklarade av en first-timer.
Ni som är så pass erfarna av sånt här har nog lättare för att "glömma" bort moment som kanske ses som självklara för er. Men som ställer till stora problem för en som mig. en riktig amatörskruvare :D

Men samtidigt är jag sjukt tacksam för all hjälp som jag fått här!!
« Senast ändrad: april 13, 2008, 15:11:57 av NAXB20 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #15 skrivet: april 13, 2008, 19:00:26 »
Det här är inte lätt alltså.

Ska ner nu och fortsätta mitt tillsynes omöjliga projekt att få loss låda+diff.
Som sagt så är allt lossat och det "hänger" bara i skarven mellan momentröret och splinesen.

Okej, kan du avlasta skarven eller hur går det?

Har också studerat lite om klämmorna mellan kardan och splines. När jag ovetande skulle bända ut växellådan från momentröret så lossnade svetsen på klämman. Det kan inte vara bra. Men samtidigt kan det väl inte vara problem med att svetsa dit den igen?
Ska dokumentera försöket med kameran senare.

Hände mig med, men jag tror att jag kört med det, alltså att det inte gick sönder när jag lossade skarven men vem vet.
Det är nog inte så allvarligt hur som helst för det är ju klämmans uppgift att hålla ihop splinesen, och skruven håller ju skarven i längsled så även om en klämmas svetsar släpper så händer nog inget värre än att man tappar (bort) klämman när man har det demonterat. Det är min personliga gissning.
Svetsa på du, det var inga problem med en MIG-svets i allafall!


Efter allt detta är klart så tänkte jag lägga upp en fullständig guide för bytet av växellådan.
Har lärt mig att det är mycket lättare att få saker förklarade av en first-timer.
Ni som är så pass erfarna av sånt här har nog lättare för att "glömma" bort moment som kanske ses som självklara för er. Men som ställer till stora problem för en som mig. en riktig amatörskruvare :D

Men samtidigt är jag sjukt tacksam för all hjälp som jag fått här!!

Låter otroligt klarsynt och vi blir väldigt glada för en Guide i ämnet! Tack för att du vill bidra till än mer upplysning här på forumet!  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Ljus i tunneln!
« Svar #16 skrivet: april 14, 2008, 08:24:38 »
Den är loss! tralalala! :D

nu sitter den nya lådan i, oljefylld och fin! :D

Nu är det bara småjobben kvar, spänna tillbaka handbromswiren, avgassystemet, och skaffa någon skyddsplåt..

föresten, är den nödvändig plåten alltså, jag slet ju loss den för den var ju sönderrostad..

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Ljus i tunneln!
« Svar #17 skrivet: april 14, 2008, 10:09:43 »
Den är loss! tralalala! :D

nu sitter den nya lådan i, oljefylld och fin! :D

Nu är det bara småjobben kvar, spänna tillbaka handbromswiren, avgassystemet, och skaffa någon skyddsplåt..

föresten, är den nödvändig plåten alltså, jag slet ju loss den för den var ju sönderrostad..

"Ljus i tunneln" trodde att någon haft, en nära döden upplevelse. Skönt att det bara var du som lyckats byta låda och diff! ;D Grattis! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Ljus i tunneln
« Svar #18 skrivet: april 14, 2008, 14:32:09 »
hahah! :D
Ja det skulle vara bilen som hade en nära döden upplevelse, då jag va nära på att skrota fanskapet! :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ljus i tunneln!
« Svar #19 skrivet: april 14, 2008, 16:05:20 »
Den är loss! tralalala! :D

nu sitter den nya lådan i, oljefylld och fin! :D

Nu är det bara småjobben kvar, spänna tillbaka handbromswiren, avgassystemet, och skaffa någon skyddsplåt..

föresten, är den nödvändig plåten alltså, jag slet ju loss den för den var ju sönderrostad..

Grattis!!

Skyddsplåten är den som bränslepumpen sitter på eller?
Den plåten är ju till för att isolera pumpen och bränsleledningarna från avgasets strålningsvärme. Om det är överdrivet eller ej vet jag inte..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Ljus i tunneln!
« Svar #20 skrivet: april 14, 2008, 16:52:13 »

Grattis!!

Skyddsplåten är den som bränslepumpen sitter på eller?
Den plåten är ju till för att isolera pumpen och bränsleledningarna från avgasets strålningsvärme. Om det är överdrivet eller ej vet jag inte..

Ja precis den!
Jag undrar om det är ett måste för besiktningen? Kan klippa till en plåt på jobbet och nita fast kanske.

Är det någon som har en bild som beskriver vart plåten satt? :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ljus i tunneln!
« Svar #21 skrivet: april 14, 2008, 20:34:36 »

Grattis!!

Skyddsplåten är den som bränslepumpen sitter på eller?
Den plåten är ju till för att isolera pumpen och bränsleledningarna från avgasets strålningsvärme. Om det är överdrivet eller ej vet jag inte..

Ja precis den!
Jag undrar om det är ett måste för besiktningen? Kan klippa till en plåt på jobbet och nita fast kanske.

Är det någon som har en bild som beskriver vart plåten satt? :D

Har ingen bild, förutom på själva plåten på garagegolvet tyvärr.
Men det du behöver är ju ett halvt stuprör typ som skydd för värmen.
Men hur har du fäst upp Br.pumpen nu då??
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #22 skrivet: april 15, 2008, 09:19:09 »
Har ingen bild, förutom på själva plåten på garagegolvet tyvärr.
Men det du behöver är ju ett halvt stuprör typ som skydd för värmen.
Men hur har du fäst upp Br.pumpen nu då??


Nu hänger bara pumpen i en liten bit som blev kvar från plåten. den hänger bara i bränsleslangarna. Tänkte om man nitade fast en plåt som går lite över lådan och avgas?

Ritade en mycket detaljerad bild i det avancerade designprogrammet PAINT :D

hoppas någon förstår! :P
« Senast ändrad: april 15, 2008, 17:13:30 av NAXB20 »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #23 skrivet: april 15, 2008, 17:15:33 »
Har ingen bild, förutom på själva plåten på garagegolvet tyvärr.
Men det du behöver är ju ett halvt stuprör typ som skydd för värmen.
Men hur har du fäst upp Br.pumpen nu då??


Nu hänger bara pumpen i en liten bit som blev kvar från plåten. den hänger bara i bränsleslangarna. Tänkte om man nitade fast en plåt som går lite över lådan och avgas?

Ritade en mycket detaljerad bild i det avancerade designprogrammet PAINT :D

hoppas någon förstår! :P

På din bild går ju plåten under avgaset den ska ju gå över där
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #24 skrivet: april 15, 2008, 17:43:38 »
Har ingen bild, förutom på själva plåten på garagegolvet tyvärr.
Men det du behöver är ju ett halvt stuprör typ som skydd för värmen.
Men hur har du fäst upp Br.pumpen nu då??


Nu hänger bara pumpen i en liten bit som blev kvar från plåten. den hänger bara i bränsleslangarna. Tänkte om man nitade fast en plåt som går lite över lådan och avgas?

Ritade en mycket detaljerad bild i det avancerade designprogrammet PAINT :D

hoppas någon förstår! :P

På din bild går ju plåten under avgaset den ska ju gå över där

Tror bilden är sedd underifrån, så det som är fel är nog att han har avgasröret på fel sida  ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #25 skrivet: april 15, 2008, 17:46:27 »
Har ingen bild, förutom på själva plåten på garagegolvet tyvärr.
Men det du behöver är ju ett halvt stuprör typ som skydd för värmen.
Men hur har du fäst upp Br.pumpen nu då??


Nu hänger bara pumpen i en liten bit som blev kvar från plåten. den hänger bara i bränsleslangarna. Tänkte om man nitade fast en plåt som går lite över lådan och avgas?

Ritade en mycket detaljerad bild i det avancerade designprogrammet PAINT :D

hoppas någon förstår! :P

På din bild går ju plåten under avgaset den ska ju gå över där

Tror bilden är sedd underifrån, så det som är fel är nog att han har avgasröret på fel sida  ;)

Och att plåten i så fall går över momentröret
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #26 skrivet: april 15, 2008, 18:20:11 »
Jag tänkte att man ser bilden uppifrån. som om man skulle se igenom golvet på bilen.. förstår inte varför jag tecknade på det viset egentligen :D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #27 skrivet: april 15, 2008, 19:01:19 »
Jag tänkte att man ser bilden uppifrån. som om man skulle se igenom golvet på bilen.. förstår inte varför jag tecknade på det viset egentligen :D

Helt ok! Men då blir det som jag sa först, skyddsplåten ska vara över avgaset, för att skärma värmen från det så den inte når tanken, bränsleslangar eller dylikt.

Bara pumpen sitter fast så är det nog lugnt att besikta. Tror inte dom gnäller om det saknas värmeplåt nånstans, men om du ändå gör en kan du ju göra den så den skärmar som originalet gjorde!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #28 skrivet: april 16, 2008, 10:20:38 »
OK!
Kör stuprörstricket som du nämnde tidigare tror jag! Verkade smart!

En grej till bara.. Behövs båda skruvarna till splinesklämmorna? och isf varför? Jag har problem med att få in den andra (bakre)

Härlig bild föresten FREJ!

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör (panik!)
« Svar #29 skrivet: april 16, 2008, 20:16:53 »
Hej
Splinesklämskruvarna vill inte gå rakt igenom klämman, det känns som dom tar i splines, alltså dom går inte rakt i spåren i splinsen. Jag har försökt att skjuta klämmorna åt båda hållen, men det går inte! jag tittar in i hålet, då ser det OK ut, men såfort jag börjar skruva in skruven så tar det emot sista biten.

Hylsan där klämmorna sitter, finns det en fram och bak på dom? Alltså måste man sätta in hela paketet likadant som den satt förrut? eller spelar det ingen roll..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #30 skrivet: april 16, 2008, 23:40:54 »
OK!
Kör stuprörstricket som du nämnde tidigare tror jag! Verkade smart!

En grej till bara.. Behövs båda skruvarna till splinesklämmorna? och isf varför? Jag har problem med att få in den andra (bakre)

Härlig bild föresten FREJ!


Jo stuprör är nog smidigt, kanske lite pyssel om det ska vara böj på det.

Japp skruvarna har ju till uppgift att hålla ihop splinesen, eftersom de är tredelade tål de ingen påfrestning om inget håller ihop de tre "halvorna"! Så du måste få dit och dra åt båda!
Vet att jag oxå hade problem med nån utav dom. Minns inte orsak eller lösning men jag fick dit det till slut i allafall.

Kul att du gillar bilden (stor)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör (panik!)
« Svar #31 skrivet: april 16, 2008, 23:43:51 »
Hej
Splinesklämskruvarna vill inte gå rakt igenom klämman, det känns som dom tar i splines, alltså dom går inte rakt i spåren i splinsen. Jag har försökt att skjuta klämmorna åt båda hållen, men det går inte! jag tittar in i hålet, då ser det OK ut, men såfort jag börjar skruva in skruven så tar det emot sista biten.

Hylsan där klämmorna sitter, finns det en fram och bak på dom? Alltså måste man sätta in hela paketet likadant som den satt förrut? eller spelar det ingen roll..

Det där känner jag igen, att skruven ville åt sidan... minns ändå inte lösningen.

Hylsan finns nog inget bak eller fram på..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #32 skrivet: april 18, 2008, 06:46:26 »
Börjar splinsen slira mot varandra annars eller? Vad är det du menar är tredelat? menar du kardan - hylsa - växellåda? Jag kommer inte kunna få in den andra skruven utan att demontera hela projektet igen.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #33 skrivet: april 18, 2008, 13:40:08 »
Börjar splinsen slira mot varandra annars eller? Vad är det du menar är tredelat? menar du kardan - hylsa - växellåda? Jag kommer inte kunna få in den andra skruven utan att demontera hela projektet igen.

Det kommer obönhörligen slira mot varandra ja, eller den axeln du inte klämmer med hylsan kommer slira i splinesen och sen är både hylsa och axel förstörd!

Det är hylsan som är delad för att man ska kunna klämma ihop den så den sitter fast på axeln! Det får inte vara nåt glapp/spel för även om det inte skulle slira så skulle glappet bli större och större med tiden då splinesen skulle slitas ned..

Så du MÅSTE få dit skruven  :-\
Skulle gärna hjälpa dig om vi bara bott grannar  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #34 skrivet: april 18, 2008, 15:10:27 »
haha, var inte riktigt det svaret jag ville ha :P
Då får jag väl ta ner hela paketet igen då..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #35 skrivet: april 18, 2008, 19:07:43 »
haha, var inte riktigt det svaret jag ville ha :P
Då får jag väl ta ner hela paketet igen då..

Nej jag vet.  :-[
Just nu vill du väl bara få ihop det!

Om jag bara kunde komma ihåg vad som strulade för mig med ena bulten..
Har du svetsat på klämmorna eller hoppade du det?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #36 skrivet: april 19, 2008, 18:00:09 »
Jo jag har svetsat på klämmorna. nu i efterhand hade det vart bättre att ha klämman lös, och kunna passa in den i spåret i splinsen, sen punktsvetsa genom hålet.

Den bakre klämman ligger perfekt i splinesspåret, det är den andra som måste lägre fram för att passa.

Rätta mig om jag har fel, men ska inte skruven bara låsa axiellt? Den klämmer väl inte ihop splinsen?

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #37 skrivet: april 19, 2008, 20:02:54 »
Jo jag har svetsat på klämmorna. nu i efterhand hade det vart bättre att ha klämman lös, och kunna passa in den i spåret i splinsen, sen punktsvetsa genom hålet.

Den bakre klämman ligger perfekt i splinesspåret, det är den andra som måste lägre fram för att passa.

Rätta mig om jag har fel, men ska inte skruven bara låsa axiellt? Den klämmer väl inte ihop splinsen?
Då rättar jag dej :) den ska nog klämma ihop splinsen också, det är därrför den bara är svetsad med en liten svetspunkt som bara är till för att hålla klämman på plats vid montering, så du skulle inte ha behövt punktsvetsa genom hålet ifall du monterat med klämman lös.

n0rell

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #38 skrivet: april 20, 2008, 00:57:30 »
Haha! Men dåså. jag låg under bilen ikväll och lösteproblemet! Jävlar var bilen går! :D

FREJ: Jag värmde upp svetsningarna och lossade klämman, som inte satt på son rätta plats, sen satt jag den där den skulle, satt en svetspunkt och skruvade i skruven.

Nu är det bara att ösa på!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Splines-klämmor momentrör
« Svar #39 skrivet: april 20, 2008, 09:50:04 »
Haha! Men dåså. jag låg under bilen ikväll och lösteproblemet! Jävlar var bilen går! :D

FREJ: Jag värmde upp svetsningarna och lossade klämman, som inte satt på son rätta plats, sen satt jag den där den skulle, satt en svetspunkt och skruvade i skruven.

Nu är det bara att ösa på!

Jösses, så duktigt! Hur värma en svetspunkt, med gaslåga eller?

Gratulerar till ett bra avslut på lördagen!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.