Författare Ämne: Diskutera Motorolja  (läst 7129 gånger)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
Diskutera Motorolja
« skrivet: april 13, 2008, 17:27:17 »
Vi har ju drivit in på lite oljediskussioner i Frejs projekttråd, med tanke på inkörning och liknande...
Jag tänkte att vi kanske kunde diskutera lite mer här, om någon har några intressanta erfarenheter eller annat att bidra med.

Jag tänkte börja med en liten länk:
http://neptune.spacebears.com/cars/stories/oil-life.html
Ett gäng som testat livslängden hos modern syntetolja; deras slutsats tycks vara att oljan överlever oljefiltret flera gånger om, men tids nog slits även oljan ut...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
SV: Diskutera Motorolja
« Svar #1 skrivet: april 14, 2008, 11:45:34 »
Jag anser att det är vettigt att använda en "dålig" olja vid inkörning. Om inte annat för att det är billigare. En mineralolja smörjer tillräckligt bra när den är fräsch & om kolvringarna slits in bättre så är det ju en fördel.

En bra olja klarar överjävligt långa bytesintervall, så länge den inte blir förorenad med t.ex. bensin. Personligen tror jag att en olja med smalare viskositetsspann är bättre än en med bredare, då naturligtvis under förutsättning att man väljer en med rätt viskositet.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: april 15, 2008, 20:14:18 »
En bra olja klarar överjävligt långa bytesintervall, så länge den inte blir förorenad med t.ex. bensin. Personligen tror jag att en olja med smalare viskositetsspann är bättre än en med bredare, då naturligtvis under förutsättning att man väljer en med rätt viskositet.

Kan du vidareutveckla?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #3 skrivet: april 15, 2008, 20:32:33 »
Säger som Nemesis. "Köp den olja du har råd med men byt ofta"
« Senast ändrad: april 16, 2008, 09:41:54 av Mefistofeles »
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #4 skrivet: april 15, 2008, 20:46:59 »
Det där med att byta ofta håller jag med om. Hellre kör jag billig biltema olja och byter varje 500 mil än att köpa snordyr märkesolja för 3 ggr pengarna och byter varje 1500 mil.
Jag har då aldrig hört talas om en motor som dött av för många oljabyten, att för få byten dödar motorer är ju däremot välkänt!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: april 16, 2008, 09:33:28 »

Kan du vidareutveckla?

En bra olja tål väldigt mycket mekanisk nötning innan den blivit så söndertuggad att den inte längre duger som smörjmedel i en motor. Nya bilar har ju längre bytesintervall än gamla & det tror jag beror dels på att oljorna är bättre nu & dels på att nya motorer smutsar ner oljan mindre än gamla. Varför jag tror att en olja med smalare viskositetsspann är bättre än en med bredare är för att jag i min enfald fått för mig att den dels är enklare (billigare) att tillverka & att den inte behöver lika mycket tillsatser för att uppfylla kraven som tillverkaren ställer. Bara det att den är billigare borde ju göra den till ett självklart val - man har ju råd att byta oftare ;). Jag menar inte att den "flashigaste" oljan skulle vara dåligare på något sätt, utan snarare att om man inte har behov av den (eller kan utnyttja den alla dom där milen den tydligen ska hålla) så finns det ju ingen anledning att köpa den.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: april 16, 2008, 20:48:20 »
Det där med att byta ofta håller jag med om. Hellre kör jag billig biltema olja och byter varje 500 mil än att köpa snordyr märkesolja för 3 ggr pengarna och byter varje 1500 mil.
Jag har då aldrig hört talas om en motor som dött av för många oljabyten, att för få byten dödar motorer är ju däremot välkänt!

Ungefär som jag, brukar göra. Byter vid ca: 500 mil, använder Biltemas semisyntetiska olja! Som jag köper på en stor dunk! Är alltid någon kompis som också behöver lite olja! ;D

Använder även denna olja till; gräsklippare, snöslunga, elverk mm. Mina traktorer går på Biltemas mineralolja, mest av snålhet. Använder även denna olja till deras växellåda och hydraulik! Ex BM 600; motor 10,5 l, växellåda+slutväxel 53 l, yttre-hydraulik 100 l, inre-hydraulik 14 l. Så ni förstår kanske min snålhet! :) /Max

Ps. Bra med en oljetråd, det saknades! /Ds
« Senast ändrad: april 16, 2008, 22:12:12 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: april 16, 2008, 23:19:46 »

Kan du vidareutveckla?

En bra olja tål väldigt mycket mekanisk nötning innan den blivit så söndertuggad att den inte längre duger som smörjmedel i en motor. Nya bilar har ju längre bytesintervall än gamla & det tror jag beror dels på att oljorna är bättre nu & dels på att nya motorer smutsar ner oljan mindre än gamla. Varför jag tror att en olja med smalare viskositetsspann är bättre än en med bredare är för att jag i min enfald fått för mig att den dels är enklare (billigare) att tillverka & att den inte behöver lika mycket tillsatser för att uppfylla kraven som tillverkaren ställer. Bara det att den är billigare borde ju göra den till ett självklart val - man har ju råd att byta oftare ;). Jag menar inte att den "flashigaste" oljan skulle vara dåligare på något sätt, utan snarare att om man inte har behov av den (eller kan utnyttja den alla dom där milen den tydligen ska hålla) så finns det ju ingen anledning att köpa den.

Tack för svaret, nu förstår jag!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.