Författare Ämne: Bredbands lambdasonder  (läst 3788 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Bredbands lambdasonder
« skrivet: maj 09, 2008, 00:19:59 »
Hittade följande texter, vad tror ni om dem? :-\

Om texten stämmer, ändras iaf mina idéer om bredbandslambda!

Verkar som om, gamla censorer är skrot! Mao det är nya som gäller!

Verkar som om, många sk "bredbandslambda", bara är bättre kalibrerade smalbands!

Verkar som om, elektroniken på en bredbandare består av; konstantströmsmatning, mätförstärkare och A/D omvandlare!

:) /Max

Länk till texten: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=491

Citera
Ok. Den här diskutionen är lite jobbig. För att folk tror att det heter bredbandslamda för att dom är nogrannare... Bredband kommer från bandwith och beskriver inte nogranheten utan hastigheten. Altså hur snabt den mäter. Det har hänt massor på dom "gamla" katalytiska sensorerna när det gäller nogranheten. Man har tex skaffat förvärmning.
Dessa var de första sensorerna som började kallas bredbandslamdor fast det inte var det. Sen kom det chipp med en överföringsfunktion som rättade ev produktionsfel på lamdan. Sen för något år sedan började man montera chippet på sonden så man kunde få en signal på 0-5v i stället för 0-1volt. Nu blev den mindre störkänslig mm och ännu nogrannare.

DOCK! den har forfarande ingent att göra med en snabb bredbandslamda. Möjligen börjar dom närma sig när det gäller nogranhet.
En riktig bredbandslamda jobbar inte med ett katalysatorelement som ger en spänning beroende på partiklarna på ytan. Utan den jobbar med ett hål och någon slags pumpteknik in till någon annan typ av prob. Dessa sonder lämnar inte späning utan pulser. Altså digital avläsning krävs. Dom är dessutom inte gjorda för fast montage eftersom dom inte håller 10kmil.

Så vad ni hittat är en gammal typ av långsam sond som har trimmats med förvärmning och elektronik för att bli noggrann. Detta går bra att använda om man mappar höga växlar eller vid statiska punkter på en bänk. Dock tvivlar jag på att dom är lika nogranna.

Så Jag mappar med en sån. Jag använder den som reference som visar att jag grovt är på rätt spår. Efter det så fin tunar jag mha avgastempen

Länk till texten: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=13168

Citera
Bredbandslambdan är konstantströmsstyrd (med en väldigt exakt strömreferens) och man mäter spänningsfallet över en väldigt exakt definierad resistor som sitter i serie med strömgeneratorn. Inte så enkelt att utföra utan att behöva bygga en liten lådda innehållande ca femtiotalet komponenter.
« Senast ändrad: maj 09, 2008, 01:10:37 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bredbands lambdasonder
« Svar #1 skrivet: maj 09, 2008, 01:05:20 »
Tycker han inte verkar riktigt påläst, och få eller inga håller med honom i den tråden. Savarturbo verkar annars ha väldigt duktigt folk!

Hittade dock detta på en länk i savarturbo-tråden:

Det finnes två varianter av denna mätare:

A Model: Använder en Bosch LSM011 bredbandsond med fyra kablar. Den klarar ett luft/bränsle förhållande mellan 10:1 till 36:1. Denna mätare fungera för 90% av alla professionella användare. (GM i USA har denna modell i sitt testlabb!!)

B Model: Använder en Bosch LSM011 bredbandsond eller en hög precisions UEGO sensor. Med denna senor uppdateras mätaren var 0,1 sekund. Den är mycket noigrannare än Boschsonden på mycket feta och magra områden. Den klarar ett luft/bränsle förhållande mellan 9.0:1 till 75.0:1.

Trådens sida som länkas från: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=491&postdays=0&postorder=asc&start=15
Sidan som länkas till: http://www.mrm-racing.a.se/Autronic_lambda.htm
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 09, 2008, 01:25:56 »
Får se om vi kan, reda ut begreppen, här. Vore bra att hitta lite mer vetenskapliga referenser! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: maj 09, 2008, 19:53:02 »
Får se om vi kan, reda ut begreppen, här. Vore bra att hitta lite mer vetenskapliga referenser! :) /Max

Håller med dig till fullo!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #4 skrivet: maj 09, 2008, 22:01:50 »
Läs här! Där finns mycket om teorin bakom en bredbandslambdasond!

För hela sammanhanget, gå till: http://www.megamanual.com/PWC/
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82