Författare Ämne: 2:an väsnas  (läst 4711 gånger)

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 60
    • Visa profil
2:an väsnas
« skrivet: maj 18, 2008, 23:46:42 »
Tänkte höra om era växellådor väsnas lika som min gör  ???

När jag växlar från 1an till 2an så låter det ungefär "pang, kloink" från växellådan när växeln går i.
Växeln är inte trög(are än vanligt)att få i men den är väldigt högljudd.

Det är endast 2an som låter högt, men när jag växlar ner, alltså från 3an till 2an låter det inget speciellt, utan det är bara när jag kört på 1an.
Det känns även tydligt i växelspaken att kuggarna går i, nått som jag inte upplever speciellt mycket på dom andra växlarna.

Låter era 2or också högre än dom andra växlarna, eller har jag ett ras att vänta tror n?  ;D

/Mackan

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: 2:an väsnas
« Svar #1 skrivet: maj 19, 2008, 00:06:36 »
Tänkte höra om era växellådor väsnas lika som min gör  ???

När jag växlar från 1an till 2an så låter det ungefär "pang, kloink" från växellådan när växeln går i. Växeln är inte trög(are än vanligt)att få i men den är väldigt högljudd.

Är det bara vid själva växlingen, så är det en uppsliten synkronisering! :-\ Testa att dubbeltrampa (som på fordon, utan synkroniserade lådor)! Låter det hela tiden kan det vara ett lager eller kugghjul, som är sönder! :-\

Skriv gärna lite mer! Har aldrig haft problem Med M47R! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 19, 2008, 00:14:19 »
Ja det är bara när man drar i växeln som det låter! Har varit sådär så länge jag kört bilen (3 år).

Får testa dubbeltrampet imorrn och se hur det blir :)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 19, 2008, 00:46:00 »
Ja det är bara när man drar i växeln som det låter! Har varit sådär så länge jag kört bilen (3 år).

Får testa dubbeltrampet imorrn och se hur det blir :)

Ja då är det säkerligen synkroniseringen! ;) Att köra ett osynkat fordon kräver känsla! När du växlar upp, skall motorvarvet minskas lagom mycket, när växelspaken befinner sig mellan växlarna! När man växlar ner skall det dubbeltrampas! Mao motorvarvet skall ökas, lagom mycket, med utsläppt koppling mellan växellägena! Även här krävs det känsla. Har själv två traktorer utan synk och har jag inte kört med dem på några månader, är det ett elände att få till en perfekt växling! Känslan har försvunnit! :) /Max

Ps. Körde en gång 360 utan koppling, det krävde verkligen känsla! ;D /Ds
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Volvomackan

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 19, 2008, 15:21:35 »
Jag var ute å kännde lite på lådan idag ;)

Är dock tveksam till om det är synkningen ändå. Det låter nämligen likadant oavsätt vilken växel jag drar i efter 1an, är dock bara en liten smäll. Inte så farligt som jag trodde :) Ja menar, det ska ju höras när växeln går i  8)

Är dock en annan sak jag undrar över!
Precis när jag frikopplar ELLER släpper gasen TVÄRT, under accleration, oavsätt växel så smäller det också till från växellådan, följt av ett oförklarigt ljud. Låter som nått som snurrar typ (nästan som skyfall), detta ljud slutar så fort jag drar i nästa växel.
Frikopplar jag mjukt eller släpper gasen mjukt, låter det ingenting!

Samma ljud uppstår när man dampar på gasen så bilen studsar fram, vid varje ryckning så smäller samma ljud från växellådan/kardanaxeln.

Vad kan detta vara? :O

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2008, 22:09:38 »
Jag var ute å kännde lite på lådan idag ;)

Är dock tveksam till om det är synkningen ändå. Det låter nämligen likadant oavsätt vilken växel jag drar i efter 1an, är dock bara en liten smäll. Inte så farligt som jag trodde :) Ja menar, det ska ju höras när växeln går i  8)

Är dock en annan sak jag undrar över!
Precis när jag frikopplar ELLER släpper gasen TVÄRT, under accleration, oavsätt växel så smäller det också till från växellådan, följt av ett oförklarigt ljud. Låter som nått som snurrar typ (nästan som skyfall), detta ljud slutar så fort jag drar i nästa växel.
Frikopplar jag mjukt eller släpper gasen mjukt, låter det ingenting!

Samma ljud uppstår när man dampar på gasen så bilen studsar fram, vid varje ryckning så smäller samma ljud från växellådan/kardanaxeln.

'
Mysko, jag har sliten synkring på trean (vilket är vanligaste växeln att få det på) men jag känner inte igen dina symptom som du beskriver dem. Verkar vara nåt annat (i växellådan förmodligen)!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 06, 2008, 04:47:39 »

kan det vara någon upphängning till lådan som gett med sig?
Kan ju vara därför det går lite trögt att få i vissa växlar? Men iufs, 3år hade du kört så? det borde väl SBP ha sett? Men bara en tanke :)

//Johan
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga