Författare Ämne: Rostigt "tankband"  (läst 7160 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Rostigt "tankband"
« skrivet: maj 23, 2008, 21:00:42 »
Ett hål på avgasröret, fick mig att kika under bilen. Fann att rosten farit fram hårt, denna vinter! Behöver ny bakre ljuddämpare! Men även, ny tankupphängning! Ena bandet var helt av. Lagade lite provisoriskt med ett Biltema spännband mellan växellådsbalk och värmesköld! ;D

Min fråga: Hur ser tankbandets infästningar ut? Den ena verkar försvinn upp genom golvet och den andra under värmeskölden! Behöver ha lite förberett då jag skall reparera, det är bruksbilen, kan inte stå sönder plockad för länge! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Rostigt "tankband"
« Svar #1 skrivet: maj 23, 2008, 22:05:13 »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: maj 23, 2008, 23:43:01 »
borde frej kunna svara på

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg41308#msg41308

Jo visst  :)

Bakre fästen är plåtar som är T formade som passar i uttag i plåtar på undersidan av golvet.
Främre fästen är formade för att T-formade justerskruvar ska passa i dem. De sitter på baksidan av plåten som är bakom fötterna på baksätespassagerarna.
Se bilder..

här är min tillfälliga lagning, spännband men som infästes i original fästen. Här syns T-formade änden som sitter bak till vänster i bild. Till höger är justerskruven, i vilken jag gängade på en kabelsko för att ha ett hål att fästa mitt spännband i.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 25, 2008, 21:10:10 »
Tack Loffe, tack FREJ! :)

Bra bilder! Ser ut att vara "holkar", men vända åt fel håll!? :-\ Har jag förstått rätt att infästningarna inte mynnar inuti bilen? Utan helt och hållet finns på undersidan!

Funderar på att strunta i banden och istället använda plastad rostfri vire samt vantskruv! Vad tror ni SBP säga om det? :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 26, 2008, 19:52:42 »
Tack Loffe, tack FREJ! :)

Bra bilder! Ser ut att vara "holkar", men vända åt fel håll!? :-\ Har jag förstått rätt att infästningarna inte mynnar inuti bilen? Utan helt och hållet finns på undersidan!

Funderar på att strunta i banden och istället använda plastad rostfri vire samt vantskruv! Vad tror ni SBP säga om det? :) /M

Japp det är holkar som är vända åt fel håll så att bandet kan spännas åt med justerskruven utan att bandet glider ur holkarna. Nej det är bara pressad plåt som är svetsad på undersidan av golvet så det är inget hål i golvet.
Oavsett vad du använder så är det nog smidigast att använda original fästen! Samt original justerskruv. Som du ser på mina bilder gjorde jag fästöron i samma form som banden så de passade i holkarna, sen krokade jag i spännbandet. Du kan ju göra likadant men fästa wiren med wirelås eller dylikt i eventuella plåtar som hakas i som original. Samt justerskruv med nån form av öra på, om du inte får tag i kabelskor med invändig gänga  :P

Uppfinningsrikedom regerar!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Essbee

• Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Pärlan
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 24, 2009, 10:38:58 »
Den här klubben går från klarhet til klarhet. Haynes släng dej i väggen :)
Detta med avrostade tankband är ännu ett projekt jag skall ta tag i när garagegolvet har torkat upp efter töad snö.
Tack och bock för utförlig hjälp.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 24, 2009, 19:43:21 »
Den här klubben går från klarhet til klarhet. Haynes släng dej i väggen :)
Detta med avrostade tankband är ännu ett projekt jag skall ta tag i när garagegolvet har torkat upp efter töad snö.
Tack och bock för utförlig hjälp.

Är så rooligt att kunna hjälpa till och ge klara tydliga instruktioner i text och bild. Värmer i hjärtat med din kommentar!  :)