Författare Ämne: Köpråd 343  (läst 8460 gånger)

mac

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Köpråd 343
« skrivet: juli 06, 2008, 19:57:37 »
Tjena!

Har möjligheten att köpa en volvo 343-273 GL -88 med en b200f motor som har gått 18000 mil  för en billig peng av en polare. Men jag har några frågor jag gärna skulle vilja få svar på innan jag slår till :).

För det första undrar jag om man har bytt motor i den, för vad jag har läst mig till så sitter inte b200f-motorn i någon 340 orginal? Hur ofta ska man byta kamremmen på dessa motorer och vad är det som brukar strula? Och vad bör jag kolla extra nogrant på bilen?

Undrar även över en annan sak med bilen. Det är så att det ibland kommer ett vibrerande ljud från vad jag har lyckats lokalisera till höger bakhjul. Jag fick höra att detta troligtvis hände efter däckbyte och tänker att det då kanske är bromsskölden som fått sig en smäll? Om det nu är bromsskölden; är det lätt att fixa till?

Noterade även efter en stunds körande då jag öppnade huven att det läckte lite olja från ett sälle jag inte har någon aning om vad det heter (::)) men det var ungefär i mitten av motorutrymmet och högt upp under en kork. Kan det vara något seriöst eller är det bara en packning eller liknande som ska bytas?

Bilen saknar även varvräknare och har istället en stor och jättefin klocka, men kan man koppla in en extern varvräknare? Undrar även om det enkelt går att sätta in en ny stereo med låg/hög-nivå igång och mp3igång med isokontakt? Sitter nämligen bara i en enkel kassettspelare i för närvarande.

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få :)
//Markus

patrikhörnfeldt

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Köpråd 343
« Svar #1 skrivet: juli 06, 2008, 21:16:31 »
Nu vet inte ja så mkt mer än dej om den här bilmodellen, men ja kan ju iaf meddela att de inte är nått större problem med cd. Iso-adapter ska finnas till dessa modeller :)

Sedan när du pratar om att de läcker olja, är det vid ventilkåpan du menar?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: juli 06, 2008, 21:43:21 »
Tjena!

Har möjligheten att köpa en volvo 343-273 GL -88 med en b200f motor som har gått 18000 mil  för en billig peng av en polare. Men jag har några frågor jag gärna skulle vilja få svar på innan jag slår till :).

För det första undrar jag om man har bytt motor i den, för vad jag har läst mig till så sitter inte b200f-motorn i någon 340 orginal? Hur ofta ska man byta kamremmen på dessa motorer och vad är det som brukar strula? Och vad bör jag kolla extra nogrant på bilen?

Undrar även över en annan sak med bilen. Det är så att det ibland kommer ett vibrerande ljud från vad jag har lyckats lokalisera till höger bakhjul. Jag fick höra att detta troligtvis hände efter däckbyte och tänker att det då kanske är bromsskölden som fått sig en smäll? Om det nu är bromsskölden; är det lätt att fixa till?

Noterade även efter en stunds körande då jag öppnade huven att det läckte lite olja från ett sälle jag inte har någon aning om vad det heter (::)) men det var ungefär i mitten av motorutrymmet och högt upp under en kork. Kan det vara något seriöst eller är det bara en packning eller liknande som ska bytas?

Bilen saknar även varvräknare och har istället en stor och jättefin klocka, men kan man koppla in en extern varvräknare? Undrar även om det enkelt går att sätta in en ny stereo med låg/hög-nivå igång och mp3igång med isokontakt? Sitter nämligen bara i en enkel kassettspelare i för närvarande.

Vore väldigt tacksam för all hjälp jag kan få :)
//Markus

Välkommen Markus! Kul att du funderar på en bil i vår smak  :)

Efter 1986 års modell så har 340 och 360 samma kaross tex. och 340 fanns då oxå med B200F som du just upptäckt. Tidigare var 340 synonymt med lilla 1,4-liters-motorn från renault dvs. B14.
Efter 1986 så är det alltså mest kosmetika/utrustningsgrad (tex. varvräknare) som skiljer mellan 340 & 360.

Vet inte intervallet på kamremmen men det händer ingenting med motorn ifall den går av så du behöver inte oroa dig för motorskador. Remmen kostar en dryg hundring och är inte särskillt svår att byta heller. Ett tips är att kolla i serviceboken om sådan finns för att se när remmen är bytt och när den skall bytas nästa gång.

Bakbromsarna är trumbromsar har inga bromssköldar liknande de som man är van att se på tex. framhjulen som har skivbromsar.
Den "skölden" som sitter bak är även den del som bromsbackar, bromscylinder mm. är infäst i så den är ganska kraftig och sitter väl skyddad så jag tror inte det har hänt nåt med den. Däremot kan du prova att skifta hjulet med ett annat på bilen eller tex. ett av vinterdäcken för att se om det var själva hjulet och eventuell obalans som orsakade vibrationerna.

Att det läcker/svettas ut lite olja under locket för oljepåfyllningen som sitter på ventilkåpan är tyvärr ganska normalt på de här motorerna. Jag har nyligen renoverat min motor och då satt dit en ny gummitätning men det är ändå inte helt tätt. Vet inte ifall det är någon luftning inbyggd i locket som kan göra att det inte är helt tätt. Inget du behöver oroa dig för alltså om det inte rinner olja i mängder. Men är väl aldrig fel att byta gummitätningen. Du kan säkert köpa en sådan lös på Volvo-butiken.

Varvräknare kanske finns förberett i kabelhärvan bakom mätarhuset.
Om det inte finns kablar för-dragna till varvräknare så är det inget svårt att eftermontera heller!

Som Patrik skrev så är Cd inga problem heller.

Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

mac

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 07, 2008, 02:22:02 »
Nu vet inte ja så mkt mer än dej om den här bilmodellen, men ja kan ju iaf meddela att de inte är nått större problem med cd. Iso-adapter ska finnas till dessa modeller :)

Sedan när du pratar om att de läcker olja, är det vid ventilkåpan du menar?
Okej va bra :). Jupp, det är det.

Välkommen Markus! Kul att du funderar på en bil i vår smak  :)

Efter 1986 års modell så har 340 och 360 samma kaross tex. och 340 fanns då oxå med B200F som du just upptäckt. Tidigare var 340 synonymt med lilla 1,4-liters-motorn från renault dvs. B14.
Efter 1986 så är det alltså mest kosmetika/utrustningsgrad (tex. varvräknare) som skiljer mellan 340 & 360.

Vet inte intervallet på kamremmen men det händer ingenting med motorn ifall den går av så du behöver inte oroa dig för motorskador. Remmen kostar en dryg hundring och är inte särskillt svår att byta heller. Ett tips är att kolla i serviceboken om sådan finns för att se när remmen är bytt och när den skall bytas nästa gång.

Bakbromsarna är trumbromsar har inga bromssköldar liknande de som man är van att se på tex. framhjulen som har skivbromsar.
Den "skölden" som sitter bak är även den del som bromsbackar, bromscylinder mm. är infäst i så den är ganska kraftig och sitter väl skyddad så jag tror inte det har hänt nåt med den. Däremot kan du prova att skifta hjulet med ett annat på bilen eller tex. ett av vinterdäcken för att se om det var själva hjulet och eventuell obalans som orsakade vibrationerna.

Att det läcker/svettas ut lite olja under locket för oljepåfyllningen som sitter på ventilkåpan är tyvärr ganska normalt på de här motorerna. Jag har nyligen renoverat min motor och då satt dit en ny gummitätning men det är ändå inte helt tätt. Vet inte ifall det är någon luftning inbyggd i locket som kan göra att det inte är helt tätt. Inget du behöver oroa dig för alltså om det inte rinner olja i mängder. Men är väl aldrig fel att byta gummitätningen. Du kan säkert köpa en sådan lös på Volvo-butiken.

Varvräknare kanske finns förberett i kabelhärvan bakom mätarhuset.
Om det inte finns kablar för-dragna till varvräknare så är det inget svårt att eftermontera heller!

Som Patrik skrev så är Cd inga problem heller.

Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till!

Wow, kanon! Tack så jättemycket för hjälpen  :) :)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #4 skrivet: juli 07, 2008, 06:43:58 »
Jag har för mig att det är typ 8000mils intervall eller något liknande på kamremmarna på Volvomotorenra, men eftersom jag åker B14 så är jag nog inte bästa källan...

Hur som helst, jag måste klaga lite på Frejs desinformationskampanj:

När B19 motorn gjorde debut i 300-serien hamnade den i 343/345; 360 fanns inte ens på den tiden... Dessa 340 GLS/DLS med B19 fanns dock bara under 81-82, hösten -82 ersattes de av 360... Sedan tog det ett par år innan 340 med B200 kom!  ;)
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

chiefen

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juli 09, 2008, 08:15:34 »
Jag monterade varvräknare för ett par veckor sedan. Tog kanske en kvart att fixa. En kabel till tändningen, en för belysning bakom mätartavlan, en jord, och en som går till tändspolen. Inget en normalt obegåvad person inte klarar av  ;)

Att montera stereo var heller inga problem för mig, men ISO-kontakten jag köpte passade inte, så jag fick själv lura ut vilken kabel som gick till vad, och sedan skarva ihop dem med kablarna från stereon.

Verkar inte vara några större problem, och jag hoppas att du köper bilen, alltid kul att se en ny 300 på forumet!

mac

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juli 10, 2008, 19:29:01 »
Tjatja!

Var med och besiktiga bilen igår, men resultatet blev väl inte direkt som jag hoppats på.  :-\
Det enda han fick nedslag på var att batteriets pluspol gick upp i motorhuven men det är tydligen lätt åtgärdat med en gummimatta som man bara lägger mellan batteriet och huven.

Var dock med och kolla på bilens underrede och där såg det inte trevligt ut. Rost, rost och ännu mera rost. Bilen har stått ett tag så en stor del av avgasröret var väldigt rostigt samt kraftigt rostangrepp på yttre tröskeln höger bak. Besiktningsmannen sa att ser det ut sådär utanpå ser det minst lika dåligt ut innanför. Var även rostanläggning på skivbromsen vänster fram.

Åkte med besiktningsmannen när han skulle testa bromsarna och frågade honom när avgasröret skulle säcka ihop helt och fick till svar "2". Skulle precis fråga månader eller år innan han sa "sekunder". Så som jag förstod det sjunger avgasröret verkligen på sista versen.  :'( Men ett nytt sådant kan väl inte kosta många hundralappar på skroten?

Har inte träffat polaren sedan besiktningen men ska ta och disskutera priset med honom nästa gång vi ses, lovar att uppdatera hur det blir med köpet då.  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: juli 10, 2008, 22:51:43 »
JNär B19 motorn gjorde debut i 300-serien hamnade den i 343/345; 360 fanns inte ens på den tiden... Dessa 340 GLS/DLS med B19 fanns dock bara under 81-82, hösten -82 ersattes de av 360... Sedan tog det ett par år innan 340 med B200 kom!  ;)

Tack Kurre! Jag är pinsamt dålig på allt som är äldre än min egen 360 -87a!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juli 10, 2008, 22:55:10 »
Tjatja!

Var med och besiktiga bilen igår, men resultatet blev väl inte direkt som jag hoppats på.  :-\
Det enda han fick nedslag på var att batteriets pluspol gick upp i motorhuven men det är tydligen lätt åtgärdat med en gummimatta som man bara lägger mellan batteriet och huven.

Var dock med och kolla på bilens underrede och där såg det inte trevligt ut. Rost, rost och ännu mera rost. Bilen har stått ett tag så en stor del av avgasröret var väldigt rostigt samt kraftigt rostangrepp på yttre tröskeln höger bak. Besiktningsmannen sa att ser det ut sådär utanpå ser det minst lika dåligt ut innanför. Var även rostanläggning på skivbromsen vänster fram.

Åkte med besiktningsmannen när han skulle testa bromsarna och frågade honom när avgasröret skulle säcka ihop helt och fick till svar "2". Skulle precis fråga månader eller år innan han sa "sekunder". Så som jag förstod det sjunger avgasröret verkligen på sista versen.  :'( Men ett nytt sådant kan väl inte kosta många hundralappar på skroten?

Har inte träffat polaren sedan besiktningen men ska ta och disskutera priset med honom nästa gång vi ses, lovar att uppdatera hur det blir med köpet då.  :)

Bra att det gick bra vid besiktningen.
Lite rost får man tyvärr räkna med på de här bilarna om man inte hittar en rostfri för en 10-20 000 men de är ovanliga och som sagt var dyra.
Avgassystem rostar på alla bilar utom nya som har rostfria eller aluminiumbehandlade avgassystem. Det får man räkna som en slitdetalj som snabbt rostar sönder, speciellt om man köper på Mekonomen, biltema mfl.
Och allt av metall går ju svetsa ihop igen, jag har ägt en hel del bilar men ALDRIG köpt nytt avgassystem  ;)
Dock finns det roligare saker att hålla på med än avgaset.

Tröskeln kan vara upp till typ 30% hål i innan det inte klarar besiktningen.
Men nu har jag lagat min sämsta. Det krävs ju dock svetsarbete.

mac

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juli 12, 2008, 00:05:02 »
Bra att det gick bra vid besiktningen.
Lite rost får man tyvärr räkna med på de här bilarna om man inte hittar en rostfri för en 10-20 000 men de är ovanliga och som sagt var dyra.
Avgassystem rostar på alla bilar utom nya som har rostfria eller aluminiumbehandlade avgassystem. Det får man räkna som en slitdetalj som snabbt rostar sönder, speciellt om man köper på Mekonomen, biltema mfl.
Och allt av metall går ju svetsa ihop igen, jag har ägt en hel del bilar men ALDRIG köpt nytt avgassystem  ;)
Dock finns det roligare saker att hålla på med än avgaset.

Tröskeln kan vara upp till typ 30% hål i innan det inte klarar besiktningen.
Men nu har jag lagat min sämsta. Det krävs ju dock svetsarbete.

Jo, det är ju lite det som är problemet. Jag har varken kunnandet eller resurserna för att svetsa. Men jag kikade lite på mekonomen och såg att en bakre ljuddämpare kostade 600 och en tröskel gick på 500 tror jag. Men fungerar det att byta tröskeln rakt av, om jag nu skulle få nedslag på den vid nästa besiktning, och är det isf svårt att göra? Såg även att man kunde köpa en bromsskiva billigt, är det svårt att byta för någon som aldrig gjort det förut?

Förresten, säg om jag "chansar" med avgasröret och inte byter det på direkt utan väntar tills det verkligen är tvunget att bytas och kanske går av när jag är ute och kör med den. Hur skadligt är detta för bilen, den klarar sig väl rätt bra? Är väl bara sätta på ett nytt helt avgasrör?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juli 12, 2008, 13:19:48 »
Även om du byter hela tröskeln måste du svetsa den.

Såvida inte avgasröret går av och landar på något (eller någon ;) ) ska det inte vara någon större fara, men det kommer att bröla ganska duktigt. Jag skulle nog satsa på en halvsats om jag skulle köpa nytt, då är det bakifrån främre röret du får med. Om du byter bara bakre burken och om något år eller två går det hål längre fram, då måste du sära burkarna igen och byta ut den främre = inte så roligt. Avgassystem har, precis som allt annat som ligger i saltsprutet, en tendens att bli näst intill homogent  >:(

Ang. bromskivorna får någon annan yttra sig, kommer inte ihåg hur det ser ut, men någonstans i bakhuvudet finns det något som säger att man kan vara tvungen att ta isär navet, men det kan vara någon annan bil.

Något du definitivt ska satsa på är en Haynes, värt pengarna absolut!
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

mac

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juli 18, 2008, 13:53:18 »
Även om du byter hela tröskeln måste du svetsa den.

Såvida inte avgasröret går av och landar på något (eller någon ;) ) ska det inte vara någon större fara, men det kommer att bröla ganska duktigt. Jag skulle nog satsa på en halvsats om jag skulle köpa nytt, då är det bakifrån främre röret du får med. Om du byter bara bakre burken och om något år eller två går det hål längre fram, då måste du sära burkarna igen och byta ut den främre = inte så roligt. Avgassystem har, precis som allt annat som ligger i saltsprutet, en tendens att bli näst intill homogent  >:(

Ang. bromskivorna får någon annan yttra sig, kommer inte ihåg hur det ser ut, men någonstans i bakhuvudet finns det något som säger att man kan vara tvungen att ta isär navet, men det kan vara någon annan bil.

Något du definitivt ska satsa på är en Haynes, värt pengarna absolut!

Okej, tack då vet jag.  :) Just det, det hade jag helt glömt bort. Hade en Haynesmanual till min förra bil och den var till stor hjälp.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juli 18, 2008, 14:29:40 »
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.