Jag har nu suttit allt för många timmar denna fina sommardag och letat efter möjliga vägar att vandra om man vill uppgradera originalbromsarna på sin 300... Både här på forumet och på Volvo300mania tycks konsensus vara att det inte finns någon jättelätt väg, såvida man inte nöjer sig med dyra TarOx bromsskivor eller liknande.
Det som har föreslagits är att byta både ok och skivor, något som känns lite väl jobbigt då jag aldrig ens känt ett behov av bättre bromsar på min bil ännu. Jag bestämde mig för att försöka hitta ventilerade skivor från en vanlig standardbil som går att montera utan allt för mycket besvär. Jag hade turen att stöta på
den här listan över bromsskivor; här finns de viktigaste dimensionerna angivna för mängder av bromsskivor.
Mycket sökande senare hittade jag bromsskivor till VW Lupo och Polo som såg ut att kunna fungera. På Meca Bildelars hemsida finns bilder av alla deras bromsskivor, med måttangivelser. Såhär ser läget ut:
Volvo 340 originalVW PoloEftersom originalbeläggen är ca. 14mm tjocka från början finns det ju lite material att slipa bort om skivorna skulle ha svårt att få plats i oken med nya belägg; i övrig ser det bara ut att behöva borras nya hål/filas på de gamla samt svarvas upp lite större navhål för att man ska kunna montera skivorna på en i övrigt original Volvo 300!
Visserligen är skivorna inte jättestora eller jättetunga, men de är i vart fall ventilerade så det borde bli något bättre än original, vilket är vad jag är ute efter. Dessutom måste det ju ses som en stor bonus om det nu skulle passa med så pass få modifikationer; det underlättar ju vid service/reparationer/originalkonverteringar i framtiden.
Någon som känner sig manad att pröva? Annars lär jag behöva nya bromsar någon gång de närmaste åren, då lär jag pröva...