Författare Ämne: kam fråga  (läst 4517 gånger)

perra__

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
kam fråga
« skrivet: juli 18, 2008, 01:33:02 »
Tjena moss.

en liten fråga.

Jag är hemskt sugen på att köpa en vx3-kam till min röda fara:) Men.. Kan man ta en kam och sätta i den i 360n oavsett vilken bilmodell den har suttit i innan? Typ att den skulle funka fastän den har suttit i en b21/b23/b230?

Samma sak med topplock. Kan man t.ex ta ett topplock från en 740 ,eller annan rödblockare, och sätta det i en 360?

Mvh, Perra

The revenge of the 360.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: kam fråga
« Svar #1 skrivet: juli 18, 2008, 07:28:59 »
Provat sökfunktionen, detta ämne har varit uppe förr.

ja kammen passar mellan alla rödblockare utan stötstänger (:)) samma gäller toppen.

631(?) är väl den som kan bli knepig med då den saknar förbränningsrum i toppen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: juli 18, 2008, 20:07:18 »
Tjena moss.

en liten fråga.

Jag är hemskt sugen på att köpa en vx3-kam till min röda fara:) Men.. Kan man ta en kam och sätta i den i 360n oavsett vilken bilmodell den har suttit i innan? Typ att den skulle funka fastän den har suttit i en b21/b23/b230?

Samma sak med topplock. Kan man t.ex ta ett topplock från en 740 ,eller annan rödblockare, och sätta det i en 360?

Mvh, Perra

Varför är du sugen på just en VX3? Finns ju K & H som är värre och ändå originalkammar.

Har man fördelaren bak på toppen måste man ha spår i kammen för fördelardrivningen.
Men eftersom alla 300:or har fördelaren på blocket så kan du ta vilken kam som helst från vilken 8v rödblockare som helst!

Om du byter topp så vill du väl ha 405 eller 531, tar du en 405 kan du råka få en med hål för EGR eller spridarhål i toppen. Det vill du inte ha så där får du se upp. Tar du en 531 kan du vara säker på (tror jag!?) att du får en topp utan konstiga hål  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juli 25, 2008, 23:46:06 »
Vid seriösare trimning kan det även vara värt att tänka på kylkanalernas storlek/utformning i 405/531 topparna, den äldre sorten (stora kanalerna) bör svetsas igen och toppen planas för att få en tillräckligt bred packningsyta.
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: augusti 06, 2008, 23:57:04 »
Vid seriösare trimning kan det även vara värt att tänka på kylkanalernas storlek/utformning i 405/531 topparna, den äldre sorten (stora kanalerna) bör svetsas igen och toppen planas för att få en tillräckligt bred packningsyta.

Det där skulle nog behöva förklaras med bild och lite kladdande i paint..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2008, 23:33:13 »
modifiera kylhål beror ju lite på vilken nivå man lägger sig på somsagt

klart d aldrig är fel o gardera sig o d e bra o göra, men det funkar bra länge med orginal

Frej- har sett 531 toppar med EGR-hål oxå så tyvärr verkar man inte kunna vara riktigt säker:P   dock så går d ju o plugga dom i värsta fall
antingen gänga o dra i skruvar som man kapar skallen på lr använda egr rör som man kapar av o svetsar igen vid varje port!
kanske inte optimalt flöde med dom dumma hålen men somsagt beror på vilken nivå man lägger sig på

Ett exempel är min pappas 940 Turbo som har en orenoverad B230K motor från en 87:ans 740
motorn har nu gått 29000 mil o är alltså av den klena typen och ingenting inne i motorn är bytt!
den har pluggade egr hål med skruvar igängade i hålen och det har funkat i 3000 mil nu!  den har chippade boxar o laddar 0.7-0.8 utan ic utan oljekyl o utan vattenkylt turbo agg!  kopplingen är turbo o lådan är vanlig m47 från samma 740!

rasade två lådor innan denna åkte i tillslut men dom andra lät illa efter en vecka var.  så bilen körs stundtals ganska hårt av både far min o jag o har dragit många tunga biltransporter- men helt utan att klaga lr fått nå konstiga missljud
gjorde även komptest på den igen när den gått 2000 mil med turbo o komptrycket låg oförändrat på 13.5 kilo på samtliga cylindrar!!

Så många därute pratar men frågan är ju hurmånga som har erfarenhet egentligen?   ska tillägga att detta inte är den enda sugmotor jag turbokonverterat o sålänge dom inte spikat så har dom hållit!!
EN motor gick en stake av på men då va laddet upp på över 1 bar i en klen lågfriktons motor så det var itne så konstigt- dessutom full belastning på trean i uppförsbacke!!

långt inlägg kanske lite ot men info jag vill dela med mig av!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P