Författare Ämne: Funderar på att skaffa en 340  (läst 3120 gånger)

Zheele

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Funderar på att skaffa en 340
« skrivet: augusti 13, 2008, 14:08:37 »
Jag funderar på att skaffa en bil som är billigare i drift (och förhoppningsvis roligare att köra) än mitt åbäke till Audi A6.

Jag har sett en 340 från -85 som ser intressant ut. Hur mycket kan man förvänta sig att den drar (mestadels landsväg) och är det nått man ska kolla efter om jag skulle fara och kolla på den?

Finns det en översikt här någonstans på forumet över vilka motorer som sitter i vilken modell?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Funderar på att skaffa en 340
« Svar #1 skrivet: augusti 13, 2008, 22:10:46 »
Ja, 300-serien är faktiskt riktigt kul att köra, fast jag kan inte säga om den är roligare än en A6, för en sån har jag aldrig kört. Men kul är den i varje fall.

Hur mycket den drar beror väl främst på hur tung fot man har samt vilken motor som sitter i bilen. Det som är viktit att kolla på ilen är rosten, rosten och den förbenade rosten. Det är oftast rost som tar död på 300-serien. Sen kan man väl kolla allt annat också som man kollar när man köper bil dvs: bromsar, lampor, hel/halvljus, alla växlar inklusive backväxel, värmen i bilen, hur känns växellådan?(trean kan skrapa lite när man lägger i den, har gjort det i ala mina 360in, inget värre borde det ändå vara). Leta efter läckage, vatten, olja. Hur ser oljan och vattnet ut? Är däcken i skick. Och glöm  för allt i världen inte bort att krypa ner på marken och se hur den ser ut under, en liten titt skadar aldrig. Det som oftast rostar är dörrar och skärmar/hjulhus samt nedersta kanten längst fram på bilen.  Botten brukar klara sig rättså bra.

Där har du några tips om bilen.

http://www.300power.com/historia.htm
Där finns mycket info om modellen.

Lycka till!