Författare Ämne: Leksaken identifierad, nu chans till fika!  (läst 6430 gånger)

Kjellberg

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Leksaken identifierad, nu chans till fika!
« skrivet: augusti 17, 2008, 16:55:40 »
För den fikasugne: gå ner 5-6 inlägg  :D

Tjena!
Vi skulle behöva lite hjälp med att identifiera motorn i vår nya leksak. Det ska vara en 'defekt' B14, men kan den identifieras lite nogrannare? Eftersom vi inte vet vad det är för fel än så finns ju såklart tanken att helt enkelt byta hela motorn till en som man vet fungerar, vilka motorer passar då på variomatic-lådan utan att man ska bygga adaptrar?

Det var ägarens pappa som ordnade med försäljningen och han sade att det var en dubbel weberförgasare som satt på, men det ska nog vara plattor i båda insugningsrören va? Sedan var det en avbruten plast-anslutning mitt på ventilkåpan, kan det vara vevhusventilationen

Går motorn på blyfritt, med blyersättning eller oljeblandat  ;) ? Har bara haft motorer med insprutning tidigare så förgasare är lite obekant...

Själva leksaken...

motorn framifrån utan kylare...

Motorns vänstra sida.

Siffrorna ovanför oljefiltret

Motorns högra sida

Förgasaren...

Trasiga plasanslutningen mitt på ventilkåpan

Remmarna sitter under/mellan sätena, kanske borde ha något skydd över?

Förarmiljön, notera orginal hastighetsmätare och klocka men ignorera dåliga bildkvalitén... :-)
« Senast ändrad: oktober 15, 2008, 15:31:31 av Kjellberg »

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Identifiera leksaken
« Svar #1 skrivet: augusti 17, 2008, 17:16:34 »
En Reknult Clio 2l motor eller hur stor den nu va lär ska passa rakt i har jag för mig? har pratat om det i en annan tråd med så:P

Häftigt och roligt bygge!  ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #2 skrivet: augusti 17, 2008, 20:11:11 »
Det ska bara vara en "platta" i insugsrören, precis som på din tror jag... Motorn är en B14.4S, d.v.s. den motor som satt i typ alla lite senare 340or med B14. Sprängkåpan passar tydligen på diverse renaultmotorer samt 1.8l motorerna från volvo 440/460/480; där finns det en del skoj maskiner att hämta. Annars kan man ha mycket kul med B14, tro mig, jag har prövat...
Den avbrutna platsprylen är mycket riktigt till vevhusventilationen, du kan troligen ta bort den helt och bara dra en slang direkt från ventilkåpan till luftburken utan att få problem.
Motorn går enligt Volvo på blyad bensin om jag inte är helt fel ute, men då det är lättmetalltopp på den torde ventilsätena vara i ett hårdare material som klarar blyfritt i vart fall. Jag har alltid kört min på blyfritt, numera går den lika glatt på E85...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 17, 2008, 22:30:06 »
Ser att kylaren fattas! Är det detta som är felet? B14 räcker nog till, för den bilens hk-behov!

Som Kurre skriver...

Plattorna är chokespjäll, ger rikare bränsleblandning vid start, genom att strypa insuget och därigenom skapa större undertryck i förgasarhalsen... De har nog sparat in på ena plattan eftersom den ena förgasarporten endast används vid höga effektuttag (är stängd vid start)!

Enligt instr.boken B14 (85) Blyad, B14 (88) Blyfri. Skadar inte att ge den en slurk blyersättning!

340 med rörram är lite ovanligt, tack för alla bilderna! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kjellberg

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 18, 2008, 16:46:04 »
Jag tror att det är mer fel än att kylaren saknas, men jag vet faktiskt inte. Vi får väl skaka fram ett batteri och se vad som händer. Det mesta går ju att laga, frågan är bara vilket sätt som blir billigast. Det medföljde cirka en rullebör med blandade motordelar också, men har inte ens kollat igenom dem än... -dock ingen kylare eller batteri. Någon inom rimligt avstånd som har ett batteri över? :-)

'senare 340or med B14' -Jag kollade på wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_343) men blev inte så mycket klokare. Var det först en Renaultmotor och sedan en volvomotor som hette B14? När blev det isåfall 4S-modellen?

400-serie-motorerna låter ju kul, men vi får väl se om vi kan skaka liv i orginalspisen först. Har hittat en rejäl lunta om hur man justerar, och allt annat man skulle kunna vilja veta om weber-förgasare som 133 sidor pdf.

Tackar och bockar för alla svar hittils, kommer nog fler frågor i takt med antalet spenderade timmar i stallet... :-)

/Olof i skogarna utanför Höör - Skåne

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 18, 2008, 17:14:37 »
B14 är en renault motor.

Senare modeller av 300serien fick även volvomotor, men den heter b19 eller b200  :)

Kjellberg

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 15, 2008, 15:28:49 »
Nu är troligen det ursprungliga felet åtgärdat, tre av ventilerna gick så trögt att de inte alltid stängde...  :-\  -åtgärdat medelst sandpapper och smörjfett...

Även en kylare är monterad och elektrisk fläkt som hängde på trekvart i sina kablar, nu återstår då ett par slangar och sladdar. Då jag inte haft en sån här motor innan har jag ingen minnesbild av hur det ska se ut och när vi hämtade bilen så låg hälften av grejerna på flaket. Vidare vet jag inte ens om jag har alla slangar (tror inte det) eller om de slangar jag har ens hör till bilen (Gardena 1,5" tror jag inte satt på från fabrik) ::)

så finns det någon som vågar ge sig på att försöka förklara alla vändor? Det är alltså kylvatten, bränsle och vakum(?), eventuella andra slangar och sladdar... Motor: B14 4S med weberförgasare (stavat "webber" på själva förgasaren...)

Tacksam för all hjälp! och om någon tycker att de bor tillräckligt nära för att peka, förklara och sparka på däcken på plats utanför tjörnarp utanför höör i skåne så skall denna överösas med kaffe och fika tills han/hon storknar!  ;D

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Leksaken identifierad, nu chans till fika!
« Svar #7 skrivet: oktober 15, 2008, 18:05:01 »
Jag skulle i alla fall sätta på mig bältet innan jag startade maskinen :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.