Författare Ämne: Vindrutetorkarna fungerar inte  (läst 8402 gånger)

Fredd

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Vindrutetorkarna fungerar inte
« skrivet: augusti 20, 2008, 12:11:00 »
Hejsan,

Sedan en tid tillbaka vill inte mina vindrutetorkare torka. Det är som att de inte orkar röra på sig utan bara står still på samma plats och skakar, som om de har hakat upp sig. Sätter jag upp dem, så att de inte trycker mot glaset så går de igång och torkar i luften.

Jag hade precis ett likadant problem för ca. ett år sedan varav jag gick till en verkstad där jag fick veta att motorn till torkarna var utbränd, så jag skaffade en ny och lät den monteras in. Min fråga är nu: Har jag haft den oturen att stöta på en till sliten torkarmotor eller ligger felet någon annanstans, vilka alternativ finns det? Torkarna går ju som sagt när de inte trycker mot rutan. Kan tillägga att båda gångerna har problemet uppstått över en natt. Jag är ingen naturlig mekaniker, så relativt välbeskrivna lösningar (om några såna finns) uppskattas mycket :)

Bilen är en 340 från 83 och torkarmotorn är av märket FEMSA

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Vindrutetorkarna fungerar inte
« Svar #1 skrivet: augusti 20, 2008, 16:06:15 »
Tror felet ligger i splinesen som torkarna sitter fast i. Har lite av samma problem själv också, fast mina rör fortfarande på sig.

Lägg på torkarna och ta upp plasten längst vid 'roten' på torkarna, där det sitter fast på resten av bilen, och försök se efter om pinnen de sitter på rör på sig eller inte.

Fredd

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 21, 2008, 16:04:29 »
Tack för svaret, men det verkar som att motorn än en gång är bränd... Så blir det till att antagligen leta runt på skrotar efter en ersättare eller låta pensionera bilen helt då jag inte har möjlighet eller kunskap att meka med den stup i kvarten :)

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 21, 2008, 16:21:55 »
nej, inte pensionera bilen pga. strulande torkarmotor inte, den sitter ju väldigt lättåtkomligt och är lätt att byta  :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: augusti 21, 2008, 19:56:05 »
Tack för svaret, men det verkar som att motorn än en gång är bränd... Så blir det till att antagligen leta runt på skrotar efter en ersättare eller låta pensionera bilen helt då jag inte har möjlighet eller kunskap att meka med den stup i kvarten :)

Har inte hört/läst om det felet tidigare, trots att jag ägnar varje dag åt forumet! Sen är mitt minne inte det bästa men är i allafall inget vanligt fel.

Skrota inte för den bagatellen i allfall!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #5 skrivet: augusti 21, 2008, 21:54:26 »
Jag har råkat ut för en trasig torkarmotor på min 340; inge kul att råka ut för, men väldigt lätt åtgärdat... Se bara till att lossa muttern/rarna (på min satt det en mutter på baksidan av åtminstone någon av bultarna till torkarmotorn... Jag tror den höll fast något där, jag kommer inte riktigt ihåg...) på andra sidan torpeden innan du försöker skruva loss bultarna som håller torkarmotorn. Det är lätt gjort när man tagit loss panelen under ratten, vilket man ju ändå måste göra för att få loss torkarmotorn från länkaget...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

Fredd

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: augusti 22, 2008, 00:12:06 »
Tack än en utförlig beskrivning kurre86! Kikade runt och det känns som att jag fått en bra bild hur man ska göra. Vad jag märkte var att torkarna trycker, i min mening, väldigt hårt mot rutan. Kanske är det en förklaring till att motorerna går sönder, antagligen det eller så har jag bara otur.

Hehe, trevligt att ni inte tycker att den ska gå i pension. Är lite osäker om den kommer att klara besiktningen eftersom att växellådan (automat) strular lite (tydligen möjligt att åtgärda bara man kan den biten). Därför har jag försökt att sälja den ett tag nu men utan lycka. I längden blir alla turer till bilverkstan dryga :) 340 känns onekligen som den sorten bil man verkligen måste ha kunskap om och passion för att stå ut med :)
« Senast ändrad: augusti 22, 2008, 00:13:41 av Fredd »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: augusti 22, 2008, 01:10:47 »
Vad jag märkte var att torkarna trycker, i min mening, väldigt hårt mot rutan. Kanske är det en förklaring till att motorerna går sönder, antagligen det eller så har jag bara otur.

Är det inte fjäderns styrka som ger trycket mot rutan.. borde ju inte vara mer än när bilen var ny i allafall. Om ingen mixtrat med/spännt fjädern.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.