Författare Ämne: Byta B200E mot B230E  (läst 17582 gånger)

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
Byta B200E mot B230E
« skrivet: augusti 30, 2008, 18:04:41 »
Jag har planer på att byta ut min B200E i min 360 GLT -87 mot en B230E från en 740 GLE -87 men det finns en hel del frågetecken.

Insprutning:
På B230 motorn sitter det nu mekaniskt sprut men jag hade tänkt kör med sprutet som sitter i 360n men med ett par större spridare men jag antar att jag måste "mappa" om styrenheten på något sätt för att köra med ett par större spridare. Givetvis kommer jag då byta till kraftigare bränslepump/ar.

Tändning:
Sitter ju ett renix tändsystem i bilen original men har plockat ut tändboxen från 740n men det Ormboet av kablar som den satt i så var det inte lätt att veta vad som behövdes inte då jag inte kunde hitta något kopplingsschema. Jag vet att jag kan köra med Renix systemet men vill ju gärna köra med ett lättare svänghjul så jag behöver altså hjälp med förslag på hur jag kan få ihop ett tändsystem till den nya motorn...

Kanske inte helt lätta problem men testar man inte kommer man aldrig lära sig något ^^

Mvh Martin

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #1 skrivet: augusti 30, 2008, 20:37:22 »
vad har du mer för framtidsplaner? ;) annars verkar det rätt tänkt med 360ns sprut, men jag hade nog behållt renix också, eller ja, det har jag ;)
nackdelen är väl att man inte kan ställa tändingen så lätt men att fräsa ur där svänghjulsgivaren sitter och flytta den ger ju samma resultat :)
Men så var det ju det med lättat svänghjul...  :-\
ett alt. är ju att lätta orginalsvänghjul och behålla hålen.
« Senast ändrad: augusti 30, 2008, 20:39:44 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #2 skrivet: augusti 30, 2008, 22:39:26 »
Jag har börjat fullaga karossen från rost denna veckan men ska åka till Jönköpings bildemontering någon fredag snart och se om jag kan hitta nya dörrar och lite sånt =) sen så har jag monterat nya dämpare bak denna veckan och även tänkt motera fram men den ena jag köpte gick sönder i frakten så den har läckt ut all olja :( Så jag ska beställa nya och lämna tillbaka originalfjädrarna och skaffa ett par från sierran istället ;)

Jag ska kolla över hela drivlinan så fort bilen är avställd så då ska jag passa på att se om vad jag kan göra med svänghjulet. Lägger upp lite bilder så kan nog någon klok själ här på forumet komma med bra förslag =).

Ingen som vet hur jag ska göra med sprutet? Måste jag göra något för att få det att fungera med större spridare?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #3 skrivet: augusti 30, 2008, 22:44:32 »
Att mappa styrenheten är nog lättare sagt än gjort. Det är analogt sprut på 300-serien. Det lättaste är nog att ansluta en lambdamätare och justera fjädern i LMM tills du hamnar på ett bra värde.
Antar att du har samma tändsystem (kan inte beteckningarna) som det satt i den 245:a jag tog motorn ur, hallgivare i fördelaren och en databox med vakuumanslutning? Leta på skroten om du hittar en tändning utan häse-bäse databox, sitter bl.a. 200 GLT -86. Vet inte om det är bättre, men det är enklare i alla fall. Fördelare (med hallgivare), spole och tändmodul.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #4 skrivet: augusti 31, 2008, 07:51:49 »
Min broder GustavT gjorde som du fast han bytte ut B200F mot B230E. "Självklart" behöll han det lätta svänghjulet och satte bara dit B200F:ens lamell.

Insprutning: Original (Bara lossa insuget från gamla motorn och vika undan, sen när nya motorn är i så bultar man dit insuget igen. En nackdel då är att man inte får med svanhalsinsuget från B230E men det har inga plats för spridare så det måste ju byggas om för att kunna köras med insprutning och jag vet inte hur stor skillnad det blir mellan de insugen.)

Tändning: Tog nåt junk jag hade liggandes från en B21ET (240 Turbo). Det var fördelare med INDUKTIV givare i (ej hallgivare som är vanligt på senare motorer) och sen en tändbox till det. Säkert långt ifrån optimal tändkurva men bilen gick bra ändå  ;D

Vad är det för tändsystem i 740 med B230E  ???
Hoppas du kan lägga upp info om det så vi kan hjälpa dig med inkopplingen!

Angående bränslet: LE-jetronic går inte mappa om, gör som alla andra, justera bränsletryck och/eller LMM tills den går bra. Större spridare lär du inte behöva om du inte samtidigt går upp på etanol. Originalspridarna ska räcka till ca 160hk på en sugis och bensin.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #5 skrivet: september 01, 2008, 08:47:45 »
Jag har ändrat planerna nu efter att ha läst frejs inlägg. Till att börja med så ska jag bara slänga i B230 motorn utan att byta sprut eller tändning. Samtidigt som jag sätter i den så ska jag sätta in servostyrning som jag har hittat till en 360 =). Sen behöver drivlinan en genomgång då det alltid hänger en droppe olja vid skarven mellan Växellådan och Diffen.

Projektråd kommer så fort rosten är fixad ;)

Tack för alla svar som verkligen har trasslat ut några trådar ur mitt huvud =)

Edit:
Går det inte köra med den hallgivaren som sitter i fördelaren på den nya motorn istället för den på svänghjulet? Fördelaren på B230E sitter ju direkt på kamaxeln?
« Senast ändrad: september 01, 2008, 12:43:44 av elleshar »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #6 skrivet: september 01, 2008, 20:52:00 »
Jag har ändrat planerna nu efter att ha läst frejs inlägg. Till att börja med så ska jag bara slänga i B230 motorn utan att byta sprut eller tändning.
 
Går det inte köra med den hallgivaren som sitter i fördelaren på den nya motorn istället för den på svänghjulet? Fördelaren på B230E sitter ju direkt på kamaxeln?

Men om du inte tänker byta tändning så måste du ju sätta på B200:ans svänghjul på din B230 för att Renix ska funka.

Jo det går att köra med hallgivaren i fördelaren, det gör jag. Men du kan inte använda den givaren till ditt renix! Du måste använda rätt fördelare i kombination med den tändmodulen som hör till B230:n.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #7 skrivet: september 02, 2008, 09:45:36 »
Det är jag fullt medveten om men i och med att det är en volvo så är det inte så jättesvårt att byt ut det i framtiden när jag har mer koll och har ett bra tändsystem =)

Just nu ligger min andra motor i ett garage hos en kompis men svänghjulet går väl bara sätta i en position eller hur går man till väga för att få det att sitta rätt med tanke på hallgivaren?

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #8 skrivet: september 02, 2008, 15:19:49 »
Det är jag fullt medveten om men i och med att det är en volvo så är det inte så jättesvårt att byt ut det i framtiden när jag har mer koll och har ett bra tändsystem =)

Just nu ligger min andra motor i ett garage hos en kompis men svänghjulet går väl bara sätta i en position eller hur går man till väga för att få det att sitta rätt med tanke på hallgivaren?

nej, svänghjulet kan sättas hursom.. mins inte vad det stod i haynes men det stär där iallafall, ska kolla om jag hittar min haynes om ingen annan hinner före :)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #9 skrivet: september 03, 2008, 09:33:56 »
Jag ska ta och läsa ordentligt i den då ^^

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #10 skrivet: september 03, 2008, 20:09:19 »
Jag ska ta och läsa ordentligt i den då ^^

Gör det, jag har läst det där flera gånger men inte riktigt fattat. Fast det ger väl sig när man gör det i verkligheten samtidigt som man följer stegen i boken.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #11 skrivet: september 03, 2008, 23:23:22 »
Jag ska ta och läsa ordentligt i den då ^^

Gör det, jag har läst det där flera gånger men inte riktigt fattat. Fast det ger väl sig när man gör det i verkligheten samtidigt som man följer stegen i boken.

jag lyckades ju så då det borde inte va nån fara ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #12 skrivet: september 04, 2008, 12:30:16 »
Ni får ju tänka på att jag är en gröngöling. Det mest avancerade jag gjort är att lyfta ur motorn ur en 740 och det klarar vem som helst :P (Lite mer avancerade sker har jag kanske gjort)

Jyllskar

  • Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #13 skrivet: september 04, 2008, 22:43:04 »
jag hade aldrig lyft moroten ur en 360 innan heller men efter jag tog bort svänghjulet kom jag ju på det där med hålen, men med hjälp utav haynes så gick allting galant ;) Du får säga till om du undrar nått så kan vi nog hjälpa dig :) finns ju ett gäng som bytt till 2.3l maskin och kör vidare med renix ;) (jag inräknad)

Ni får ju tänka på att jag är en gröngöling. Det mest avancerade jag gjort är att lyfta ur motorn ur en 740 och det klarar vem som helst :P (Lite mer avancerade sker har jag kanske gjort)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

elleshar

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
SV: Byta B200E mot B230E
« Svar #14 skrivet: september 05, 2008, 09:19:25 »
Det är precis det jag älskar med mindre forum. Man bra konkreta svar utan en massa skitsnack och så. Jag får hoppas att bilen gå lite jämnare med B230 med, nu så är tomgången låg och ojämn samt att den kan vara svårstartad (man måste hålla lite grundgas för att den ska starta). Jag trodde det var tjuvluft vid insuget men har haft på läckfinnare men inte hittat något.