Författare Ämne: Balansering  (läst 15547 gånger)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
Balansering
« skrivet: september 10, 2008, 09:46:16 »
Någon som vet vart man kan balansera kolvar och vevaxel till en B230E? Jag känner att det inte räcker med pulvret som ska i 360n så balansering och planing skulle göra susen =)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Balansering
« Svar #1 skrivet: september 10, 2008, 12:52:48 »
Finns en i bubbarsbo som balanserar. Vad jag har hört ska folk vara nöjda med honom. Topplocksverkstan finns också, men jag tror han i bubbarsbo är billigare.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: september 11, 2008, 20:10:23 »
Kolvar och stakar fixar du själv med en bra våg och en dremel.
Veven och med fördel i paket med kopplingspaketet är svårare att balansera själv. Kostar typ 1500kr att lämna bort.

Jag skulle vilja prova att balansera vevpartiet genom att lägga det på knivar och låta det rulla tills det stannar (knivarna måste vara helt i våg) och sen justera tills den ligger still. Men vet inte om det är möjligt och hur nogrannt det blir.

Edit: Topplocksverkstaden är väl hur bra som helst. Drömmen är i allafall att få toppen portad av dom!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #3 skrivet: september 11, 2008, 20:52:19 »
Lägga veven på knivar eller liknande blir riktigt bra om man är noga; de flesta racingteam (inte WRC, F1 och liknande...) balanserar ju sina däck så. Min erfarenhet är att det inte är några problem att komma inom ett par tre gram rätt när man balanserar däck, vevaxlar borde vara liknande.

Jag tycker mig dessutom minnas att Classic Motor eller någon av de där tidningarna hade ett reportage om hur man balanserade vevaxlar med stakar och allt hemma i källaren för ett par år sedan. Vi kan se om jag lyckas gräva fram det numret...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 11, 2008, 21:24:51 »
Om man balanserar på ''knivar'' blir det ju statiskt balanserat (=man vet inte om balanseringsvikten ska var på utsidan eller insidan av fälgen) kan fungera bra på ett däck om man har en bil som inte är överkänslig för dynamisk obalans i däcken.
Mc däck bir ofta balanserade på detta sätt
Men att göra en statisk balanser av en vevaxel är inte riktigt seriöst fast jag har nog själv gjort det med en lättad vevaxel som jag hade att rulla på fyra kullager, problemet är ju att man då inte vet i vilken ända av axeln man har obalans så jag tog bort lika mycket material i bägge ändar tills den slutade rulla och hoppades att det skulle bli bra ;)
Om man har veven på kullager räcker det med < 2gram obalans för att den ska svänga tyngre sidan ner men som jag sa är ju problemet då att veta i vilken ända man har 2gram obalans.
Men för budgetbygge kanske denna metod fungerar bättre än obalanserat.
Jag har balansera svänghjul i däckbalanseringsmaskin och det fungerar bra att få det på grammet då.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 11, 2008, 21:30:10 »
Jag har funderat lite på att sätta svänghjulet på expanderande don och sätta den i det stället som dom balanserar slipskivor i på jobbet. Ska mäta lite när jag kommer åt, kanske går att sätta en vevaxel där. Principen är densamma som kullke beskriver, 2x2 rullar som man lägger en axel på.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 12, 2008, 09:55:01 »
Hur ska jag gå till väga med kolvarna för att få det så bra som möjligt då? Pratade med en kille på jobbet igår kväl som håller på att bygga en S2a i lokalen brevid och som honom lät det som att man skulle behöva en bibel för att få det något så när bra... :/

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #7 skrivet: september 12, 2008, 15:41:40 »
Som vanligt så bygger alla på olika nivåer med olika förutsättningar för olika mål!

väg kolvarna o skriv upp vad dom väger.. d brukar (oftast) inte skilja så jättemycket.   
ta din dremel o ta bort l material i taget ungefär jämt runtom kolven på undersidan-håll dig där det är som mest material så att du inte försvagar kolven och ta somsagt lite på båda sidor under kolvbulten

stakarna gäller ungefär samma sak-ta av jämt med material på båda sidor. börja med gjutskägg o konstiga kanter som inte fyller någon funktion.  men här får man vara lite försiktigare så att d inte blir någon grop lr liknande på staken, det är inte bra
gör lite i taget o väg ofta så ska du se att det går galant;)
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 19, 2008, 00:51:39 »
Hur ska jag gå till väga med kolvarna för att få det så bra som möjligt då? Pratade med en kille på jobbet igår kväl som håller på att bygga en S2a i lokalen brevid och som honom lät det som att man skulle behöva en bibel för att få det något så när bra... :/

Fyller i Spruce här, han glömde säga att du ska ta på de tre stakar och kolvar som väger mest tills de tre tyngre väger lika mycket som den lättaste alltså lika mycket. Det kanske är en självklarhet, men ville skriva det i allafall.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 19, 2008, 12:31:51 »
Hur är det med stakar och kolvar, vägs dom när dom är färdigbearbetade innan montering? Eller är bearbetningen så precis att dom ska väga relativt lika ändå. Tänker främst på stakar och Volvo original som sitter i svensson-bilar, inte svindyra racinggrejer.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 19, 2008, 16:27:26 »
Hur är det med stakar och kolvar, vägs dom när dom är färdigbearbetade innan montering? Eller är bearbetningen så precis att dom ska väga relativt lika ändå. Tänker främst på stakar och Volvo original som sitter i svensson-bilar, inte svindyra racinggrejer.

vet inte när dom vägs men vill minnas att volvos "toleranser" är HÖGA! står i haynes någonstans.. runt 12gram / kolv och stake  :-\ därför kan man vinna enkla hästar när man balanserar, 12 gram vid 7k rpm väger några kilo ;)
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #11 skrivet: oktober 05, 2008, 00:56:08 »

Fyller i Spruce här, han glömde säga att du ska ta på de tre stakar och kolvar som väger mest tills de tre tyngre väger lika mycket som den lättaste alltså lika mycket. Det kanske är en självklarhet, men ville skriva det i allafall.

Tack Frej-jag missade den detaljen men det är så man gör, man kan aldrig vara för tydlig;)

vet inte när dom vägs men vill minnas att volvos "toleranser" är HÖGA! står i haynes någonstans.. runt 12gram / kolv och stake  :-\ därför kan man vinna enkla hästar när man balanserar, 12 gram vid 7k rpm väger några kilo ;)

Somsagt det är VÄLDIGT höga toleranser/felmarginaler på volvos orginalgrejjer!!
Detta ska man göra på varenda maskin man bygger ihop oavsett vad den ska användas till och vad det sitter för grejjer i tycker jag!
Det hjälper mycket mot ökat slitage o vibrationer i motorn-som stormen sa, 12 gram vid 7krpm blir en hel del kraft!!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 14, 2008, 17:05:18 »
Ska man vara noga så ska man väga in stakarna i lill och storända. Det kan man göra ganska lätt genom att bygga en relativt simpel våg. Vet att det finns bra beskrivet på rejsa.nu. Använd sökfunktionen så hittar ni det säkert.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 15, 2008, 18:47:10 »
Skrivet av Gustav Sundberg på rejsa.nu (http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=11913&)

Om du inte har tänkt vikta stakarna så alla väger lika mycket i storändarna så kan du nästan lika gärna låta bli att vikta dom över huvud taget..

Jag har alltid viktat stakar på en "gungbräda"

Lilländan ligger i centrum på brädan (där den vickar) och storändan ut åt ena hållet..
Sen lägger du vikter på andra sidan gungbrädan tills brädan är helt plan.
Efter det letar du reda på vilken stake som är lättast i storändan och ställer vågen efter den.
Sen slipar du bort matrial från storändan på resten av stakarna tills vågen ligger i plan med alla stakar.
Sen lägger du dom på vågen och slipar bort från lilländan tills alla får samma vikt, klart!
Tar lite tid första gångerna eller om det är fler än 4-cyl...

Viktigt är att man har en styrning i mitten för lilländan så att alla stakar ligger likadant på vågen.
En annan viktig grej är att vikterna inte får rubbas, då blir det såklart fel..

Kan ta ett kort på brädan nångång då jag är i garaget där den finns, mycket enkel konstruktion som vem som helst kan göra i garaget hemma (nästan)

Har inte hittat bilder på skateboarden än, men här http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5915&postdays=0&postorder=asc&start=21 finns bilder på en annan lösning.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 24, 2008, 00:49:17 »
Har skissat lite på en våg liknande den som beskrivs i rejsa tråden.

A - Gängad stång med vred
B - Ställbar vikt
C - "Bockar" till gängstången
D - Skruv som sitter i rullen, gängände sticker upp
E - Fräst spår med två skruvar
F - Piggar för motvikter

Tanken är såhär.
(A) går genom vänstra bocken och en bit in i högra bocken, dessa hål är aningens större än dy på gängstången. Höger om vänstra bocken sitter två muttrar som låser varandra och ser till att stången sitter fast axiellt, men kan rotera. (B) har ett gängat hål i sig, där gängstången löper, när man vrider på vredet flyttar man (B). Beroende på vad det är för vevstake man ska vikta får man svarva en styrning och gänga fast på (D). Skruvarna i (E) ställs efter staken, nu borde dom olika stakarna ligga relativt lika varandra. (F) är till för att häkta på lämpliga motvikter då det hamnar så mycket extra vikt på ena sidan, så man lämpligen kan motverka detta. Glömde rita ut det, men tanken var en liten pigg på (B) så man kan rita på ungefär vart stakarna ligger, inte livsavgörande, men kan vara bra att ha.

Kommentarer? Och ni behöver inte säga något om mina paintkunskaper, jag vet att jag är en naturbegåvning ;)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 02, 2008, 21:13:31 »
Har ännu inte köpt nya kolvringar till pärlan, är det någon ide att vikta kolvarna utan ringar? Vore väldigt skönt om man kan lita på att ringarna väger någorlunda lika och göra lite trökgöra under vintern :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 03, 2008, 20:45:17 »
Har ännu inte köpt nya kolvringar till pärlan, är det någon ide att vikta kolvarna utan ringar? Vore väldigt skönt om man kan lita på att ringarna väger någorlunda lika och göra lite trökgöra under vintern :)

Ren gissning men borde dom inte vara väldigt exakta/lika?

Dessutom väger dom ju inte många gram så kan nog inte påverka så mycket även om det skulle skilja 10% av vikten mellan de olika ringarna!
« Senast ändrad: november 03, 2008, 20:46:51 av FREJ »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 12, 2008, 13:03:34 »
Jag har funderat lite på att sätta svänghjulet på expanderande don och sätta den i det stället som dom balanserar slipskivor i på jobbet. Ska mäta lite när jag kommer åt, kanske går att sätta en vevaxel där. Principen är densamma som kullke beskriver, 2x2 rullar som man lägger en axel på.

Hur stor obalanans brukar det vara i en originalvev? Ska man använda vinkelslip eller slipstift när man justerar, om man gör det enl. ovanstående metod har man ingen bra display där det står ett värde...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.