Författare Ämne: Bussningar  (läst 11269 gånger)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
Bussningar
« skrivet: september 10, 2008, 09:55:13 »
I och med att man bara kan få tag i bussningar till framvagnen och inte till något i bakvagnen på våra kära kärror så hade jag tänkt att göra egna men det är inte helt lätt att få tag i material som t.ex. nylon till bakvagnen. sen så sitter växellåda och slutväxel inte alls särskilt stabilt så jag har funderat på att svarva till "bussningar" av aluminium så att lådan sitter helt stumt, eller är det en dålig idé?

Är det någon som vet vart jag kan hitta bra råmaterial till bussningar?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bussningar
« Svar #1 skrivet: september 11, 2008, 21:13:53 »
I och med att man bara kan få tag i bussningar till framvagnen och inte till något i bakvagnen på våra kära kärror så hade jag tänkt att göra egna men det är inte helt lätt att få tag i material som t.ex. nylon till bakvagnen. sen så sitter växellåda och slutväxel inte alls särskilt stabilt så jag har funderat på att svarva till "bussningar" av aluminium så att lådan sitter helt stumt, eller är det en dålig idé?

Är det någon som vet vart jag kan hitta bra råmaterial till bussningar?

Vet inte vart du ska hitta material om du inte har kontakt med någon som jobbar på en mekanisk verkstad som även svarvar detaljer i plastmaterial. Aluminium blir ju stumt. För stumt om det ska bli någon komfort alls kan jag tänka mig.
Zyklon gjorde sådana i vit plast. Kolla någon av de senaste sidorna i hans projekttråd där han renoverar bakvagnen. Eller använd sökfunktionen och sök på inlägg skrivna av Zyklon endast.

I min projekttråd finns bilder och text på när jag bygger om till universal gummikuddar från Biltema. Något hårdare än original.
Se index på sid1 av min projekttråd "Megasquirt n Spark på B200F"
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #2 skrivet: september 26, 2008, 00:45:55 »
Biltema har polyuretanbussningar i lite olika universalformer som går att svarva om själv lr kapa till!
dom verkar vara bra kvalitet på -sitter som länkarm,momentstag och panhardstags bussning på min corolla!!

Detdär med att det inte blir någon komfort kvar i bilen när motor/växellåda stummonteras det är enligt mig en myt som inte stämmer!!!
Hur många har egentligen provat? o hurmånga vet hur ofta det förekommer i vissa motorsporter?
Har haft det i flera bilar och det är absolut inget som irriterar mer lr skapar mer resonans i bilen än vad ett lite friare avgassystem gör- och DÄR är en större skillnad har jag märkt!
även om du monterar motorn stumt så sätt avgassystemet i motorkuddar o inte stummt i karossen för det rör sig hursomhellst!!!

många trimmade jänkare har motorn stumt monterad, men en V8 och vinkelmotorer överhuvud taget har en bättre balans då den motverkar sina egna krafter helatiden
Jag har dock bara erfarenhet av 4cyl rödblocks volvo motorer o enoannan bmw sexa (bmw ennu mindre vibb!) men somsagt jag upplever det inte alls som farligt.....det märks inte när man ligger o kör motorväg lr liknande
dock kan det kännas lite när man står på tomgång o framförallt ruppar till en varvvillig motor-men då ska det ju kännas;)

i min 360 kommer motor växellåda och transaxel stummonteras såsmåningom!!! självklart kommer det visas i min projekttråd!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 26, 2008, 13:16:03 »
Idag upptäckte jag att när min drivlina hamnar i självsvängning så rör den sig fram/bak ryckandes. Inte som jag trodde att motor och hela drivlinepaketet vred sig. Har original kuddar fram och biltema universal gummi bak.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Spruce

• Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
« Svar #4 skrivet: september 28, 2008, 20:36:38 »
Det har jag oxå upplevt tidigare-att den lixom vrider o gungar i bladfjädrarna
men styva upp o montera ett till momentstag borde råda bot på det problemet
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

Kasi

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
« Svar #5 skrivet: februari 09, 2009, 15:27:44 »
Jag vet att tråden är ganska gammal, men jag är i enormt behov av nya bussningar till bakvagnen, har börjat "studsa" när man sladdar.

Vill bara veta om det är möjligt att göra växellådsbussningar av aluminium eller väldigt hård plast, som togs upp tidigare? Om myten nu stämmer så skiter jag i komfort, bara det blir stumt som bara den!

Funderar lite på hur bra det egentligen är för fästen och liknande med så hårda bussningar, borde bli känsligare för smällar i sidled, t ex om man råkar (som ibland händer) sladda in i en trottoarkant. Om någon har testat så skulle det va kul att veta hur stumt det blev?
En gång 300, alltid 300!

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 09, 2009, 18:57:21 »
T08R köpte nylonbussningar av ArtRacing, dom gör på beställning.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: februari 09, 2009, 21:06:57 »
Finns bussningar till växelåd/diff att få tag på nån stans över huvud taget eller är det hempul som gäller?

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 10, 2009, 00:28:51 »
T08R köpte nylonbussningar av ArtRacing, dom gör på beställning.
Låter lite dyrt om ett företag ska tillverka dem på beställning, men jag vet inte.
En gång 300, alltid 300!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 11, 2009, 06:34:40 »
Finns bussningar till växelåd/diff att få tag på nån stans över huvud taget eller är det hempul som gäller?

I dom projekttrådar jag läst (typ alla) så har det varit hempul men vet inte om det beror på att alla är glada hempulare eller att bussningen inte finns att köpa hos Volvo eller någon annanstans. Kollat med Volvo?

Edit: Bussningen + fästet har utgått hos Volvo enligt peter schmidt..  >:( http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4614.0

78dude

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 11, 2009, 16:12:06 »
Fant denne linken som kan vere av interesse, fra Powerflex i England

Link: http://www.powerflex.co.uk/products/Universal+Range-139/1.html

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 11, 2009, 16:38:34 »
Fant denne linken som kan vere av interesse, fra Powerflex i England

Link: http://www.powerflex.co.uk/products/Universal+Range-139/1.html

Verkar ju vara ordentliga grejer :) Universalbussningarna verkar ju vara vårat alternativ, men man får väl antagligen modifiera lite då.
En gång 300, alltid 300!

78dude

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 11, 2009, 20:03:30 »
Om noen har nye originalforinger (bussningar) til Volvo 300 serie liggende som enda ikke har tatt i bruk, så kan man sikkert sende de over til Powerflex og ta en såkalt gruppebestilling, og da lager Powerflex et komplett kitt til Volvo 300 serie.
Om det er ønskelig, så kan jeg sikkert sende dem en mail?

Kasi

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: februari 11, 2009, 20:43:09 »
Om noen har nye originalforinger (bussningar) til Volvo 300 serie liggende som enda ikke har tatt i bruk, så kan man sikkert sende de over til Powerflex og ta en såkalt gruppebestilling, og da lager Powerflex et komplett kitt til Volvo 300 serie.
Om det er ønskelig, så kan jeg sikkert sende dem en mail?

Det skulle ju va toppen! :D

Skulle gärna offrat lite bussningar om jag inte använde bilen dagligen, men det finns väl alltid någon som har en gammal 300 liggandes?

Men vilken modell skulle man göra dem till? Jag tror att 360 av nyare modell är den som är vanligast både på forumet och i sverige, eller vad tror ni? Eller om alla modeller har liknande bussningar hade ju det vart bäst.
En gång 300, alltid 300!

78dude

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: februari 13, 2009, 14:36:53 »
Da trenger man og få litt interesse rundt dette, så er det noen som har et ønske om Powerflex Bushes til sin Volvo
?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: februari 13, 2009, 15:39:19 »
Kan nog hända jag har nå bussningar liggandes nånstans.

svensson

• Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: februari 13, 2009, 15:51:28 »
Skulle nog kunna vara av intresse då mina är tokslut och ändå måste bytas mot nånting så varför inte riktiga grejer på en gång...

78dude

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: februari 13, 2009, 16:50:37 »
Jeg sender Powerflex en mail i helgen, så få en håpe på svar i løpet av neste uke! Skal holde dere oppdatert! :)