Författare Ämne: Rattstång?  (läst 5373 gånger)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
Rattstång?
« skrivet: september 19, 2008, 18:55:58 »
Nu så har jag snubblat på ett problem när jag ska sätta in servo i min 360. Jag fick inte med någon rattstång till styrväxeln och den rattstången som sitter i bilen passar inte till servot så nu undrar jag om det är samma rattstång i någon annan bil från volvo eller om jag mnåste göra någon egen lösning?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Rattstång?
« Svar #1 skrivet: september 20, 2008, 01:28:37 »
Är det inte någon här som har haft samma problem nyligen? Tror att det bara är sista delen på stången som skiljer, och det är nog så olyckligt att det bara är 360 med servo som har den. Risken är nog stor att det får bli en MacGyver lösning, då det är väldigt få 360 med servo sålda i sverige.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 20, 2008, 15:50:08 »
Det var det jag trodde.. Men det borde väl hålla ifall man skarvar ihop den nedre delen från ett annat servo med hjälp av en rör hylsa, genomgående bult och svets?  ::)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: september 20, 2008, 23:16:23 »
Det var det jag trodde.. Men det borde väl hålla ifall man skarvar ihop den nedre delen från ett annat servo med hjälp av en rör hylsa, genomgående bult och svets?  ::)

Jo det borde ju hålla då. Det är säkrast det för du vill väl inte känna att ratten går "runt" när du ligger och blåser med din räser!?!  :o
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 21, 2008, 00:09:10 »
Ett tips kan vara att ta något gammalt dammskydd från en stötdämpare eller något att täcka det med sen. Även om det blir hur starkt som helst är det nog risk att SBP tycker att det är hemmamek och totalt livsfarligt...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 22, 2008, 09:13:46 »
Nej jag vill absolut inte orsaka bilen någon skada på grund av klåpar lösningar så antingen så gör jag något jag är helt säker att det håller eller så säljer jag styrväxeln till någon annan här =)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: september 22, 2008, 09:17:59 »
Nej någon klåparlösning ska du absolut inte göra, styrningen är ju trots allt en ganska väsentlig detalj. Vad jag menade var att om SBP ser något som inte är original kan bli griniga, oavsett om det är tio gånger starkare än original eller inte. Så täck det i ren självbevarelsedrift, i alla fall när det är besiktningsdags.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 22, 2008, 09:30:19 »
Jag förstod vad du menade =) och jag menade så att jag gör inte något som jag inte är 100% säker på när det kommer till bromsar och styrning då det är det viktigaste för att man ska kunna ha kul oavsett hur mycket pulver man har.