Författare Ämne: 340 B17 (ja 17) hackar och hostar  (läst 5879 gånger)

Sniparacer

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
340 B17 (ja 17) hackar och hostar
« skrivet: september 30, 2008, 15:57:25 »
Tjena tjena

Jag har alltså en 340 (tror att den heter GL också) B17 alltså med 1700 motorn som inte tillverkades i Sverige utan i Finland och på Åland (där jag kommer ifrån) som en mellan-modell till B14 och B19. På bilen sitter en förgasare av okänt märke och modell.

Jag har suttit och letat länge på forumet och insett att det är många andra som verkar ha liknande problem med sina 300-modeller oavsett motor, men jag hittade ingen som sagt nåt om 1700 motorn så jag tänkte det var lika bra att lägga upp en ny tråd.

Till problemet:

Grejen är den att vid gaspådrag så "hackar/hugger/hostar" bilen, ungefär som att den skulle dö fram och tillbaks upprepade gånger.

Det jag testat göra hittills är:
Plockat igenom förgasaren (i jakt på skit eller vatten)
Blåst ur soppaledningarna med tryckluft
Bytt soppapumpen till en ny
Tagit bort silen som satt i tanken (på sugslangen) och satt ett vanligt soppafilter i motorrummet istället
Haft bort tanken och sköljt ur den noggrant
Testat köra "anti-ice" och allt vad det nu heter i soppan
Bytt soppaslangarna i motorrummet
Bytt några vacuumslangar
Plockat bort luftfiltret (och inte orkat sätta dit nåt nytt än)
Gjort om grejen som styr luftintaget till motorn kall/varm luft så att jag kan ställa den manuellt (tänkte att det kanske vart kondens eller nåt om den tog för mycket kalluft eller liknande)
Bytt tändkablar och tändstift

Vet inte riktigt i vilken riktning jag ska gå nu, ska jag fortsätta byta delar tills jag hittar felet kommer det förmodligen bli dyrt. Jag vet ju inte ens om problemet ligger i tändning, bränsle eller luft.

Förslag mottages väldigt gärna.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: 340 B17 (ja 17) hackar och hostar
« Svar #1 skrivet: september 30, 2008, 17:31:13 »
Det är ganska vanligt med läckage kring förgasarfoten på de motorerna, om jag inte minns fel... Då drar motorn tjuvluft och kan bete sig som du beskriver... Det kan vara värt att kolla; med motorn på tomgång sprutar du lite startgas kring förgasarfoten. Om motorn varvar upp när du sprutar vet du att den drar tjuvluft där... Bara ett litet tips, meddela resultatet!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

uptheirons

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 30, 2008, 18:05:29 »
Det kan vara värt att ta upp strömfördelar locket och putsa!
Sedan en annan svag punkt är tomgångs kanalen/solenoiden skruva loss spruta med "carburator rening" eller tryck luft.Testa solenoiden så den drar in när strömmen är på.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 30, 2008, 20:34:06 »
I en 340 med b172 jag grejjat lite med så vet jag att förgasaren var lös. Kunde vicka på den utan problem.
Den gick åtminstone jämnare när den var fastskruvad.
Kan vara värt att kolla detta..

Sniparacer

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 30, 2008, 21:38:05 »
Sedan en annan svag punkt är tomgångs kanalen/solenoiden skruva loss spruta med "carburator rening" eller tryck luft.Testa solenoiden så den drar in när strömmen är på.

Var hittar jag den någonstans, antar att den sitter på förgasaren och att det förmodligen sitter någon kabel ansluten till den.

Ska prova allt det andra också... Har dock bilen hemma på Åland nu och befinner mig i Västerås, men jag meddelar resultat så fort jag testat!

uptheirons

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 01, 2008, 16:50:33 »

Var hittar jag den någonstans, antar att den sitter på förgasaren och att det förmodligen sitter någon kabel ansluten till den.

Ska prova allt det andra också... Har dock bilen hemma på Åland nu och befinner mig i Västerås, men jag meddelar resultat så fort jag testat!

Den är på på höger sidan av förgasaraen innifrån bilen sett. Liten cylinderformad med en kabel på ena enden.

mr_sweed

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 64
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 01, 2008, 18:08:16 »
Det händer ju att acc membranet på gammla förgasare pajar å
Stolt ägare av:
Audi A4 1.8TS Quattro -04
Volvo 360GL -86 B200k(Räcern)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(utrostad)
Volvo 343DL -79 (remjohan)(Pärlan)(Nybesiktad)

Sniparacer

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 04, 2008, 12:03:51 »
Det händer ju att acc membranet på gammla förgasare pajar å

Hur vet man att det är det i så fall, syns det eller är det bara att byta och hoppas på resultat?

cyberfalcon

• Medlem
  • Antal inlägg: 109
  • Vem fan behöver turbo?
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 12, 2008, 22:01:15 »
OM bilen har sånt där fiffigt reningssystem mellan insug,avgas, förgasare och hela den balleten så är problemet lättlöst

Jag pluggade all slangar som gick mellan reningsverket* och ovanstående delar. Nu går bilen så lugnt o fint att man kan ställa en ölburk på luftburken .

Innan tjöt bilen ,när den stod o gick på tomgång. Den hostade och hackade så fort man försökte gasa lite och gick skit allmänhet. Glödtände också
Volvo 340 # Ford Taunus XL 1971 # Ford Sierra DOHC 1992 # Nissan Navara 2007 #