Författare Ämne: Varning för Volvos tändstift!  (läst 6919 gånger)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Varning för Volvos tändstift!
« skrivet: oktober 09, 2008, 04:29:11 »
Kollade Plus på svt! ??? Jäkla historia med Volvos orginalstift, som faller sönder efter några hundra mil... Hoppas ingen här kör med dessa! :) /Max

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1270882
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
SV: Varning för Volvos tändstift!
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2008, 16:25:57 »
Jag bytte till ngk i v70in i fredags, annars hade nog sambon fått cykla eller gå 20km till jobbet idag, för jag skulle inte ha låtit henne starta bilen med originalstiften efter att jag tittat på plus igår för jag tycker det räcker med max ett motorhaveri i veckan  :-\

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2008, 16:46:02 »
är det dålig kvalite på stiftena eller drar folk sönder dom vid montering?

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 10, 2008, 00:56:11 »
är det dålig kvalite på stiftena eller drar folk sönder dom vid montering?

Antagligen konstruktions eller tillverkningsfel, som ingen vill kännas vid! >:(

Stort tack till Sverker Olofsson och Plus, för att de varnat oss. Hädanefter blir det NGK eller Bosch för min del! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 10, 2008, 02:29:16 »
Farsan har precis skruvat ihop en S70 som jag ska köpa av honom, han jobbar på bilia, undra vad det kan tänkas sitta för stift i den :)
Köpte den billigt för att en vattenslang hade hoppat av, när den revs isär visade det sig att inget var krokigt! Bara nya packningar och ut och åka igen. Eftersom det gick så bra så kan man ju ge sig på att stiften falerar och slår sönder både block, kolv och topp >:(
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #5 skrivet: oktober 10, 2008, 05:42:39 »
haha ja ja gör man såna bra affärer så brukar det skita sig i slutet på något vis ändå ;D
Bra, bättre, bredast

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 11, 2008, 01:11:58 »
Det är nog bara en bil jag har gått plus på hittils. Köpte en 740 för dåvarande skrotpremie, 500:- av kompisens föräldrar. Den hade fått en 2:a på golvet framför domkraftsfästet. Var på gång och skulle göra något åt det, men ombes. tiden gick ut och jag provade att besikta den först. Fick en 1:a på vindrutespolaren (behålaren var sprucken), en 2:a på en spindelled och en 2:a på en styrled :)
Nu vart det nästan bekymmersamt, vad göra med en extra bil? Men lagom i den vevan fick en i släkten sin pärla utdömd och behövde en lånebil. Som tack fick jag ett par vinterdäck och en gammal 245:a (den som jag tog tändsystemet ifrån bl.a.) Sen vart den utlånad till en kompis farsa, minns inte vad jag fick då, men något var det i alla fall. Sen började det närma sig besiktning igen, visste att den inte skulle gå igenom, så det blev att plocka lite delar (men tyvärr inte allt som jag borde ha plockat) och skroten, lagom när skrotpremien vart 4000:-  ;D
I övrigt tycker jag att man blir blåst hur man än gör.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: oktober 13, 2008, 05:36:04 »
I övrigt tycker jag att man blir blåst hur man än gör.

Iaf en lyckad "biluthyrning"! ;)  :) /M

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: oktober 13, 2008, 07:05:42 »
Hittade lite intressanta tändstiftsbilder!

Om jag ser rätt, reportaget i Plus. Har de utelämnat centrumelektrodens kona!?

Hur får de den att sitta på plats utan kona!? Kanske med något undermåliga klister! Eller kanske presspassning! Tänk på värmeutvidgningen, funkar ej med klister eller presspassning! ;)

Blir till att först  köpa ett stift, att dissekera, innan jag vågar sätta 4 av samma sort i motorn!

:) /M

« Senast ändrad: oktober 13, 2008, 08:11:49 av Max »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 13, 2008, 12:28:51 »
Kan det mycket väl vara. Dom sa ju bara att han hade hittat en en ändring, förmodligen av besparingssjäl, som gjorde stiften direkt oanvändbara. Men dom sa aldrig vad det var, lite besviken :(

Elektroden KAN flyga ut genom avgassytemet. Vad kan oddsen vara på det? Och att det dessutom inte skulle kunna ha gjort någon skada innan dess. Givetvis så KAN det göra det, men jag tror det är något som inte ens Alexander Lukas kan hoppas på.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 16, 2008, 23:41:53 »
Kan det mycket väl vara. Dom sa ju bara att han hade hittat en en ändring, förmodligen av besparingssjäl, som gjorde stiften direkt oanvändbara. Men dom sa aldrig vad det var, lite besviken :(

Elektroden KAN flyga ut genom avgassytemet. Vad kan oddsen vara på det? Och att det dessutom inte skulle kunna ha gjort någon skada innan dess. Givetvis så KAN det göra det, men jag tror det är något som inte ens Alexander Lukas kan hoppas på.

är nog större chans än man tror, var väl mythbusters som stoppad ner pengar i sin motor?