Författare Ämne: bromsbelägg som ligger emot  (läst 6050 gånger)

bjornsson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
bromsbelägg som ligger emot
« skrivet: oktober 09, 2008, 18:56:57 »
hej. jag har en 360 gl -88 som strular....
jag använde bilen nästan ingenting på ett helt år eftersom jag gick på folkhögskola.. när jag skulle börja köra med den igen så hade bromsarna så klart rostat fast... efter nån timma med slägga och hammare satt de inte längre fast... men nu så ligger vänster bromsbelläg emot skivan hela tiden när man kör, inte hårt men den liggeremot... hur
löser man det??

tack på förhand...

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: bromsbelägg som ligger emot
« Svar #1 skrivet: oktober 09, 2008, 19:03:12 »
Ta bort hjulet och oket. Sen e det bara å smörja upp kolven.   :)

bjornsson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 09, 2008, 19:10:24 »
ha okej.. gött... oket sitter med två ganska stora skruvar på baksidan av skivan och det va.. eller :)..
ha då blir det att kämpa mot en massa rost igen... surt :P

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 09, 2008, 19:17:32 »
Nej, bara lossa hjulet och sen så ser du att det finns 2st 10 eller va de 11mm bultar på baksidan om oket. När du skruvar ut dem så snurrar antagligen "muttrarna" i oket, och dem ska du hålla emot med 13-14 eller 15 mm nyckel.

Kommer inte ihåg bultstorlekarna nu men det är inte dom två stora  du tänker på  :)

bjornsson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 09, 2008, 19:23:24 »
okej det är inte de stora.. skönt de såg ursellt rostiga ut.. jag ska pröva detta nu.. i mörkret, får se hur det går... tack så jätte mycket för hjälpen, får se om det kommer mer frågetecken...
tack

bjornsson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 09, 2008, 20:23:30 »
hej igen nu har jag tagit bort de bårda 11mm skruvarna sen tog jag bort de två skruvar som satt i muttrarna som hade stl 14-15.. nu då?? kan man ta bort oket nu? det värkar inte så??
« Senast ändrad: oktober 09, 2008, 21:23:11 av bjornsson »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: oktober 09, 2008, 20:31:51 »
Har du haft borta beläggen och kollat så de glider lätt i oket och smörjt med kopparpasta på glidytorna? Om inte, gör det.
Dessutom kan du pressa in kolvarna med stor polygrip/tving eller bända in dem, därefter bromsa ut dem igen tills beläggen ligger mot skivan och upprepa proceduren tills du tycker att kolvarna inte går JÄTTEtungt att trycka in igen.
Sånt här fick jag göra minst 1-2ggr/år på min V70.. särskillt bak. Samma med  svärmors 855, mina tidigare 240 & 740.
Men min 360 har under 5 år varit helt underhållsfri var det gäller bromsar med undantag för byte av beläggen fram en gång och lossning av fastrostad handbromsarm i höger bakre hjulnav.  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 05, 2009, 09:55:29 »
Själva oket kan väl vara lite svårt att få bort när belägget ligger och pressar mot skivan? Jag upplevde det som så när jag plockade ner mina för någon vecka sen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: januari 07, 2009, 21:08:26 »
Själva oket kan väl vara lite svårt att få bort när belägget ligger och pressar mot skivan? Jag upplevde det som så när jag plockade ner mina för någon vecka sen.

Jo men man får ju bända och slita lite tills kolven tryckts in. Om den inte sitter bom stopp förstås  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.