Författare Ämne: Justera Koppling?  (läst 4966 gånger)

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
Justera Koppling?
« skrivet: oktober 14, 2008, 09:28:18 »
Har ni något tips på hur man ställer kopplingen bra? Jag skruvade in muttrarna på vajern (svenska?) precis så att vajern inte slakar men när man kör tar den absolut högst upp vilket är lite träligt.

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Justera Koppling?
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2008, 14:40:43 »
då släpper du på dom lite  ;) och om pedalen känns konstig kan man alltid stoppa en fjäder där nere :P
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2008, 16:16:08 »
Jag brukar justera så att kopplingspedalen står i samma höjd som bromspedalen

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2008, 18:17:10 »
Har ni något tips på hur man ställer kopplingen bra? Jag skruvade in muttrarna på vajern (svenska?) precis så att vajern inte slakar men när man kör tar den absolut högst upp vilket är lite träligt.

Vad har du för kopplingslamell, tryckplatta, svänghjul och urtrampningslager? Och är det slitna eller fina grejer?

Jag har oxå justerat på vajern som du skriver och kopplingen känns bra! Ska tänka på när den tar nästa gång jag kör bilen.
Men jag har ju lite special med Opel-lamell och 1mm shimsad B21ET tryckplatta..  ::)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 15, 2008, 10:02:03 »
Lamellen såg fräsh ut när jag tog bort den urtrampningslagret är helt nytt och tryckplattan är en sachs platta (original?). Men jag får testa att släppa lite på vajern. Vilken opel-lamell är det som passar i våra vagnar, antar att den pallar lite mer då det är större diameter?

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: oktober 15, 2008, 10:10:33 »
Vilken opel-lamell är det som passar i våra vagnar, antar att den pallar lite mer då det är större diameter?

Här har du att läsa! ;) :) /Max

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3830.0
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: oktober 16, 2008, 20:05:24 »
Lamellen såg fräsh ut när jag tog bort den urtrampningslagret är helt nytt och tryckplattan är en sachs platta (original?). Men jag får testa att släppa lite på vajern. Vilken opel-lamell är det som passar i våra vagnar, antar att den pallar lite mer då det är större diameter?

Min är från en Astra och har samma diameter som original (215mm). Tog vad jag hittade, fick den billigt.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.