Författare Ämne: Portningsfrågor  (läst 12037 gånger)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Portningsfrågor
« skrivet: oktober 23, 2008, 14:55:26 »
När man ser bilder på portade toppar har folk allt som oftast tagit bort den del av ventilstyrningen som är i avgaskanalen, men i insugskanalen är den oftast bara svarvad koniskt. Varför kan man inte ta bort den även i insugskanalen? Är tallriken så pass stor att det blir för stora brytningar vid insugningen?

Sen det här med klämspalt, en del säger att man kan fräsa upp förbränningsrummet till samma storlek som cylindern, andra säger att det omedelbart spikar då. Jag har lättare att förstå om man har för högt komp och det spikar än att det skulle börja spika när man gör förbränningsrummen relativt mycket större ???

Någon guru som vill vara snäll och yttra sig? :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #1 skrivet: oktober 23, 2008, 22:01:29 »
Jag rekomenderar dej att köpa en bok i ämnet då det går åt en sån
för att svara på dina frågor.Återkommer med en bok som jag rek.

mvh peter
"don't buy it if you can build it!"

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #2 skrivet: oktober 23, 2008, 22:11:13 »
Den här rek jag till alla som undrar hur det fungerar  :D
Och vad man ska göra så bilen går snabbare  8)


  http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=37715&langId=-1
"don't buy it if you can build it!"

Kasi

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 441
    • Visa profil
    • Lite mer bilder och sånt :)
SV: Portningsfrågor
« Svar #3 skrivet: oktober 26, 2008, 17:54:19 »
Den här rek jag till alla som undrar hur det fungerar  :D
Och vad man ska göra så bilen går snabbare  8)


  http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=37715&langId=-1
Den där borde han få nobelpris för! :D Vill ha!
En gång 300, alltid 300!

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #4 skrivet: oktober 27, 2008, 18:08:10 »
Det blir nog ett ex. av den :)

Raskt vidare till nästa fråga  ;D

Är det någon som har bilder på en kapad 530-topp? Skulle vilja ha en uppfattning om hur nära det är till vattenkanalerna.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #5 skrivet: oktober 27, 2008, 18:22:44 »
"don't buy it if you can build it!"

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #6 skrivet: oktober 27, 2008, 19:09:55 »
Vilken mumma-tråd :)

Läggs det i regel inte ner någon som helst energi på att få avgaskanalerna någorlunda från början?

Taget från savarturbo tråden


VW Typ 1.
Som sagt, jag kan inte mycket om det här, men tycker det ser förjävla trångt ut där!


Volvo B20.
Tycker inte det ser så imponerande ut det här heller...
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #7 skrivet: oktober 27, 2008, 19:54:13 »
Nån som vet om man kan ta bort av ventilstyrningen när man portar?

Anton

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #8 skrivet: oktober 27, 2008, 20:47:24 »
det går nog bra det fast jag villa inte ta bort mina på insugs sidan för att dom är hårda som helsike!  :o
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #9 skrivet: oktober 27, 2008, 21:00:41 »
I boken "How to build, modify and powertune cylinder heads" tar dom bort styrningen på både in och ut, dock inte någon Volvo dom håller på med.

Är det någon skillnad i hårdhet på styrningarna?

Four-stroke performance är nu beställd. Tittade på bokus, 241:- (gratis frakt) MEN leveranstid 26-40 dagar ???
Så jag beställde från Pick-a-book istället, 230:- inkl. frakt, 3-5 dagars leverans (påstås det i alla fall, återstår att se)

http://www.bokfynd.nu/1844253147.html
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #10 skrivet: november 02, 2008, 21:15:21 »
Om man ska ta upp kanalen i storlek, är det någon ide att försöka få till en svanhals? Eller är det bara tonvis med jobb som förmodligen slutar med att man har sabbat kanalen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #11 skrivet: november 27, 2008, 23:32:50 »
Slänger in en till fråga.

Såg en annons på sävar, en som säljer hylsor att sätta (bosch)spridare i. När man tittar i ett vanligt volvo insug så går det ju ner som en liten bulle där spridaren sitter. Skulle det vara värt att putsa bort den helt och flytta upp spridarna, eller blir det fel sprutbild då? Tycker det känns som att det ska störa flödet ganska mycket, men jag har haft fel förr :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Portningsfrågor
« Svar #12 skrivet: november 28, 2008, 19:17:27 »
Slänger in en till fråga.

Såg en annons på sävar, en som säljer hylsor att sätta (bosch)spridare i. När man tittar i ett vanligt volvo insug så går det ju ner som en liten bulle där spridaren sitter. Skulle det vara värt att putsa bort den helt och flytta upp spridarna, eller blir det fel sprutbild då? Tycker det känns som att det ska störa flödet ganska mycket, men jag har haft fel förr :)

Eftersom det kanske blir negativa effekter av att flytta upp/ut spridaren så är frågan om det blir många pluspoäng?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Portningsfrågor
« Svar #13 skrivet: november 28, 2008, 19:24:44 »
Slänger in en till fråga.

Såg en annons på sävar, en som säljer hylsor att sätta (bosch)spridare i. När man tittar i ett vanligt volvo insug så går det ju ner som en liten bulle där spridaren sitter. Skulle det vara värt att putsa bort den helt och flytta upp spridarna, eller blir det fel sprutbild då? Tycker det känns som att det ska störa flödet ganska mycket, men jag har haft fel förr :)

Eftersom det kanske blir negativa effekter av att flytta upp/ut spridaren så är frågan om det blir många pluspoäng?

Det beror ju helt på hur sprutbilden ser ut för just den spridaren man monterar! om det är en med högt gradantal på vinkeln i sprutbilden så riskerar den ju att ta i väggarna på hålet den sitter monterad i om man flyttar upp den!
det finns dock spridare som kan sitta "ovanför" kanalen o endå ge bra sprutbild!
prova kör spridaren löst i en flaska eller något så ser du exakt hur den ser ut och hur långt ner just den spridaren måste sitta!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

micke_art_racing

  • Medlem
  • Antal inlägg: 122
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #14 skrivet: december 22, 2008, 23:26:15 »
Svarar på första frågan i inlägget -

Volvos avgaskanal e kajko så därför tar man bort styrningen då den är i vägen. Ventilstorleken är liten så den påverkas inte så mkt. man kan ta bort insugstyrningen oxå (med minskad livslängd) men man tjänar inte lika mkt. Mäter du djupet i grytan på en avgas kontra insug så ser du varför det är mindre farligt att ta bort avgas mot insug. Sen vill avgaserna ut så fort som möjligt, medans färskgaserna i en volvotopp gärna vill styras lite, man kan använda styrningen och godset runt den till detta...

Angående spridare, sätt dem i toppen, där sitter dem bäst :)
ART-Racing
_____________________________________
Utför motorarbeten, speciallösningar till din bil.
Säljer även motorsporttillbehör.
Säljer Lumenition insprutning- och tändningssystem.

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #15 skrivet: december 26, 2008, 11:30:55 »
Den här rek jag till alla som undrar hur det fungerar  :D
Och vad man ska göra så bilen går snabbare  8)


  http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=37715&langId=-1

Jag har beställt den :)

Köpte den om 2 taktare på en gång.

Borde få hem dom vilken dag som helst

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #16 skrivet: december 26, 2008, 11:38:51 »
Jag har beställt den :)

Spännande! Då hoppas vi på en recension... :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #17 skrivet: december 26, 2008, 11:49:31 »
Har den jag med, men har tyvärr inte kommit mig för att läsa den så nog än. Den är ganska maffig, inget man slöläser framför TVn direkt :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #18 skrivet: december 26, 2008, 15:42:26 »
Dom är ju desutom på engelska :P

Köpte båda så ska jag passa på att trimma lite på mopeden och motorcykeln sen också.

Jag får väl göra det så länge, tills jag blir av med 850 så jag kan köpa mig en 360.

Jag hitta nå mer kul också :D

Volvos VADIS som dom har på sina datorer. Kan slå upp alla Volvo modeller fram till 2005 ungefär.
Enkelt att bara peta in ett chassinr. och leta på en sprängskiss eller nån annan information.

Man leta direkt på modell också, så det är lätt att använda

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #19 skrivet: april 07, 2009, 21:44:07 »
Kan säga att böckerna är skit bra :)

Men man ska vara skaplig på engelska, jag hitta dom bara på engelska. Tror inte dom finns på svenska.

Nu ska jag till att beställa boken "Forced induction" har jag för mig den hette. Handlar om att turbo och kompressormata motorer.

Glömde av tråden, därför jag inte svarat :P 

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #20 skrivet: april 10, 2009, 08:20:24 »
Kan säga att böckerna är skit bra :)

Men man ska vara skaplig på engelska, jag hitta dom bara på engelska. Tror inte dom finns på svenska.

Nu ska jag till att beställa boken "Forced induction" har jag för mig den hette. Handlar om att turbo och kompressormata motorer.

Glömde av tråden, därför jag inte svarat :P 

"Forced induction" är också bra  :D har den med  :)
"don't buy it if you can build it!"

Bjöffa

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Portningsfrågor
« Svar #21 skrivet: april 10, 2009, 22:08:07 »
Okej.

Hoppas den är lika bra som dom andra böckerna, då är jag nöjd :)