Författare Ämne: Oktanbooster  (läst 12210 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Oktanbooster
« skrivet: november 02, 2008, 11:10:58 »
Vad är oktanbooster för något, hur funkar det? Att sluteffekten blir högre oktantal vet jag, men vad är det som gör det? Nog allt för att etanol har högt oktantal redan från början, men funkar det att blanda i oktanbooster i det med?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Sorin Marius

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
SV: Oktanbooster
« Svar #1 skrivet: november 18, 2008, 22:25:51 »
Oktanbooster, det som säljs numera på bensistationerna över hela Europa, är fakstiskt en blanding av olika hydrokarburer, som ökar oktansiffrorna av bensiner. Mest kända oktanbooster är kerosen, alltså vanlig flygplan bränsle. För att öka oktansiffran från 95 till 98-99, det räker att blanda i tanken ungefär 200-250 ml av kerosen i 50 liters bensin. Ej mer, annars ventilerna går sönder. Jag är utbildad kemiingenjör. Dessutom, brukar ofta blanda kerosen i vanling 95-oktan bensin och bilarnas motorer går betydligt bättre än vid normal bensin.
343-1979, runt 38.000 mil;
340-1990, körs dagligen, snart 25.000 mil

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: november 18, 2008, 23:10:17 »
Oktanbooster, det som säljs numera på bensistationerna över hela Europa, är fakstiskt en blanding av olika hydrokarburer, som ökar oktansiffrorna av bensiner. Mest kända oktanbooster är kerosen, alltså vanlig flygplan bränsle. För att öka oktansiffran från 95 till 98-99, det räker att blanda i tanken ungefär 200-250 ml av kerosen i 50 liters bensin. Ej mer, annars ventilerna går sönder. Jag är utbildad kemiingenjör. Dessutom, brukar ofta blanda kerosen i vanling 95-oktan bensin och bilarnas motorer går betydligt bättre än vid normal bensin.

Där ser man!
Måste även berömma dig för din duktiga svenska!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 18, 2008, 23:32:19 »
Var får man tag på kerosen?

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 19, 2008, 02:46:01 »

På en flygplats  ;). Eller så handlar du en flaska fotogen på macken. Inte alls lika "ren" som flygbränsle, men det är ju ungefär-typ-nästan samma sak. Mer noga än så tror jag inte att det är. Hur det funkar med etanol har jag ingen aning om, vet inte ens om det blandas ordentligt.

Själva oktanhöjningen är ju (i mina ögon) ganska oviktig i sammanhanget, om bilen inte spikar på 95-oktan finns det liksom ingen anledning att ha högre än så. Och om det spikar på 95-oktan så är det isåfall en gammal bil och på dom är det enkelt att sänka tändningen ett par grader. Effekten man tjänar på ett högre oktantal och den högre tändning man då kan ha är liten (några enstaka %). Ett bättre sätt att utnyttja högre oktan är att höja kompressionsförhållandet eller ge motorn lite laddtryck, då kan man höja effekten med jättemånga %.

Däremot rengör det bränslesystemet skitbra och det är ju som medicin för vilken motor som helst. Kerosen, flygbränsle-Jet A1, fotogen och även vanlig diesel rengör bra. Sedan smörjer det ju lite bättre än bensin oxå å det kan ju va bra.

Sorin Marius

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 19, 2008, 14:52:35 »
Enligt vad jag vet, kerosen säljs inte på bensinstationer eller på affärer. Själv fick jag tag på kerosen tack till min hustrus bror, som jobbar på Timisoara flygplats. Flera liters kerosen är det inga problem att få tag på. Så jag tror att om man har en kompis eller släktning som jobbar på en flygplats, det är lätt att få flera liter kerosen.

Jag fick se att bilens förbrukning minskar lite, när jag blandar kerosen i vanlig bensin. Förbrukningen minskar också när jag kör - ibland gör jag detta - på 98 eller 100 oktan bensin. Negativa påverkningar finns inte, om man inte blandar för mycket kerosen i bensin. I mitt land, på en affär, fick se till salu en så kallad oktanbooster, importerad från Ungern. På flaskan står skrivit: ingredienser - kerosen. En sådan flaska (330 ml) säljs med ungefär 3,5 euro (ca 40 SEK) och rekommendationen är att blanda en flaska i ungefär 60 liters bensin.
Jag har glömmt att ange: båda mina bilar har B14 motorer (B14.1 och B14.4).
« Senast ändrad: november 19, 2008, 14:54:09 av Sorin Marius »

Sorin Marius

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 19, 2008, 14:55:57 »
Där ser man!
Måste även berömma dig för din duktiga svenska!

Tack, Frej! Ni på forumet hjälper mig, bland annat, att förbättra lite mina svenska språket och att ej glömma det bort.

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 30, 2008, 02:49:51 »

"kerosen" är det engelska ordet för fotogen! Är mycket likt diesel och eldningsolja!

Jag förstår inte vadför man skulle vilja hälla fotogen i tanken!? :-\ Mindre energiinnehåll => mindre hk!

För länge sedan fanns traktorer och båtmotorer som gick att köra på båda bränslena! Man startade på bensin och körde på fotogen, det var billigare.  Fotogenen gav dock mindre effekt för samma slagvolym! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 30, 2008, 03:06:59 »
Vad är oktanbooster för något, hur funkar det? Att sluteffekten blir högre oktantal vet jag, men vad är det som gör det? Nog allt för att etanol har högt oktantal redan från början, men funkar det att blanda i oktanbooster i det med?

Ökat oktantal => lägre förbränningshastighet! Därför måste tändningen ske tidigare, så att explosionen hinner sprida sig, innan öd! Borde ge; varvtalsbegränsning, effektivare förbränning samt mindre materialpåkänning. Däremot gissar jag, att toppeffekten på höga varvtal, minskar... :-\ :) /M

Ps. Hoppas fler hänger på denna diskussion, intressant ämne!

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Crisse

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 08, 2008, 16:27:10 »

Ökat oktantal => lägre förbränningshastighet! Därför måste tändningen ske tidigare, så att explosionen hinner sprida sig, innan öd! Borde ge; varvtalsbegränsning, effektivare förbränning samt mindre materialpåkänning. Däremot gissar jag, att toppeffekten på höga varvtal, minskar... :-\ :) /M

Ps. Hoppas fler hänger på denna diskussion, intressant ämne!

Oktantalet påverkar inte bränslets förbränningshastighet. Det är en typ av gradering på hur mycket värme bränslet klarar av innan det börjar spika/självantändas.

De oktanboosters som finns på mackarna är i princip skräp, förr var det bättre, men på grund av nya regler är vissa ämnen inte tillåtna längre och detta har gjort att boosters idag inte är speciellt upphetsande.

Jag har sysslat en del med mopperacing och testat en del olika bränslen. Kom i kontakt med en som försökte sälja Tripak oktanbooster till mig, han skröt om hur det skulle vara så bra att den skulle gå mycket bättre, bättre acceleration och toppfart, lägre bränsleförbrukning bla bla..
Var senare in till mekonomen och diskuterade en del med killen där, han sa att det var ren bullshit och rekomenderade inte Tripak eller någon annan oktanbooster då det i princip är skräp och att kasta pengar i sjön.
Jag litade på killen i butiken (Normalt vill de ju sälja så mycket som möjligt, så varför ljuga om något som gör att han inte säljer?) men beslöt mig ändå för att testa.
Körde min motor på etanol då, märkte inte av någon som helst effektskillnad. Varken acceleration eller toppfart. Bränsleförbrukning vet jag inte då det är svårt att mäta på min maskin..

Max

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 08, 2008, 18:03:16 »
Oktantalet påverkar inte bränslets förbränningshastighet. Det är en typ av gradering på hur mycket värme bränslet klarar av innan det börjar spika/självantändas.

Tack för informationen! :) Ämnet är en hel vetenskap! Skall studeras, i framtiden! ;) :) /M