Vad är oktanbooster för något, hur funkar det? Att sluteffekten blir högre oktantal vet jag, men vad är det som gör det? Nog allt för att etanol har högt oktantal redan från början, men funkar det att blanda i oktanbooster i det med?
Ökat oktantal => lägre förbränningshastighet! Därför måste tändningen ske tidigare, så att explosionen hinner sprida sig, innan öd! Borde ge; varvtalsbegränsning, effektivare förbränning samt mindre materialpåkänning. Däremot gissar jag, att toppeffekten på höga varvtal, minskar...
/M
Ps. Hoppas fler hänger på denna diskussion, intressant ämne!
Oktantalet påverkar inte bränslets förbränningshastighet. Det är en typ av gradering på hur mycket värme bränslet klarar av innan det börjar spika/självantändas.
De oktanboosters som finns på mackarna är i princip skräp, förr var det bättre, men på grund av nya regler är vissa ämnen inte tillåtna längre och detta har gjort att boosters idag inte är speciellt upphetsande.
Jag har sysslat en del med mopperacing och testat en del olika bränslen. Kom i kontakt med en som försökte sälja Tripak oktanbooster till mig, han skröt om hur det skulle vara så bra att den skulle gå mycket bättre, bättre acceleration och toppfart, lägre bränsleförbrukning bla bla..
Var senare in till mekonomen och diskuterade en del med killen där, han sa att det var ren bullshit och rekomenderade inte Tripak eller någon annan oktanbooster då det i princip är skräp och att kasta pengar i sjön.
Jag litade på killen i butiken (Normalt vill de ju sälja så mycket som möjligt, så varför ljuga om något som gör att han inte säljer?) men beslöt mig ändå för att testa.
Körde min motor på etanol då, märkte inte av någon som helst effektskillnad. Varken acceleration eller toppfart. Bränsleförbrukning vet jag inte då det är svårt att mäta på min maskin..