Oki, då skulle det ju kunna vara värt det. men det där med fläckten fattar jag inte..
vad är det för fläkt man ska sätta dit?
å Hut göt man för att montera den?
mvh Fjabben
Okej, orginal har man en fläkt som sitter på ett remhjul på motorn. Mellan fläkten och remhjulet sitter det en slirkoppling som gör att när man varvar upp hastigt så följer fläkten inte med i varvtalet utan ökar mjukare. Som kopplingen på en bil när man kör iväg på dragläget typ..
vet inte riktigt om det är den kopplingen som stjäl energi från motorn eller om det är det faktum att motorns kraft går åt att varva upp fläkten, slirkoppling eller ej.
I allafall, nya bilar har inte dessa typer av fläktar. Istället har dom en fläkt som ofta sitter monterad direkt på kylaren och drivs av en elmotor, därav namnet elfläkt!
När man tagit bort orginalfläkten känner man att motorn är piggare och svarar bättre på gaspådrag, alltså varvar upp snabbare. Samma effekt som man får av att lätta svänghjulet. Mindre massa att varva upp.
Att man slipper orginal fläktljud är ju en skön bonus. Inget volvobrum/sus kvar. Istället får man ett ljud av en elfläkt som inte är helt oanonymt det heller men mindre & skönare än orginalet tycker jag!
Jag har monterat min med medföljande plåtram på framsidan av kylaren. Jag skruvade den i kylarens plåtkanter.
Men det bästa är nog att ha fläkten på baksidan av kylaren. Där orginalfläkten sitter, då drar fläkten luften genom kylaren och jag tror det är mer effektivt när det gäller kylningen. Men på Volvo 360 finns massor av plats framför kylaren att installera elfläkt, extraljus eller signalhorn tex. Man behöver inte lossa nåt mer än grillen eller kanske kofångaren (minns inte hur jag gjorde).
Ska försöka rota fram lite bilder som förklarar bättre än min uppsats ovan