Författare Ämne: Hjälp, bilen stannar med ett underligt intervall..  (läst 8120 gånger)

Alexander

• Gäst
Hjälp, bilen stannar med ett underligt intervall..
« skrivet: november 13, 2008, 21:38:01 »
Hej!

Har en Volvo 360 (B200 insprutare, cirka 13 800 mil)
Bilen fungerar in till jobbet som den skall (1.5 mil), på vägen hem från jobbet stannar bilen på halva vägen, detta har skett tre gånger nu (Skillnaden var den stannar är 100 meter ung.). När motorn "dör" så är det som när man vrider av tändningen. Bilen står i ett kall garage vid hemmet, och på jobbet på en utomhus parkering. Det som förbryllar mig är att den fungerar hela vägen till jobbet, men stannar alltså på vägen hem. Bilen fungerar kortare sträckor ex. till matbutiken (cirka 4-5 km) utan problem.
Bilen har använts det senaste året dagligen ett par mil utan problem. Bilen servades med stift, olja, oljefilter i januari, och en del av avgassystemet byttes i juni.

Vore tacksam för svar om någon har någon idee om vad problemet kan vara!

« Senast ändrad: november 13, 2008, 21:42:15 av Alexander »

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Hjälp, bilen stannar med ett underligt intervall..
« Svar #1 skrivet: november 13, 2008, 21:58:15 »
Hur får du igång den? Väntar du bara, isf hur länge? :) /Max

Ps. Välkommen till forumet!!!
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Alexander

• Gäst
« Svar #2 skrivet: november 13, 2008, 22:00:59 »
Väntat, första gången ringde jag efter en kompis men när han dök upp startade den, varje gång startar den efter cirka 30-40 minuter!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: november 13, 2008, 22:03:49 »
Hej!

Har en Volvo 360 (B200 insprutare, cirka 13 800 mil)
Bilen fungerar in till jobbet som den skall (1.5 mil), på vägen hem från jobbet stannar bilen på halva vägen, detta har skett tre gånger nu (Skillnaden var den stannar är 100 meter ung.). När motorn "dör" så är det som när man vrider av tändningen. Bilen står i ett kall garage vid hemmet, och på jobbet på en utomhus parkering. Det som förbryllar mig är att den fungerar hela vägen till jobbet, men stannar alltså på vägen hem. Bilen fungerar kortare sträckor ex. till matbutiken (cirka 4-5 km) utan problem.
Bilen har använts det senaste året dagligen ett par mil utan problem. Bilen servades med stift, olja, oljefilter i januari, och en del av avgassystemet byttes i juni.

Vore tacksam för svar om någon har någon idee om vad problemet kan vara!

Välkommen Alexander! Fint att du har en 360 lågmilare!

Mindre delikat med problemet ditt..

Måste fråga först:
- Om bilen inte vill starta, hör du om bränslepumpen surrar till nån sekund varje gång du vridit på tändningen?

Tänkbara fel:
- Något fel med bränslesystemet. Troligtvis bränslepumpsrelät.
- Lödning/Glapp i styrboxen (Bosch Jetronic).
- Lödning/Glapp i tändboxen (Renix).

Felsökning:
- Kolla som sagt om bränslepumpen surrar och går
- Kolla om gnista finns (då borde även motorn kunna starta på startgas i insuget=fel på bränslesystemet/insprutningsboxen).
- Titta om varvräknarnålen rör sig då du försöker starta (om du har varvräknare).

Kämpa på och mata oss med info så vi kan hjälpa dig!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Alexander

• Gäst
« Svar #4 skrivet: november 13, 2008, 22:22:25 »
Är osäker på hur en bränslepump låter faktiskt, så kan inte svara på frågan tyvärr.
Motorn går på tändningen, men hoppar inte igång, för att vara lekman skulle jag misstänka något på tändningen(?).

Varv mätare har jag, den rör sig dock inte märkbart.
« Senast ändrad: november 13, 2008, 22:25:12 av Alexander »

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 13, 2008, 22:31:10 »
Testa med startgas, nästa gång felet uppträder! Svaret halverar problemet... :) /M

På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 13, 2008, 22:38:57 »
Du ska dock inte utesluta bränslepumpen även om du inte hör den!
På båda mina 360 insprutare hördes _INTE_ bränslepumpen när man vred runt.
Nu när jag kör annan insprutning hörs den dock.

Hur som helst. Testa om du har gnista och testa med startgas.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 13, 2008, 23:05:36 »
Är osäker på hur en bränslepump låter faktiskt, så kan inte svara på frågan tyvärr.

Elektrist högfrekvent surrande bakifrån bakaxeln till, öppna dörren och häng ner huvudet mot marken så hör du bättre eller be nån vrida på nyckeln åt dig och lyssna intill ett bakhjul.
På de flesta bilar ska pumpen gå en stund vid tändningspåslag för att bygga tryck i ledningen så att trycket är uppe för att inte fördröja starten något.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Alexander

• Gäst
« Svar #8 skrivet: november 16, 2008, 14:35:18 »
Tack för hjälpen, ska arbeta med bilen senare i veckan då jag är bortrest!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 16, 2008, 14:59:32 »
Tack för hjälpen, ska arbeta med bilen senare i veckan då jag är bortrest!

Gör så, skriv gärna här när du kommer på eller undrar något mer. Och ge oss feedback på felorsaken när du hittar den sen. Tillsamman blir vi klokare och klokare!

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 16, 2008, 15:38:21 »
kan vara förfiltret i tanken oxå som är igensatt.
hade det problemet på min K motor. tog bort filtret så gick den galant sen.
360 Hybrid MKII

Alexander

• Gäst
« Svar #11 skrivet: januari 21, 2009, 23:04:24 »
Bilen blev stående under ett tag, började dock använda bilen igen för att orsaka ett stopp, men problemet är som bortblåst och bilen rullade igenom besiktning med en anmärkningen att bromsvätskan började närma sig min-strecket... Vet ej vad felet berodde på, då bilen inte är värd några större summor får den fortsätta tjäna utan felsökning..

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 22, 2009, 01:07:33 »
Bilen blev stående under ett tag, började dock använda bilen igen för att orsaka ett stopp, men problemet är som bortblåst och bilen rullade igenom besiktning med en anmärkningen att bromsvätskan började närma sig min-strecket... Vet ej vad felet berodde på, då bilen inte är värd några större summor får den fortsätta tjäna utan felsökning..

Så kan det vara.. du får återkomma till denna tråden ifall bilen får för sig att börja stanna igen i framtiden.

stiligkrispigt

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: februari 04, 2009, 04:28:05 »
På de flesta bilar ska pumpen gå en stund vid tändningspåslag för att bygga tryck i ledningen så att trycket är uppe för att inte fördröja starten något. öppna dörren och häng ner huvudet mot marken så hör du bättre eller be nån vrida på nyckeln åt dig och lyssna intill ett bakhjul.