Författare Ämne: Hemma trimmning..Hjälp!!  (läst 4692 gånger)

Lassekamrat

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
Hemma trimmning..Hjälp!!
« skrivet: november 13, 2008, 22:35:32 »
tjabba är det nån som har något bra tips på hur man kan ''hemma trimma'' utan att lägga ner så mkt pengar? har en 343 -87 med 110hk motor med insprutning.. alla tips är välkommna 8)
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Hemma trimmning..Hjälp!!
« Svar #1 skrivet: november 13, 2008, 23:23:52 »
Vad är inte så mycket pengar? En K-kam brukar gå att hitta för 500:- om man har tur.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Lassekamrat

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 14, 2008, 11:06:50 »
500 är inte så mkt pengar. tack för tipset
''Blue M&M's, Red M&M's, they always end up in the same colour'' - Homer Jay Simpson

kvist90_

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 481
    • Visa profil
    • Mitt Porjekt :)
« Svar #3 skrivet: november 14, 2008, 16:06:27 »
kan ju alltid bygga dig ett eget sportavgassystem, mitt 2½ tums från katten och bakåt kostade mig runt 1000kr köpte de mesta på biltema :D och sen kan du sätta dit elfläkt och ta bort den du har nu så blir motorn lite rappare och sen finns det sportluftfilter som du lätt kan sätta på.

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4466.40 är är min tråd kanske hjälper lite om du ska göra dig ett eget avgassystem :)

Lycka till
« Senast ändrad: november 14, 2008, 16:09:06 av kvist90_ »
Projektbil/finbil :D 360GL "Redline" 1,9 m-TDI -88
Kör annars
Kia Ceed 1,6CRDi -13

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: november 14, 2008, 20:06:13 »
Min ekonomilista:

- Rensa ur katalysatorn ~5hk & gratis
- Öppet luftfilter ~6hk och ca 200kr
- Elfläkt = Rappare motor vilket gör mycket för självkänslan men inget för effekten förutom en liten ökning av accellerationen. Priset varierar men ta en på skroten tex.
- Lättat svänghjul ger enormt rappare motor och kostar ca 600kr+ ev. ny kopplingslamell och tryckplatta.
- Plana toppen ~5-15hk och kostar från 200kr och uppåt beroende på kontakter
- Vassare kamaxel ger mycket och gör mycket för hur motorn uppför sig, snäll busig eller elak. Kostar från 300kr och uppåt..
- Ställbar tändning kan locka fram dolda hästkrafter. Kostar några hundra på skroten. Ta fördelare med hallgivare, tändmodul och tändspole från samma bil, tex Volvo 240 tidigt 80-tal.
- Lättning är gratis och ger snabbare accelleration och bättre beteende på vägen samt skonar bromsar, drivlina mm.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Lassekamrat

• Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 14, 2008, 23:05:44 »
tack för alla tips ;D ska försöka göra nästan allt som ni har skrivit. min motor har ju redan 110hk orginal så de kan ju vara schysst med lite mer :P

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: november 15, 2008, 12:43:03 »
tack för alla tips ;D ska försöka göra nästan allt som ni har skrivit. min motor har ju redan 110hk orginal så de kan ju vara schysst med lite mer :P

Du kan snoka igenom min tråd om prestandatest av några olika trim: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=240.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.