Författare Ämne: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!  (läst 18448 gånger)

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« skrivet: november 21, 2008, 18:23:19 »
Hej!!

som ny här på 300power får jag väl säga hej!
är förövrigt bror till Zyklon här på 300power om någon undrar :P

Nu är saken så att jag har gått och köpt mig en 360:)
och nu så har den slutat fungera, lite tragiskt.. Bensin pumpen går inte..  Men den fungerar.. Har provat att bygla plint 30 och 87b på relät till bensinpumpen som sitter på staget till lmm. Då fungerar den, men inte om man sätter dit relät... Har även provat att byta relä, dock utan resultat.:(

Har öven kollat om de finns någon gnista på tändstiften.. Det gör de inte.. Finns heller ingen spänning fram till tändspolen (Bendix) Har prövat att mäta mellan alla kablar där och jag fick inte utslag på någon av dem :-\

Läste även i en tråd här på 300power att de satt ett relä under mätarhuset, detta relä styrde några funktioner, bla tändningen instrumentbelysningen.

Så fort jag sätter på tändningen så bler detta relä enormt varmt.. de har de inte blivit förut. Blir tillochmed så varmt att plasten smälter... Måste vara här felet sitter på något sätt.. Efter som jag inte har någon ström till tändspolen...och efter som instrumentbvelysningen inte funkar.


Är grymmt tacksam för svar:) Vet att de finns enormt många här som kan sin sak;)

Mvh Henrik
« Senast ändrad: november 21, 2008, 18:31:16 av Åkeson »
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #1 skrivet: november 22, 2008, 01:48:17 »
Tycker det låter som att du kan kasta relät åt h**vete! Du skulle kunna öppna det och se om du ser något, men har det blivit så varmt att plasten smälter är det nog inte mycket att titta på. Får du tag på ett nytt relä ska du se att bilen går igen. Bränslepumpsrelät måste ha signal från tändningen för att skicka ström till pumpen.

Sen är det renix tändning i dom här bilarna, om du har bytt ut den :)
Tror bendix är en vidareutveckling av renix, och sitter i 400-serien(?)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #2 skrivet: november 22, 2008, 15:08:11 »
jaa de har jag redan gjort;) letar ett  nytt för fullt=) men de måste ju finnas en orsak till varför relät blir så himla varmt.. öppnade relät och kikade när spolen drog, och de gjorde den...

angende tändmodulen, det ståt bendix på den:S ... det är den som sitter bakom fjädertornet på vänstersidan..

mvh henke
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #3 skrivet: november 22, 2008, 15:49:58 »
Ok? Jag kanske inte har så bra koll som jag trodde då...

Vet du vad det är för relä som sitter under instrumentbrädan, är det något special eller bara ett vanligt slutande?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #4 skrivet: november 22, 2008, 16:32:48 »
det är ett vanlig slutande relä med 4 poler på.. va inget vanligt relä som man har till typ extra lampor, utan något annat..

mvh!
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #5 skrivet: november 25, 2008, 19:02:16 »
Lägesraport!

har nu bytt ut hela kabelstammen i motorutrymmet. samma fel kvarstod.:S
men har nu hittat ett fel, en jordkabel som sitter under bränslefiltret i motoruutrymmet. den kopplade vi ur. då fick vi spänning på tändspolen och relät inne i bilen är inte varmt längre!=) byglade plint 30 och 87b och sen satte jag dit relät. då hoppade bilen igång och gick=) dock bara i 2-3sek:(

bränslepumpen är altså byglad via nyckelvredet inne i bilen så att pumpen går då tändningen är på. men trotts att pumpen går och så så stannar motorn efter 2sek.. precis som om du hade stängt av den. fortfarande 12volt på tändmodulen.

Är de någon timer eller så som gör att någon sorts signal försvinner efter 2sek???

är tacksam för era svar!=)

mvh henke
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #6 skrivet: november 25, 2008, 21:11:57 »
Det enda signal som försvinner en stund efter start är väl kallstartspridaren, den går över TTK. Kan det vara så att jordningen du har kopplat ur är den som jordar spridarna och du kör bilen på kallstartspridaren?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #7 skrivet: november 27, 2008, 14:34:25 »
Detta måste jag sannerligen prova!!.. tror du de går att mäta på spridarna och se om de funkar eller ska man plocka bort dom och se om de sprutar?

kan de vara styrboxen som gett upp?

mvh
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #8 skrivet: november 27, 2008, 14:36:15 »
TTK  föresten? vad är detta?=)

mvh
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #9 skrivet: november 27, 2008, 17:33:35 »
TermoTidKontakt = funkar lite som en termostat.

Sluter kretsen när det är kallt och när motorn kommer upp i temp så bryter den kretsen så kallstartsinsprutaren inte får någon ström.

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #10 skrivet: november 27, 2008, 18:26:32 »
hehe tackar för de=)

har varit ute nu har kikat påt.. ingen 12volt på spridarna, plockade loss dom och satte på slangar så de inte skulle spruta hejvillt:P

trots bensin fram till spridarna i fuelrailen kom ingen bensin ut ur spridarna...:(

spridarna är väl direkt förbundna med styrboxen..?? kan de vara den som gett upp?

mvh henke
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #11 skrivet: november 27, 2008, 21:17:06 »
Välkommen hit Henke, kul att fler brödrapar har hittat hit  :D (Är själv bror till GustavT här på forumet).

Nu måste du hejda dig lite i din felsökning tycker jag. Förstår att du väldigt gärna vill ha igång bilen och det snabbt..

..men oftast finns det bara ett fel samtidigt, du tror nu att du har fixat felet men fortfarande går inte bilen som den ska allstå borde första felet kvarstå fast du tror att du fixat det.

Försöker sätta mig in i problemet, tänka logiskt och läsa mig genom dina beskrivningar tillbaks till start och knäcka nöten men hjärnan vill inte vara med mig idag. Sitter just nu och stirrar på elschemat.

Eftersom det inte hjälpte att hjälpa bränslepumpen igång genom bygling kan vi anta att det har med tändningen att göra (eftersom det är tändpulserna som triggar bränslepumpsreläet och uteblir pulserna så stängs bränslepumpen av. Detta är en säkerhetsgrej när man krockar och bilen tar eld. Man vill ju inte kasta in mer bränsle i brasan.)
Dock fattar jag inte hur du byglat bränslepumpen? Har du snott ström från nyckelvredet och stoppat in på 87b?!

Eftersom tändmodulen inte fick nån spänning har vi nog hittat orsaken till att tändningen inte funkade och därför gick inte heller bränslepumpen. (Med ett undantag, när du slår på tändningen ska pumpen surra i 1-2 sekunder om du lyssnar genom att hänga ner under bilen. Oavsett om tändningen fungerar eller ej.)

Samma sak med insprutningen. Den får sin spänning via bränslepumpsreläet precis som bränslepumpen. Ingen tändning, ingen insprutning. Så då kan du lugna dig med felsökning där oxå.

Dock om du har byglat 30 och 87b (eller 30 och 87, 87 & 87b är samma punkt inne i reläet) så har du byglat både bränslepump och insprutning. Dock kommer inte insprutningen att ge spridarna order om att öppna om inte tändpulserna kommer.

Spridarna lär inte vara nerjordade på jordpunkten du lossat som Stormen gissade. Spridarna är anslutna till plus 12v och jordas genom insprutningen som har en egen jord på stativet till instrumentpanelen (mittkonsolen).

Om du ska mäta spridarna kan du mäta mellan kontaktstyckets två stift och då ska du få några få volt (eftersom det du ser är medel mellan 0 och 12v).
Annars kan du kolla att ena stiftet matas med +12v när tändningen är på eller i allafall då motorn är igång/under uppstart.
Med en lampa kopplad till +12v i ena änden och andra änden till stiftet i en spridarkontakt (som inte är matat med 12v) borde man kunna testa att insprutet ger order till spridarna.
Förresten, alla spridare är kopplat parallellt alltså det kvittar i vilken kontakt du mäter för alla sitter som sagt ihop.

Den gemensamma nämnaren hitills är tändningen.. som du dock har fått spänning till (men på vilken kabel?)..
Tändningen borde heta RENIX men om den heter BENDIX vet jag inte vad som är special med din bil!? Kan någon tidigare ägare ha bytt ut tändenheten?

Kontrollfråga 1: La instrumentbelysningen av samtidigt som motorn?
Kontrollfråga 2: Har du gnista även efter de magiska 2 sekunderna? Borde du kunna se med en tändinställningslampa om du har tillgång till en sådan.

Det enda jag vet som går i 2 sekunder det är bränslepumpen då man slår på tändningen.....

Tuff felsökning detta.. keep us informed!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #12 skrivet: november 30, 2008, 12:43:51 »
Tackar:) heheh jaa de är väl hans fel att jag hittade hit;)

jaa de börjar bli lite lätt jobbigt att köra runt i sommar bmwn:/

Har inte uppdaterat så mycket här nu, men läget ser ut såhär.. Allt som jag har gjort.. det är nu återställt. Jordkabeln som jag drog ur, den är tillbakastoppad med en säkring emellan(utifall att de blir varmt igen) ny styrbox monterad, nya relä(både de under instrummenthuset och bensinpumpsrelät)nytt säkringshus, ny kablestamm (båda 2).

Bygligen är också bortkopplad, den hade jag tidigare kopplat så här.. en kabel från plint 30 i relähållaren till nyckelvredet. en till kabel från nyckelvredet till plint 87b på relähållaren. nyckelvredet fungerade då som en NO kontakt(normally Open) och slöt då tändningen var på.
observera att relät var ipluggat samtidigt.

Angående spridarna så har jag kollat då en kompis kör på startmotorn och bilen hoppar igång i 2sek, om de får någon 12volt. och de får dom inte. ska ut och kolla så att de är ner jordade ordentilgt så som du sa frej.

kammen står rätt, den är nollad.

Har pratat med vår allas peter schmidt och vi har kommit fram till att möjligen lmm har fått sig en smäll och lagt av.. lmm ger ju signal till styrboxen som i sin tur ger 12volt på spridarna när det är dags.

och det är det enda som i pricip är kvar att kolla efter.. :-[

Frej kan du skicka el schemat tror du??=)

otroligt tacksam för allas svar!=)

mvh henke
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #13 skrivet: november 30, 2008, 15:07:50 »
Här kommer det schema och lite felsökningstips.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #14 skrivet: november 30, 2008, 20:00:07 »
Har inte uppdaterat så mycket här nu, men läget ser ut såhär.. Allt som jag har gjort.. det är nu återställt. Jordkabeln som jag drog ur, den är tillbakastoppad med en säkring emellan(utifall att de blir varmt igen) ny styrbox monterad, nya relä(både de under instrummenthuset och bensinpumpsrelät)nytt säkringshus, ny kablestamm (båda 2).
Oj det var värst! Märks att ni har 360 i blodet haha mycket delar det där. Smart med säkringen på jorden!

Bygligen är också bortkopplad, den hade jag tidigare kopplat så här.. en kabel från plint 30 i relähållaren till nyckelvredet. en till kabel från nyckelvredet till plint 87b på relähållaren. nyckelvredet fungerade då som en NO kontakt(normally Open) och slöt då tändningen var på.
observera att relät var ipluggat samtidigt.
Smart! Om nu bara kontakten i nyckelvredet tål de 8 Ampere eller vad det är som pumpen drar.
Relät gjorde nog ingen skillnad om det satt i eller inte i det läget.

Angående spridarna så har jag kollat då en kompis kör på startmotorn och bilen hoppar igång i 2sek, om de får någon 12volt. och de får dom inte. ska ut och kolla så att de är ner jordade ordentilgt så som du sa frej.
Alltså, 12v på ena stiftet ska du kunna mäta upp oavsett om spridaren ska spruta in eller ej, så länge som bränslepumpsreläet fungerar eller är byglat så man får styrspänning till boxen och spridarna. Som det står på Stormens finfina felsökningsbild över spridarna.
Jordningen (boxen jordar spridaren några millisekunder varje gång den ska spruta in) kollas genom att koppla en glödlampa till 12v och spridarstiftet som ska jorda. Blinkar lampan när man kör på startmotorn så sprutar spridarna in bränsle om de fungerar och har bränsletryck.

Har pratat med vår allas peter schmidt och vi har kommit fram till att möjligen lmm har fått sig en smäll och lagt av.. lmm ger ju signal till styrboxen som i sin tur ger 12volt på spridarna när det är dags.
och det är det enda som i pricip är kvar att kolla efter.. :-[
LMM ska gå att kasta till skogs och sen sätta dit igen utan att motorn dör. Motorn går utan LMM på tomgång men så fort man gasar blir det konstigt. Det är inte min egen erfarenhet för jag hade inte vett att testa innan jag bytte till Megasquirt men har hört/läst att det ska vara så. Någon som använder LMM får gärna testa!

Frej kan du skicka el schemat tror du??=)
Jag har dem inte i datorn men några sidor finns här (bla felsökningen av sprutet och sidan med elschema över bränslepumpsrelä mm. Det heter supplementschema B200E men borde stämma för oss med F-motorer med): http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4354.msg56426#msg56426

Ska bli spännande att höra vad felet är när du hittar det tillslut! Och ge inte upp, nu måste du vara nära!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #15 skrivet: december 01, 2008, 23:07:39 »
Måste ta tillfället i akt att tacka så otroligt mycket för denna info!!! har inte tiden just nu att kolla men imorgon så ska det mätas för fulla muggar!!

mvh henrik
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #16 skrivet: december 04, 2008, 21:46:27 »
nu har ja vart hemma o hjälpt brorsan..o jag får fasen inte hut på problemet jag heller...

men vi har lokaliserat o fastslagit att det är signalen fram till spridarna som saknas .. och att felet sitter mellan renix och styrbox   -> spridare...

tror att herr mini åkeson söker mer felsöknings tips =)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #17 skrivet: december 04, 2008, 21:47:20 »
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #18 skrivet: december 05, 2008, 06:52:25 »
http://www.euroscan.hu/files/lelu.pdf

Bra fil men inte 100% kompatibel med systemet i 360 då bränslepumpen inte verkar styras över det vi kalla bränslepumpsrelä men som dom i filen kallar Main relay..


Har ni +12v på spridarna då? Och vad menar du med att felet sitter mellan renix och jetronic?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

zyklon

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1895
    • Visa profil
    • diligoDesign
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #19 skrivet: december 09, 2008, 19:17:34 »
nu har brorsan fått igång bilen iaf... han verkar lite klen på uppdates här ;)
Funderar på o köpa en EL-bil.. Åker ju ändå bara med sladd..

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #20 skrivet: december 09, 2008, 19:20:33 »
nu har brorsan fått igång bilen iaf... han verkar lite klen på uppdates här ;)

Upp med felorsaken då!!  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

noTarget

  • Medlem
  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 27
  • Bara döda fiskar följer strömmen
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #21 skrivet: december 09, 2008, 21:47:01 »
Jag gissar på Impulsgivaren  ;)
S70 2,5T -99
Goooo Volvo

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #22 skrivet: december 11, 2008, 12:04:46 »
BILEN GÅR:D:D:D

Det var två kablar som satt fel.. Går två kablar från Bendixet som jag i detta fallet har.. Annars renix? jaja till relähållaren som sitter på lmm staget. kablarna skulle gå till plint 15 och plint 1.. jag mätte på dessa och de gjorde de inte..:S hittade två andra kablar som hängde löst.. (de gjorde de innnan också!) de kablarna gick till dessa plintar. Bytte plats på dem och bilen hoppade igång:)

Skönt att de löste sig=) har nu kört nära 30mil under en helg och bilen funkar prima:D

Tack för all hjälp..

 Tackar till peter som hjälpte mig med felsökandet via telefon:)


Mvh Henrik!
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #23 skrivet: december 11, 2008, 12:36:13 »
Bra att du hittade felet! Det var alltså varvtalssignalen till insprutningsrelät som fattades! Mao säkerhetsfunktionen som stänger av bränslepumpen vid en krock! :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #24 skrivet: december 11, 2008, 12:53:48 »
Ge oss en bild på bendix! Vill gärna se hur det ser ut och veta lite vad som skiljer från renix.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17014
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #25 skrivet: december 11, 2008, 15:27:52 »
BILEN GÅR:D:D:D
Det var två kablar som satt fel.. Går två kablar från Bendixet som jag i detta fallet har.. Annars renix? jaja till relähållaren som sitter på lmm staget. kablarna skulle gå till plint 15 och plint 1.. jag mätte på dessa och de gjorde de inte..:S hittade två andra kablar som hängde löst.. (de gjorde de innnan också!) de kablarna gick till dessa plintar. Bytte plats på dem och bilen hoppade igång :)
Bra att du hittade felet! Det var alltså varvtalssignalen till insprutningsrelät som fattades! Mao säkerhetsfunktionen som stänger av bränslepumpen vid en krock! :) /M

Plint 15 är plusmatningen till reläet som kommer ifrån tändningsreläet
Plint 1 är som Max sade varvtalssignalen från tändmodulen till säkerhetsreläet, varvräknaren samt insprutningsboxen.

Hade det bara saknats varvtalssignal till bränslepumpsreläet så hade bilen gått att köra med bygeln som Åkeson la in för att förbikoppla reläet.
Nu måste det dock varit så att insprutningen saknade varvtalssignal. Med 0 i varvtal vill inte boxen spruta in nåt bränsle.

Dock gick ju bilen 2 sekunder från start innan den dog. Antingen gick den på bränslet som kommer via kallstartsspridaren eller så gör insprutningen något precis i startögonblicket men jag tror på kallstartsspridaren.

Fast.. du hade ju inte spänning till tändmodulen skrev du tidigare i felsökningen. Kan det ha berott på att stift 15 hade lossnat och att spänningen gick den vägen till tändmodulen. Sen när du "fixade" spänning till tändmodulen på ett sätt jag fortfarande inte fattar så hoppade bilen igång så länge det fanns bränsle.

Grattis i allafall till en fungerande bil, aldrig är man väl så nöjd med att bara ha något att åka i som när åket varit dött lite för länge och efter mycket möda startar och går igen  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #26 skrivet: december 15, 2008, 17:39:04 »
Girder: De ser precis exakt lika dant ut som renixet.. fast de står bendix på den..:S

tack för all hjälp än en gång=)
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #27 skrivet: februari 07, 2009, 12:22:46 »
Hej igen!

Nu är det fel på bilen igen, och denna gången ett väldigt snarlik fel, ingen instrumentbelysning och ingen tändström:(

Har kollat relät som höll på att brinna upp förra gången, och även bytt detta relä, inget fel där..(instrument belysning samt tändströms relät)

MEN, till detta relät så går det ju 2 st grova gula kablar, en med matning och en som de blir spänning på när relät dragit. när man påverkar tändningenslåset och med andra ord sätter på tändningen så försvinner matningsströmmen i en av de gula grova kablarna:S

varför i guds namn försvinner den för?:O

relät det drar, det hör man.

tacksam för hjälp än en gång:)

mvh henke
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O

peter schmidt

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #28 skrivet: februari 07, 2009, 13:10:53 »
Följ den grova kabeln som matar säkrings boxen.skarvstycket mellan boxen och kabeln har en förmåga
att brinna upp.Ta den skarvstycket och kolla.Har haft det felet på 2st 300er.
"don't buy it if you can build it!"

Åkeson

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 74
    • Visa profil
SV: Ingen gnista, ingen bensin pump.. El fel!
« Svar #29 skrivet: februari 08, 2009, 13:57:39 »
Du menar de 3 st kopplingarna som sitter på bakom säkringsdosan?:) där har vi ju 2st grova gula kablar. ska genast kolla de du?=) annars blir det väl ett samtal till;)

tacktack
Är de nått som är fel om det inte går på bredden?:O