Välkommen hit Henke, kul att fler brödrapar har hittat hit
(Är själv bror till GustavT här på forumet).
Nu måste du hejda dig lite i din felsökning tycker jag. Förstår att du väldigt gärna vill ha igång bilen och det snabbt..
..men oftast finns det bara ett fel samtidigt, du tror nu att du har fixat felet men fortfarande går inte bilen som den ska allstå borde första felet kvarstå fast du tror att du fixat det.
Försöker sätta mig in i problemet, tänka logiskt och läsa mig genom dina beskrivningar tillbaks till start och knäcka nöten men hjärnan vill inte vara med mig idag. Sitter just nu och stirrar på elschemat.
Eftersom det inte hjälpte att hjälpa bränslepumpen igång genom bygling kan vi anta att det har med tändningen att göra (eftersom det är tändpulserna som triggar bränslepumpsreläet och uteblir pulserna så stängs bränslepumpen av. Detta är en säkerhetsgrej när man krockar och bilen tar eld. Man vill ju inte kasta in mer bränsle i brasan.)
Dock fattar jag inte hur du byglat bränslepumpen? Har du snott ström från nyckelvredet och stoppat in på 87b?!
Eftersom tändmodulen inte fick nån spänning har vi nog hittat orsaken till att tändningen inte funkade och därför gick inte heller bränslepumpen. (Med ett undantag, när du slår på tändningen ska pumpen surra i 1-2 sekunder om du lyssnar genom att hänga ner under bilen. Oavsett om tändningen fungerar eller ej.)
Samma sak med insprutningen. Den får sin spänning via bränslepumpsreläet precis som bränslepumpen. Ingen tändning, ingen insprutning. Så då kan du lugna dig med felsökning där oxå.
Dock om du har byglat 30 och 87b (eller 30 och 87, 87 & 87b är samma punkt inne i reläet) så har du byglat både bränslepump och insprutning. Dock kommer inte insprutningen att ge spridarna order om att öppna om inte tändpulserna kommer.
Spridarna lär inte vara nerjordade på jordpunkten du lossat som Stormen gissade. Spridarna är anslutna till plus 12v och jordas genom insprutningen som har en egen jord på stativet till instrumentpanelen (mittkonsolen).
Om du ska mäta spridarna kan du mäta mellan kontaktstyckets två stift och då ska du få några få volt (eftersom det du ser är medel mellan 0 och 12v).
Annars kan du kolla att ena stiftet matas med +12v när tändningen är på eller i allafall då motorn är igång/under uppstart.
Med en lampa kopplad till +12v i ena änden och andra änden till stiftet i en spridarkontakt (som inte är matat med 12v) borde man kunna testa att insprutet ger order till spridarna.
Förresten, alla spridare är kopplat parallellt alltså det kvittar i vilken kontakt du mäter för alla sitter som sagt ihop.
Den gemensamma nämnaren hitills är tändningen.. som du dock har fått spänning till (men på vilken kabel?)..
Tändningen borde heta RENIX men om den heter BENDIX vet jag inte vad som är special med din bil!? Kan någon tidigare ägare ha bytt ut tändenheten?
Kontrollfråga 1: La instrumentbelysningen av samtidigt som motorn?
Kontrollfråga 2: Har du gnista även efter de magiska 2 sekunderna? Borde du kunna se med en tändinställningslampa om du har tillgång till en sådan.
Det enda jag vet som går i 2 sekunder det är bränslepumpen då man slår på tändningen.....
Tuff felsökning detta.. keep us informed!