Författare Ämne: Bränsleslangar som tål etanol (E85)  (läst 16511 gånger)

Max

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
Bränsleslangar som tål etanol (E85)
« skrivet: november 26, 2008, 04:24:28 »
Kurre86 skrev följande här

Citera
Angående gummislangarna finns det en del information på Etanol.nu; jag vet att jag har sett en tråd angående bra/dåliga bränsleslangar... Det enda jag kommer ihåg är att ILO-slangarna som de säljer på Biltema (och åtminstone har sålt på Mekonomen) var värdelösa, de får torrsprickor i ytterhöljet redan innan de lämnat butiken! Dock verkar innerlagret hålla, men slangarna är ju inte vidare tillförlitliga efter att ytterhöljet spruckit om man ska köra lite tryck idem!

Tänkte att vi i denna tråd kan utreda vilka slangar som tål E85 :) /Max

Några länkar:

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=1713&highlight=br%E4nsleslang

http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=1590&highlight=br%E4nsleslang
« Senast ändrad: november 26, 2008, 05:07:53 av Max »
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Bränsleslangar som tål etanol (E85)
« Svar #1 skrivet: november 26, 2008, 12:02:33 »
Biltemas ILO slangar får torrsprickor i ytterlagret väldigt fort; jag har sett slangar med sprickor i liggandes i hyllan på Biltema... Dock verkar innerslangen hålla ganska bra; jag har kört med en sådan i över 2 år utan problem. Man ska dock vara lite försiktig med tryck i systemet när ytterskalet är sprucket!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bränsleslangar som tål etanol (E85)
« Svar #2 skrivet: november 26, 2008, 23:10:49 »
Biltemas ILO slangar får torrsprickor i ytterlagret väldigt fort; jag har sett slangar med sprickor i liggandes i hyllan på Biltema... Dock verkar innerslangen hålla ganska bra; jag har kört med en sådan i över 2 år utan problem. Man ska dock vara lite försiktig med tryck i systemet när ytterskalet är sprucket!

Vad har yttre lagret för funktion? Verkar ju vara det inre som ska hålla tätt i allafall
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

dreamworld

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
SV: Bränsleslangar som tål etanol (E85)
« Svar #3 skrivet: november 27, 2008, 00:22:35 »
Biltemas ILO slangar får torrsprickor i ytterlagret väldigt fort; jag har sett slangar med sprickor i liggandes i hyllan på Biltema... Dock verkar innerslangen hålla ganska bra; jag har kört med en sådan i över 2 år utan problem. Man ska dock vara lite försiktig med tryck i systemet när ytterskalet är sprucket!

Vad har yttre lagret för funktion? Verkar ju vara det inre som ska hålla tätt i allafall

yttre lagret hindrar att "inner"-slangen expanderar (därför man inte skall ha spruckna ytterslangar vid trycksidan) dessa är oftast även trådarmerade eller liknande. så helt enkelt för att slangen ska behålla formen.

Spruce

  • Medlem
  • Antal inlägg: 220
    • Visa profil
    • Engson Motor
SV: Bränsleslangar som tål etanol (E85)
« Svar #4 skrivet: november 27, 2008, 04:50:50 »
mina verkar dock hålla (biltema)
tror kvaliteten är väldigt varierande från leverans till leverans!
940 Turbo -96 240 Tic-76 Toyota Corolla KE70-81 B21 ET
Opel Ascona A Voyage-71 Reggad med rödblocks turbo:)
Den som ingen turbo har han får åka utan bar:P

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bränsleslangar som tål etanol (E85)
« Svar #5 skrivet: november 27, 2008, 21:20:05 »
Varför är det då inget andra hölje på slangarna mellan pump och skarven framme vid motorn?
(Är det för att den är klädd med koppar/mässing invändigt?!)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Bränsleslangar som tål etanol (E85)
« Svar #6 skrivet: november 27, 2008, 22:02:20 »
Varför är det då inget andra hölje på slangarna mellan pump och skarven framme vid motorn?
(Är det för att den är klädd med koppar/mässing invändigt?!)

Det sitter bara mässingrör ca 2-3cm i stumpen på slangen. Antagligen för att man inte ska pressa ihop den om man klämmer slangklämman för hårt samt att det blir tätare i skarven då.

När jag konverterade till insprut glömde jag först att montera tillbaka mässingröret och då sprutade det bensin som aldrig förr.

Sabelström

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
SV: Bränsleslangar som tål etanol (E85)
« Svar #7 skrivet: mars 09, 2012, 12:24:33 »
Bumpar denna tråd då jag tycker den är internsant.

Besiktningen brukar inte släppa igenom slangar som är sprukna på utsidan.

Har prövat div märken på slangar biltema och Mekonomens får torrsprickor på utsidan inom ett år i motorrummet om man kör med E85 i alla fall.

Ifrågasatte detta och det beror på att det är för mycket gummi i slangarna.

Hade en lättare bilbrand i min 360 häromdagen då bränsleslangen sprang läck vid ingången till fulerailen och sprutade en fin stråle E75 kanske det är nu med 5bars tryck rakt på fördelaren, tog sig ganska fint :P Men som tur va hade jag nära till pulversläckaren så det var bara vakuum slangar, tändkablar och lite andra kablar att byta. 

Så vet någon om slang som tål tryck och E85?
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bränsleslangar som tål etanol (E85)
« Svar #8 skrivet: mars 09, 2012, 18:44:36 »
Bumpar denna tråd då jag tycker den är internsant.

Besiktningen brukar inte släppa igenom slangar som är sprukna på utsidan.

Har prövat div märken på slangar biltema och Mekonomens får torrsprickor på utsidan inom ett år i motorrummet om man kör med E85 i alla fall.

Ifrågasatte detta och det beror på att det är för mycket gummi i slangarna.

Hade en lättare bilbrand i min 360 häromdagen då bränsleslangen sprang läck vid ingången till fulerailen och sprutade en fin stråle E75 kanske det är nu med 5bars tryck rakt på fördelaren, tog sig ganska fint :P Men som tur va hade jag nära till pulversläckaren så det var bara vakuum slangar, tändkablar och lite andra kablar att byta. 

Så vet någon om slang som tål tryck och E85?

Motorrumsbrand! Inte bra!

Jag har kört Preems slang vid tank och pump under bilen och de spricker också sönder. Mina höll 3,5 år innan det gick läck, på sugsidan av pumpen! Fast slangen hade lite dum sträckning där. Den ville gärna vika sig. Se bifogad bild.

Jag vill också veta vilken slang man ska ha. Dock vet jag en som vet, Kurre har ju reggat sin bil som etanolbil med godkända slangar för ändamålet!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.