Författare Ämne: Kombinera studier med körkortsplugg.  (läst 6669 gånger)

rysaren

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 56
    • Visa profil
Kombinera studier med körkortsplugg.
« skrivet: december 11, 2008, 18:07:15 »
Nu så har jag vare otroligt trög gällande körkorts pluggandet och har därför inte skaffat körkortet ännu. Och nu är det så att jag har börjat på lärarutbildningen på Karlstad universitetet, så det blir en del plugg. Så nu undrar jag hur man kombinerar körkorts pluggandet med skolpluggandet?

Några tips på hur man kan gå tillväga?
I'm evil, I know

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
SV: Kombinera studier med körkortsplugg.
« Svar #1 skrivet: december 11, 2008, 18:25:12 »
man kunde juh tänkt på det innan... klant..
360 Hybrid MKII

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: december 11, 2008, 18:38:30 »

Ta en intensivkurs.. nä dyrt förslag och kanske inte möjligt heller med din kursplan.

Annars är det väl bara att avsätta nån timme i veckan till körkortet och sätta sig och plugga.
Värre med körningen då om du inte vill springa till körskolan då och då för att köra eller inte har nån "handledare" nära dig som du kan utnyttja..

Själv har jag aldrig satt foten på en körskola. Lånade en för gammal bok på bibblan och läste igenom några gånger och gjorde några enstaka prov som följde med boken samt några på internet. Sen bokade jag uppskrivning i närmaste stad och tog moppen dit. Skön känsla när man åkte hem och var halvvägs till körkort.
Uppkörningen kuggade jag en gång men andra gången gick det bra.
Då hade jag övningskört ~300 mil i pappas 740 och på den tiden fick man även köra upp med egen bil. Idag måste man ha dubbelkommando även i sin privata bil för att få använda den vid vägverkets körkortstest.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

rysaren

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: december 13, 2008, 01:26:22 »
man kunde juh tänkt på det innan... klant..

Säger den som gick teknik och är van med mycke läxer på en gång.
I'm evil, I know

rysaren

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: december 13, 2008, 01:31:34 »

Ta en intensivkurs.. nä dyrt förslag och kanske inte möjligt heller med din kursplan.

Annars är det väl bara att avsätta nån timme i veckan till körkortet och sätta sig och plugga.
Värre med körningen då om du inte vill springa till körskolan då och då för att köra eller inte har nån "handledare" nära dig som du kan utnyttja..

Själv har jag aldrig satt foten på en körskola. Lånade en för gammal bok på bibblan och läste igenom några gånger och gjorde några enstaka prov som följde med boken samt några på internet. Sen bokade jag uppskrivning i närmaste stad och tog moppen dit. Skön känsla när man åkte hem och var halvvägs till körkort.
Uppkörningen kuggade jag en gång men andra gången gick det bra.
Då hade jag övningskört ~300 mil i pappas 740 och på den tiden fick man även köra upp med egen bil. Idag måste man ha dubbelkommando även i sin privata bil för att få använda den vid vägverkets körkortstest.

Nej tyvärr så är det inte så bra med tanke på min kursplan, isånna fall hade jag vare tvungen att vänta te sommar/hösten... :/

Jo, det med körningen får jag helt göra så att jag "flyttar" ner hit till Karlstad, med tanke på avståndet, sen efter att ha gjort klart teorin. Blir nog enklast på det stadiet. Men teorin är fortfarande det som ligger och gnager med tanke på allt plugg inför tentor och sånt. Jag är inte världens smartaste om man säger så.(För första gången kan min dumma bror va mallig över att säga att jag är dum...) 

Måste ha vare gött att fått känna att man var halvvägs i allafall =)
I'm evil, I know

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: december 13, 2008, 02:56:30 »
Teorin är inte så överdrivet svår som folk har en tendens att säga. Mycket ger med sig när man sätter sig in i det. Vissa frågor börjar man fundera om dom är nödvändiga.

"Du skjutsar hem din fulla kompis Harald Hojt, han blir illamående på motorvägen, vad får du göra?"

A) Harald är född den elfte november, elva är ett primtal. Det innebär att du utan att förvarna får ställa dig på tvären över båda körfälten för att gå över till motsatt väg i avsikt att kräkas. Men endast när det är fullmåne från väst

B) Slå på varningblinkersen och ringa 112 för att skicka ut ambulansen med påse och torkpapper.

C) Säga åt Harald att han får välja själv. Kräkas i din bil och betala rekonden, eller helt enkelt hålla munnen stängd och svälja.

Sen finns det lite mera kluriga frågor, vad som är tillåtet vid vilka hastigheter på vilka vägar. Men man behöver ju inte kunna allt, huvudsaken är att man klarar testet ::)

Ta dig tid eller låt det ta den tid det tar. Det går nog bra! :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17031
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: december 13, 2008, 08:58:34 »
Ja teorin var det svåraste för mig, och då är jag inte en särskillt smart person. Har aldrig gillat att plugga. Fick bara medelbetyg i alla pluggämnen på högstadiet och gymnasiet.
Ändå var jag så gammal att jag (sommaren år 2000) var med om det gamla provet som ansågs svårare. Det nya teoriprovet är lättare säger dom fast att det kan vara mer än ett svar som är rätt nu va?

Plugga i mån om tid, ha ingen ångest över teorin den fixar du!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Crisse

• Medlem
  • Antal inlägg: 100
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 15, 2008, 09:36:27 »
Teorin är inte speciellt svår, det mesta är självklart och logiskt. Jag läste inte mycket alls i boken, körde igenom några övningsprov och fick 60 poäng på riktiga provet sen.

Men du lär ju ha jullov nu över jul om du känner att du måste plugga mycket på teorin? Jag läser till maskiningenjör på Chalmers nu och vi har ju en hel månads jullov ;D

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #8 skrivet: december 15, 2008, 12:05:01 »
Kan varmt rekommendera att du skaffar något av alla de datorprogram som finns för att plugga teorin; då räcker det sannolikt att du läser igenom körkortsboken någon gång och sedan sitter och nöter vid datorn. Både jag samt de flesta av mina kompisar har gått den vägen utan problem!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82