Ska försöka ge mig på problemet imorgon och svetsa samt byta bussningarna som var relativt billiga på volvo (61kr) Frågan är bara om det håller, är det bäst om man plockar ner hela framaxelbalken eller är det för svårt/onödigt?
Marre
Om du läser igenom min reparation i min tråd så får du nog svar på det mesta.
Men absolut lättas toch bäst blir det ju om du tar ner framaxelbalken. När jag lagade upp min gjorde jag det så snyggt som möjligt för att alla här på forumet skrämde upp mig med att
SBP inte skulle godkänna bilen om de såg att jag varit på och svetsat i en så viktig del på bilen som framaxelbalken. Samma sak gäller om man svetsar i fjäderskålar tex.
Så.. det är onödigt att ta ner balken om du kan göra ett bra jobb med balken kvar. Men om du ska ta ner den så räkna med en del bök och tid. Styrväxelns skruvar sitter jobbigt trångt till och kräver en del svordomar och smarta kombinationer av verktyg (liten hylsnyckelsats med insexbits) för att lossna från balken. Sen kan bultarna sitta ganska bra som håller balken i rambenen. De kräver fräsch hylsa och långt skaft på handtaget för att du ska få loss dem. Jag drog loss dem utan problem och körde sen bort dom med mutterknacken för de är ganska långa de där bultarna. Och är limmade från fabrik så de går inte lätt fast man lossat lite på dem.
Sen en annan jobbig grej, bromsrör och hastighetsmätarwire går igenom ändarna på balken. Men jag kapade loss dem och svetsade tillbaka dem sen istället för att dela på bromsrör och böka.
Lycka till