Författare Ämne: Bromsarna ?  (läst 4037 gånger)

N.E.A

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
    • Searing I
Bromsarna ?
« skrivet: oktober 27, 2004, 20:42:44 »
Halloba !!  har en 343 DL från 85 med b14...

har ett litet syndrom eller det är ett utav många men detta i synnerhet behöver nog ses över illa kvikt.

Kärran som sådan har jag ägt i 1.5 år och den har mer eller mindre gått helt prickfritt sånär på några små saker som fördelare rotor mm..

Problemet är bromsarna-.!
Köra jag i helt vanlig stadstrafik eller överhuvudtaget så funkar bromsarna helt ok, går och tvärnita utan problem.
men komer det till situationer då jag måste bromsa ofta och lite grann och för att sedan kanske måste bromsa hårdare vid ett röljus så tar inte bromsarna alls på samma vis.. Dom har mattats av nån anledning..
kör man vidare så hämtar dom sig gansdka direkt. Symptomet går nästan att frammkalla.!

Är det mest så att jag behöver byta bromsvätska ( den kan va orginal vet inte )  Ingen vätska försvinner förutom kylar vatten så den läcker inte bromsvätska vad jag synlligt kan se..  hadde av däcken och kikade på belägg och skivor och dom finns det mycket kvar av än..  Nog för att kärran har gått hårt stundtals men glasade belägg tror jag inte är orsaken. Läck i bromsservon?  Vad tror ni?

jag behöver inte alls köra speciellt hårt med bilen för att detta ska uppkomma..  Men när det känns som bromsarna mattas så om jag trycker ännu hårdare på pedalen så går det fortfarande att bromsa ganska hyggligt- men nått är fel asså.-

MVH/ adde
Volvo 340. Vinter bilen av vinter bilar..
Fullt ös medvetslös!!  MVH / adde

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Bromsarna ?
« Svar #1 skrivet: oktober 28, 2004, 00:38:53 »
1. Hur ser bromsvätskan ut? Är den riktigt mörkgul på gränsen till brun är det hög tid att byta, är den svart så skulle du ha bytt samma dag du skaffade bilen ;)

2. När bromsen inte tar, skjunker pedalen ner då eller känns det bara som att det tar sämre?

N.E.A

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
    • Searing I
« Svar #2 skrivet: oktober 28, 2004, 20:54:03 »
Tjo.. Bromsvätskan e nog rätt mörk om man säger så-

Pedalen sjunker inte.. snarare känns den mer åt det stummare hållet..   MVH/ adde

Amplify

• Medlem
  • Antal inlägg: 130
  • Volvo 360 - Sport Edition -88.
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 29, 2004, 17:31:10 »
Skulle gissa på att det är dina belägg som inte har samma slitning...
« Senast ändrad: oktober 29, 2004, 17:35:56 av Amplify »

N.E.A

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
    • Searing I
« Svar #4 skrivet: oktober 29, 2004, 22:11:02 »
Hmmm har noterat att höger framdäck låser fortare än vänster vid framkallad tvärnit tex :-)

Men orskar det dessa besvär.?-.. MVH/ adde

N.E.A

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
    • Searing I
« Svar #5 skrivet: juli 22, 2005, 10:46:52 »
Det va vacum slangen till Bromsservon som va paj-.!!

Åtgärdat och funkis  MVH/ adde