Författare Ämne: 360 GLT blir 360 TIC  (läst 54589 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: 360 GLT blir 360 TIC
« Svar #40 skrivet: mars 23, 2009, 20:55:23 »
Ser kul ut att snickra tryckrör, synd att man kör sugis  ;)

Aj aj i ögat, synen vill man behålla. Hoppas det läker snabbt!
Använde du skyddsglas? Jag har fått in skit i ögat även med heltäckande skyddsglas men skiten kommer ju in i ventilationshålen, dock bara rikoschetter..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #41 skrivet: mars 23, 2009, 21:02:51 »
haha Huvudsaken är väll att du överlevde händelsen och kan berätta den själv ::)
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

axelj

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
  • Bygger turbo360
    • Visa profil
« Svar #42 skrivet: mars 23, 2009, 21:06:34 »
Ser kul ut att snickra tryckrör, synd att man kör sugis  ;)

Aj aj i ögat, synen vill man behålla. Hoppas det läker snabbt!
Använde du skyddsglas? Jag har fått in skit i ögat även med heltäckande skyddsglas men skiten kommer ju in i ventilationshålen, dock bara rikoschetter..
Det är jävligt roligt faktiskt. Tycker nog lite synd om dig  ;)

Ja jag använde faktiskt skyddsglasögon (vilket jag alltid gör), men lutade ju huvudet så att skiten sprutade upp underifrån.
Se mina bilar:
www.garaget.org/axelj

axelj

• Nykomling
  • *
  • Bygger turbo360
    • Visa profil
« Svar #43 skrivet: april 05, 2009, 21:59:32 »
Idag blir det snabbupdate. Har hunnit med en del i det senaste men inte riktigt hunnit uppdatera. Idag blev DP klart iaf!

Hela 3" downpipen färdigsvetsad.

Här syns DP-fästet. Fick bli lite rostskyddsfärg också..!

Dessutom har jag hunnit med en hel del småkraffs som värmesköld, ny panel till mittkonsolen och nytt fäste till LMM. Alla bilder kommer inte idag dock..

Placering av LMM, luftfilter och övrigt. Tittar man lite noggrannare ser man mitt otroligt snygga fäste till LMM.

Nu ska jag sova, blir upp tidigt och jobba imorgon! Fler bilder kommer senare i veckan. Men nu börjar turbouppstarten bli nära! =)
Se mina bilar:
www.garaget.org/axelj

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #44 skrivet: april 06, 2009, 20:58:28 »
Snyggt jobbat, ser ut att vara finfina fästen!

Härligt med vår och motoruppstart, hör ihop liksom  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

axelj

• Nykomling
  • *
  • Bygger turbo360
    • Visa profil
« Svar #45 skrivet: april 06, 2009, 21:59:15 »
Ja det är alltid mysigt!

Idag har blivit ytterliggare en del pillande. Inga bilder nu dock.
Jag har bl. a. förlängt kablarna till LMM, monterat catchtank till vevhusventilationen, pluggat PulseAiren (tror jag att det är, satt ett rör i översta toppen på insuget, någon får gärna bekräfta!).

Har lite frågor dock:

En liten bit upp på vevhusventilationsslangen sitter någon typ av förgrening/dosa där en vacuumslang sitter. Dosan innehåller någon typ av filter. Jag bestämde mig helt sonika för att skippa hela skiten och bara dra en slang från flamskyddet till catchtanken. Bra idé? Vad har dosan för funktion?

Räcker vevhusventilationen till som jag gjort nu eller bör något mer fixas?
Se mina bilar:
www.garaget.org/axelj

axelj

• Nykomling
  • *
  • Bygger turbo360
    • Visa profil
« Svar #46 skrivet: april 08, 2009, 22:03:37 »
Idag började jag fixa med oljetillförseln. Matningen tas från oljetryckskontakten via en y-block.

Snygg stålomspunnen slang för matningen!

Snidade ihop en liten fläns. Hoppas den blev tät och bra =)

Även retur ska det bli. Eftersom jag inte är så haj på att svetsa i alu så får det bli så här. Jag hoppas att det fungerar, vad tror ni?

Har ni svar på mina tidigare frågor så får ni gärna svara =)
Se mina bilar:
www.garaget.org/axelj

oskar_j

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 52
    • Visa profil
« Svar #47 skrivet: juli 07, 2009, 13:52:24 »
Kan ju uppdatera denna tråden för den nyfikne, då axel (min bror) inte haft så mycket tid med bilen så är det jag som till stor del tagit över projektet. Alltihop monterades och teståktes, bilen rök som ett ånglok och vi konstaterade att turbon var helt slut. Under tiden jag jagade ny turbo beställdes också ett megasquirt från USA:) Styrdatorn var färdiglödd lagom tills en fin garret snurra dök upp, är osäker på beteckningen men den skulle tydligen vara från en 760, en aning större avgashus än den förra snurran samt vattenkyld. Volvogurun jag köpte turbon av hade också en k-kam skräpandes, så den fick också följa med hem ;D

I dagsläget är allt monterat och bilen går hyffsat, fortfarande går den bara på en grundmapp, har precis fått körkort så det är roligare att köra än att mappa ;D. Är på jakt efter en bredbanslambda och någon form av knacklyssningssystem, sen ska laddtryckes höjjas (laddar 0.6 i dagsläget) och mappen optimeras:D

Framtidsplanerna är stora, drivlinan tjuter som en stucken gris i dagsläget, och det känns som den snart ger upp. Då blir det väl förmodligen 240 bakaxel och m46 låda, men hur påverkar det väghållningen? Det känns som att bilen kommer bli framtung?

Tar gärna emot så många tips som möjligt för att förbättra väghållningen, har 740 husvagnsfjädrar och nya oljestötdämpare liggandes som ska på, men hur styvar man upp bladfjädringen på enklaste sätt?

Ska se om jag kan knäppa några bilder med, har några filmer också, om det är intressant:P Ska försöka uppdatera om det händer något spännande ;)

Mvh
« Senast ändrad: juli 07, 2009, 13:54:08 av oskar_j »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #48 skrivet: juli 14, 2009, 21:54:22 »
Så kul att det hänt massa skoj med bilen!

Synd att du inte hann haka på gruppköpet på bredbandslambdastyrning!
Knacklyssning kan ju ske antingen på mekanisk eller elektronisk väg och behöver nog inte kosta många kronor för den händige.. själv sugen men inte hittat rätt "recept" än. Dock har jag inte letat så hårt heller.

Filmer och bilder är välkommet  :D

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #49 skrivet: juli 20, 2009, 23:12:31 »
akta den olje returen.. det brukar vara rätt känsligt med att vinkel uppåt på oljereturen! ser inte så farligt ut på bilden kanske men tänk också att tråget lutar åt höger..
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!

oskar_j

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #50 skrivet: september 20, 2009, 12:54:13 »
Så kul att det hänt massa skoj med bilen!

Synd att du inte hann haka på gruppköpet på bredbandslambdastyrning!
Knacklyssning kan ju ske antingen på mekanisk eller elektronisk väg och behöver nog inte kosta många kronor för den händige.. själv sugen men inte hittat rätt "recept" än. Dock har jag inte letat så hårt heller.

Filmer och bilder är välkommet  :D

Har köppt en LC-1 nu, fick ge 2500 för den, var det mycket dyrare än erat gruppköp? Har även byggt knacklyssningslurar, ett kopparrör bultat i toppen med en bensinslang som leder in i ett par hörselskydd. Verkar fungera bra, har dock inte stött på något knack än, men man hör allt det mekaniska slammret i motorn tydligt.

Bytt stötdämpare fram nu också, är fortfarande för mjuk men det får duga tills vidare, är ju snart vinter och snö ;D ska försöka fixa begagnade rallydäck om det blir nån is på sjön:) ingen som har liggandes?

Har lite problem med att MS:et tappar vartalssignalen, ingen som vet vad det kan bero på? När det är fixat ska det puttsas lite på mappen, sen blir det till att höja laddtrycket:D Kommer lite bilder och filmer när det är fixat

Fredrik: Oljereturen har fungerat hitils så jag tror att den duger :)

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #51 skrivet: september 20, 2009, 17:02:59 »
Jag kan svära på att du kommer få problem med det snart! oljan måste ha fri väg hela vägen ner för annars kommer din nya turbo snart också ryka!

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #52 skrivet: september 20, 2009, 17:41:28 »
2500kr är en bit dyrare än vårt "gruppköp"; i slutändan hamnade det runt 1500kr för mig inklusive sond, dock exklusive display.

Hur plockar du varvtalssignalen till MS, och vilken version kör du (cpu och kort...)? Både Frej och jag har ju det problemet också, förhoppningsvis kan vi hjälpa till!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #53 skrivet: september 20, 2009, 19:45:29 »
Jag kan intyga att returen är känslig. Jag hann inte med att bygga om min nu efter att jag köpt bilen innan turbon sagt upp sig. Men vem vill ha en saab turbo ;)

oskar_j

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #54 skrivet: september 20, 2009, 20:59:27 »
2500kr är en bit dyrare än vårt "gruppköp"; i slutändan hamnade det runt 1500kr för mig inklusive sond, dock exklusive display.

Hur plockar du varvtalssignalen till MS, och vilken version kör du (cpu och kort...)? Både Frej och jag har ju det problemet också, förhoppningsvis kan vi hjälpa till!
Synd att jag missade det gruppköpet då :/

Jag kör med ms2 v.3 med extrakoden, triggar med VR-givarn på renix 44-2-2 svänghjulet. I loggarna är det ganska sällan att man ser att RPM signalen går ner till 0, desto oftare skjuter lamdavärdet i höjden (ofta hela vägen upp till 20/1 AFR) men jag tror att det beror på att varvtalssignalen försvinner, även om det inte alltid syns i loggen. Finns det något enkelt sätt att logga VR-signalen? Jag provade att logga med Tunerstudios "tooth counter", men jag fattar inte hur man ska avläsa de graferna. Vore kanon om ni kunde hjälpa mig med detta :)

Får kika på returen, ev. kanske jag köper en b230FT motor och hivar i istället ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #55 skrivet: september 22, 2009, 22:05:48 »
Bild på "knacksensorn" är välkommet, vill bygga mig själv en sån snikhörlur  ;D

Måste rätta kurre lite, jag har problem med tändmissar men inte med tapp på varvtalssignalen. Mina problem ligger förmodligen efter MS.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #56 skrivet: september 22, 2009, 23:29:09 »
Måste rätta kurre lite, jag har problem med tändmissar men inte med tapp på varvtalssignalen. Mina problem ligger förmodligen efter MS.

I stand corrected...

Det låter som om du har precis samma setup som jag, 44-2-2 hjul och original givare. Tunerstudios toothlogger och de funktionerna är nog enda alternativet att logga signalen, om man inte har ett oscilloscop eller liknande, men jag har inte lyckats lista ut hur det funkar riktigt heller...
Jag har nästan blivit av med mina problem helt nu genom en kombination av omdragna kablar, justering av VR-pottar och justering av mjukvarufiltrena i koden. Nu uppstår problemet väldigt sällan och enbart vid höga varv (>4500rpm...).
De tips jag kan komma med på rak arm är att försöka separera VR kablarna från tändkablar och generator och liknande så mycket som möjligt, kontrollera polariteten på VR givaren samt systematiskt justera en sak i taget tills det (förhoppningsvis) blir bra. Kontrollera loggarna ordentligt också, man kan i stort sett alltid se att det är RPM signalen som försvunnit när så är fallet, dels finns "lostsync" variabeln i loggen som räknar upp varje gång MS tappar RPM signalen, dessutom brukar MS gå in i "after start enrichment" och andra dumheter då...
Om det skulle vara så att lostsync räknaren inte räknar upp trots att AFR har skjutit i höjden kan det vara en ide att kika på andra felkällor; då är det troligen något problem på annat håll, t.ex. spänningsfall eller liknande...

Hopppas du får till det!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

oskar_j

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #57 skrivet: september 23, 2009, 17:03:54 »

I stand corrected...

Det låter som om du har precis samma setup som jag, 44-2-2 hjul och original givare. Tunerstudios toothlogger och de funktionerna är nog enda alternativet att logga signalen, om man inte har ett oscilloscop eller liknande, men jag har inte lyckats lista ut hur det funkar riktigt heller...
Jag har nästan blivit av med mina problem helt nu genom en kombination av omdragna kablar, justering av VR-pottar och justering av mjukvarufiltrena i koden. Nu uppstår problemet väldigt sällan och enbart vid höga varv (>4500rpm...).
De tips jag kan komma med på rak arm är att försöka separera VR kablarna från tändkablar och generator och liknande så mycket som möjligt, kontrollera polariteten på VR givaren samt systematiskt justera en sak i taget tills det (förhoppningsvis) blir bra. Kontrollera loggarna ordentligt också, man kan i stort sett alltid se att det är RPM signalen som försvunnit när så är fallet, dels finns "lostsync" variabeln i loggen som räknar upp varje gång MS tappar RPM signalen, dessutom brukar MS gå in i "after start enrichment" och andra dumheter då...
Om det skulle vara så att lostsync räknaren inte räknar upp trots att AFR har skjutit i höjden kan det vara en ide att kika på andra felkällor; då är det troligen något problem på annat håll, t.ex. spänningsfall eller liknande...

Hopppas du får till det!

Tackar för svar, men jag hittar ingen "lost sync"  graf i loggen? Finns den på något speciellt ställe eller finns det några kluriga inställningar man måste pilla på någonstans? Så fort jag fått det bekräftat att varvtalssignalen försvinner så ska jag kika på dina tips  :)

FREJ: Ska fixa lite bilder så fort jag får tillfälle=)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #58 skrivet: september 23, 2009, 20:25:12 »
Vilken version av extra koden har du? Jag kommer inte ihåg när exakt lostsync infördes i koden, men alla de senaste versionerna har det i vart fall...

Om det inte finns något åt det hållet i loggen, kolla att du har en rad som liknar denna:
entry = synccnt, "Lost sync count", int, "%d"
i slutet på din megasquirt-ii.ini fil; den sparar en variabeln "synccnt" i loggen under namnet "Lost sync count". Den behöver inte se exakt så ut, beroende på vilken kodversion du kör, men något liknande borde vara bland de 5-10 sista raderna i din .ini fil!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

oskar_j

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #59 skrivet: september 24, 2009, 19:14:57 »
Vilken version av extra koden har du? Jag kommer inte ihåg när exakt lostsync infördes i koden, men alla de senaste versionerna har det i vart fall...

Om det inte finns något åt det hållet i loggen, kolla att du har en rad som liknar denna:
entry = synccnt, "Lost sync count", int, "%d"
i slutet på din megasquirt-ii.ini fil; den sparar en variabeln "synccnt" i loggen under namnet "Lost sync count". Den behöver inte se exakt så ut, beroende på vilken kodversion du kör, men något liknande borde vara bland de 5-10 sista raderna i din .ini fil!
Kör med ms2extra 2.0.1.
Hittade inget liknande i .ini filen, ska prova att byta till någon nyare kod. Du kan inte rekommendera någon som är ny och funkar stabilt? :)

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #60 skrivet: september 24, 2009, 19:59:43 »
Senaste stabila är 2.1.0, jag har för mig att det är den jag kör, om jag inte bytt till någon nyare beta kod... Vet att jag har kört den i vart fall, tror inte det var något speciellt med den. Jag kan definitivt rekommendera en uppgradering, det har hänt mycket just på triggerfronten i de senaste kodvarianterna!

Om du känner för det kan du skicka din .ini fil till mig så kan jag se hur det ser ut; har för mig att "lost sync" räknaren infördes i koden men inte i loggen i någon variant, då går det att fixa med en enkel justering av .ini filen... Om du uppgraderar till senaste koden ska det inte behövas dock...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

oskar_j

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #61 skrivet: september 24, 2009, 20:22:52 »
Senaste stabila är 2.1.0, jag har för mig att det är den jag kör, om jag inte bytt till någon nyare beta kod... Vet att jag har kört den i vart fall, tror inte det var något speciellt med den. Jag kan definitivt rekommendera en uppgradering, det har hänt mycket just på triggerfronten i de senaste kodvarianterna!

Om du känner för det kan du skicka din .ini fil till mig så kan jag se hur det ser ut; har för mig att "lost sync" räknaren infördes i koden men inte i loggen i någon variant, då går det att fixa med en enkel justering av .ini filen... Om du uppgraderar till senaste koden ska det inte behövas dock...
Har tankat 2.1.0 nu, kikade i .ini filen och visst finns det en lost sync där ;D kanon! Ska bränna över koden i MS:et och logga lite i helgen, visar det sig att den tappar VR signalen får jag väl börja gräva i el-systemet igen >:(

Tack för hjälpen ;)

oskar_j

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #62 skrivet: oktober 02, 2009, 19:05:43 »
Verkar ha elimenerat störningarna på VR-givarn nu, det räckte med filtret som finns i koden =)

Men jag har andra problem, ungefär vid 1500rpm och 50kPa (30kmh på 3an) har bilen en tendens att börja hoppa fram, det slår i drivlinan och har den väl börjat bete sig som en känguru så slutar den inte förräns du gasar/bromsar. Ibland är lambdavärdet stabilt när den hoppar (kring lambda 1) medans det ibland kan skjuta i höjden, precis som om den går för snålt för att tända, trotts att den ligger kring lambda 1 innan det skjuter i höjden.

Någon som har någon aning om varför den gör så här? Hur fett kör ni era motorer i detta området? Lambda 1 kan väl alldrig vara för snålt eller?
Värt att nämna är att lambdavärdet ligger stabilt under last, så att lambdavärdet skjuter i höjden händer bara på låglast.

Mvh oskar.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #63 skrivet: oktober 02, 2009, 19:27:48 »
Härligt att det funkar!
Vad har du för inställningar på filtret och VR pottarna? Kan vara bra att veta för framtida MSII användare på forumet!

Jag har kört min bil vid lambda 1 genom hela registret utan problem, så det borde nog funka... Det kan ju självklart variera en del mellan olika motortyper och olika tändförställningar också... Kanske någon annan som har något tips?
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

oskar_j

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #64 skrivet: oktober 02, 2009, 20:28:39 »
Härligt att det funkar!
Vad har du för inställningar på filtret och VR pottarna? Kan vara bra att veta för framtida MSII användare på forumet!

Jag har kört min bil vid lambda 1 genom hela registret utan problem, så det borde nog funka... Det kan ju självklart variera en del mellan olika motortyper och olika tändförställningar också... Kanske någon annan som har något tips?

VR-pottarna är fullt utskruvade, filtret satte jag bara på ON med standardinställningarna. Ska logga lite till och se så att det verkligen försvunnit helt.

Tanken slog mig att vacumslangen till MAP-sensorn läcker, jag tycker nämligen att lambdavärdet varierar väldigt mycket även om man ligger på samma lastpunkt. Ska kika på det imorn =)   

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #65 skrivet: oktober 02, 2009, 20:50:30 »
Utskruvade = max motsols?

Vilken del av filtret satte du igång, den där du kan justera "Noise filter curve"?

Vad har du för kabelhärva till sprutet, hembyggd? Vad för kabel går till VR-givaren, skärmad, twisted pair, ingetdera?

Med lite tur kan det hjälpa mig bli av med problemet jag har med att jag får störningar vid 5000-6000rpm... Inte ofta man kör där uppe, men det är ju trist att inte kunna...

Om lambda varierar mycket kan det vara en ide att kolla hur VE-tabellen ser ut i området, om den är hyffsat jämn. Är den det är väl nästa steg att kolla att det inte är problem med MAP-värdet, typ läckage eller liknande. Om inget av det hjälper skulle nog jag börja kika på den elektriska delen; typ att strömförsöjning till MS och BBL är bra och att det inte finns några jordslingor eller annat läskigt som gör att de hamnar på olika potential. Jag har dessutom för mig att LC1 använder en s.k. switchregulator för att styra strömmen till lambdavärmaren - det är jättebra ur effektivitetssynpunkt, men kan orsaka problem med strömspikar i elsystemet om man har otur. Likaså kan ju lågohmiga spridare skapa problem; det mesta i den vägen löser man med väl genomtänkt strömmatning samt eventuellt filter på matningsledningarna... Lycka till!
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #66 skrivet: oktober 03, 2009, 08:17:11 »

ungefär vid 1500rpm och 50kPa (30kmh på 3an) har bilen en tendens att börja hoppa fram, det slår i drivlinan och har den väl börjat bete sig som en känguru så slutar den inte förräns du gasar/bromsar. Ibland är lambdavärdet stabilt när den hoppar (kring lambda 1) medans det ibland kan skjuta i höjden, precis som om den går för snålt för att tända, trotts att den ligger kring lambda 1 innan det skjuter i höjden.

Någon som har någon aning om varför den gör så här? Hur fett kör ni era motorer i detta området? Lambda 1 kan väl alldrig vara för snålt eller?
Värt att nämna är att lambdavärdet ligger stabilt under last, så att lambdavärdet skjuter i höjden händer bara på låglast.

Min drivlina gör som din, skuttar. Alltså måste jag köra medvetet för att undvika att hamna i problemet. Men numera sitter det i ryggmärgen så jag tänker knappt på det.
Minns inte hur standardsprutet betedde sig men misstänker att detta mer är ett mekaniskt problem med drivlinan och har minde att göra med sprutet.
Fast hamnar sprutet i svängning så är det klart att man lättare hamnar i trubbel med sitt stora glapp i drivlinan.

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #67 skrivet: oktober 03, 2009, 08:42:30 »
Jag kan intyga att returen är känslig. Jag hann inte med att bygga om min nu efter att jag köpt bilen innan turbon sagt upp sig. Men vem vill ha en saab turbo ;)

öhhh vad var fel på den returen?!

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #68 skrivet: oktober 03, 2009, 09:34:34 »
inget mer än att den inte hade någon lutning knappt...

Fredrik Forsberg

• 300power orakel
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
« Svar #69 skrivet: oktober 03, 2009, 09:35:10 »
suck..

oskar_j

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #70 skrivet: oktober 09, 2009, 16:49:04 »
Utskruvade = max motsols?

Vilken del av filtret satte du igång, den där du kan justera "Noise filter curve"?

Vad har du för kabelhärva till sprutet, hembyggd? Vad för kabel går till VR-givaren, skärmad, twisted pair, ingetdera?

Med lite tur kan det hjälpa mig bli av med problemet jag har med att jag får störningar vid 5000-6000rpm... Inte ofta man kör där uppe, men det är ju trist att inte kunna...

Om lambda varierar mycket kan det vara en ide att kolla hur VE-tabellen ser ut i området, om den är hyffsat jämn. Är den det är väl nästa steg att kolla att det inte är problem med MAP-värdet, typ läckage eller liknande. Om inget av det hjälper skulle nog jag börja kika på den elektriska delen; typ att strömförsöjning till MS och BBL är bra och att det inte finns några jordslingor eller annat läskigt som gör att de hamnar på olika potential. Jag har dessutom för mig att LC1 använder en s.k. switchregulator för att styra strömmen till lambdavärmaren - det är jättebra ur effektivitetssynpunkt, men kan orsaka problem med strömspikar i elsystemet om man har otur. Likaså kan ju lågohmiga spridare skapa problem; det mesta i den vägen löser man med väl genomtänkt strömmatning samt eventuellt filter på matningsledningarna... Lycka till!

Japp, max motsols. Den vanliga Noise filtering, kan alltså inte justera kurvan. Har original kabel från vr-givarn in i kupen, där är den skarvad med en helt vanlig kabel (kommer inte ihåg exakt vad det var). Tror jag börjar få ordning på lambdavärdet nu, iaf under större delen av mappen. Har dock loggat skumma min. värden på MATen, i en logg hade -2 grader registrerats när det var ca 6 grader ute, maxvärdet låg på 20 grader.

FREJ: Provade att köra lite jämnare tändläge omkring det "skuttande området" så att tändläget inte varierade, det blev betydligt bättre då, men är fortfarande inte helt bra.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #71 skrivet: oktober 09, 2009, 19:35:07 »
FREJ: Provade att köra lite jämnare tändläge omkring det "skuttande området" så att tändläget inte varierade, det blev betydligt bättre då, men är fortfarande inte helt bra.
Bra gjort. Är bränslet redan jämnt där i området?

oskar_j

• JuniorMedlem
  • **
    • Visa profil
« Svar #72 skrivet: oktober 10, 2009, 11:45:26 »

Japp, hyffsat jämt.
Vad har ni för vacum i era bilar på tomgång, jag ligger på 50kPa, tycker det är för lite undertryck? Kör med K-kam.
Ingen som har några tändkurvor att dela med sig föresten? Både original och era egna är av intresse, tycker nämligen att den vill ha väldigt mycket förtändning ;D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #73 skrivet: oktober 10, 2009, 19:37:46 »

Japp, hyffsat jämt.
Vad har ni för vacum i era bilar på tomgång, jag ligger på 50kPa, tycker det är för lite undertryck? Kör med K-kam.
Ingen som har några tändkurvor att dela med sig föresten? Både original och era egna är av intresse, tycker nämligen att den vill ha väldigt mycket förtändning ;D

Ska ge dig min tändkurva någon dag. Men jag kör nog ganska mycket förtändning jag med  :P
Vill minnas att mitt undertryck blir 60kPa som högst på tomgång (justerar ju bränslet tills undertrycket är så högt som möjligt vill jag minnas)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #74 skrivet: oktober 10, 2009, 21:03:31 »
50kPa tror jag är ganska normalt :-\
Du vill ha en tändkurva för turbo?
Såhär ser min nuvarande ut (jag är inte så datakunnig så jag tog en bild med mobilen :-[)

peter schmidt

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 3108
    • Visa profil
« Svar #75 skrivet: oktober 10, 2009, 21:34:46 »
Det var den bästa tändkurvan jag set på länge  :-*
"don't buy it if you can build it!"

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #76 skrivet: oktober 10, 2009, 21:37:46 »
Det var den bästa tändkurvan jag set på länge  :-*
Tack, men vad är det som är så bra med den ??? Den ska opptimeras i bromsbänk när jag bytt turbo till nästa sommar.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
    • Min hemsida
« Svar #77 skrivet: oktober 10, 2009, 22:15:16 »
Hur kommer det sig att du kör så "lite" förtändning vid normala arbetsvarvtal, typ 2000-3000 rpm utan laddtryck? Har du haft problem med spikningar, utgått från någon annan kurva, kört på känn? De flesta tändkurvor jag har kikat på brukar ligga på nästan full tändförställning i det registret...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
Honda CBX 550 F2 -82

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #78 skrivet: oktober 10, 2009, 22:30:29 »
Hur kommer det sig att du kör så "lite" förtändning vid normala arbetsvarvtal, typ 2000-3000 rpm utan laddtryck? Har du haft problem med spikningar, utgått från någon annan kurva, kört på känn? De flesta tändkurvor jag har kikat på brukar ligga på nästan full tändförställning i det registret...
Ja jag har kört på känn, tittat lite på andras kurvor men aldrig haft problem med spikningar ännu, fast det beror antagligen på att jag kör ganska säkert (fegt) med tändningen.
Men jag har nog mycket kvar att göra i tändmapen, det oladdade (ointressanta) området har jag inte lagt ner så mycket tid på ännu.
2000-3000 rpm utan laddtryck är inte normalt arbetsvarvtal för mej, fullgas=normalt ;) men jag ska testa göra lite ändringar i det området.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #79 skrivet: oktober 10, 2009, 22:41:45 »

Instämmer, när jag höjde det området med 10 grader när jag grovjusterade min mapp så fann jag en massiv prestandaökning.

Och om kullke inte legat så fegt där kanske han hade hittat mer intresse i det området..  ;)

Känns som om vi borde haft en egen tråd för detta ämne..