Författare Ämne: Bilmodell  (läst 6708 gånger)

Marie

• Gäst
Bilmodell
« skrivet: januari 05, 2009, 14:44:28 »
ha en newbie kan man nog kalla mig. Till saken hör att jag inte vet vad jag har för bil - modell alltså av 300 serien. nått tips även här. tror jag har en 344. men vad betyder det.? Hur vet man det.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Bilmodell
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2009, 15:09:15 »
Hej och välkommen Marie  :)

Alla är vi barn i början.. kan själv inte alla modeller och kombinationer med olika motorer och dylikt än fast jag är den som hänger mest på detta forum.

Till att börja med så brukar det stå 340 eller 360 på bakluckan, så även på din bil misstänker jag?

Skillnaderna på 340 och 360 är små, i allafall efter 1986 då båda modellerna fick identiska karosser.
360 brukar ha mer utrustning än 340. Annars är det (i Sverige) likadana motorer i båda på de senare årsmodellerna.
I början var 340 förknippad med liten 1,4 liters Renault-motor vid namn B14.

Ett annat knep är att gå in på www.mekonomen.se och skriva in sitt reg.nummer där och trycka sök (och sen får man välja en butik, spelar ingen roll vilken). Där får man upp lite info om sitt fordon tex. färg och vilken motor man har.

Tittar du under FORDONSDATA i texten du får upp så står det tex. som på min: Fordon: VOLVO 345273

När det står 345 betyder det att jag har en 5-dörrars ("Kombikupe/Hatchback"). Fast trots att det står 34x så har jag en 360 men så är det för alla.
344 betyder 4-dörrars alltså sedanen.
343 är koden för alla bilar med tre dörrar. Även den en kombikupe/hatchback.
Kombi finns inte.

Nåt mer du ville veta?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Marie

• Gäst
« Svar #2 skrivet: januari 05, 2009, 19:59:53 »
Glömde att tillägga att det INTE står ngt på bakluckan på min bil... det är därför jag e lite konfused...  :)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 05, 2009, 20:10:15 »
Glömde att tillägga att det INTE står ngt på bakluckan på min bil... det är därför jag e lite konfused...  :)

Ett jäkla ofog, att pilla bort numret på bilarna! ;) Välkommen, här har du en länk! :) /M

https://www21.vv.se/fordonsfraga/
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 05, 2009, 20:26:49 »

Aj då, har du varvräknare, tempmätare, taklucka eller nåt annat lyx? Svarta eller lackade kofångare?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Marie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2009, 20:30:44 »
hmmm annat "lyx" det kan jag väl inte påstå men lackade kofångare möjligen om jag kan tolka det som det. ha ha. Tempmätare även .. men har inte alla det? förresten visar den bara på kallt för tillfället, *s* dax att byta nån del... hmm.

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2009, 22:00:15 »
ha en newbie kan man nog kalla mig. Till saken hör att jag inte vet vad jag har för bil - modell alltså av 300 serien. nått tips även här. tror jag har en 344. men vad betyder det.? Hur vet man det.

Välkommen hit
Har du inga papper på bilen???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2009, 03:10:25 »
hmmm annat "lyx" det kan jag väl inte påstå men lackade kofångare möjligen om jag kan tolka det som det. ha ha. Tempmätare även .. men har inte alla det? förresten visar den bara på kallt för tillfället, *s* dax att byta nån del... hmm.

Tempmätare har bara GLT original. Om det är yttertempmätaren du menar. Annars håller jag med dig, tempmätare för motorns kylvatten finns på alla bilar.

Angående att din motor inte blir varm har vi ju kommit med massa förslag i din andra tråd här:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4716.0

Marie

• Gäst
« Svar #8 skrivet: januari 06, 2009, 10:12:08 »
Ja, tack för desssa tips har beställt ny termostat.. så dags att skrida till verket :)

Marie

• Gäst
« Svar #9 skrivet: januari 06, 2009, 10:15:56 »
Välkommen hit
Har du inga papper på bilen???

[/quote]

jo det finns väl.. men det säger mig inte så mycket ha ha..

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 06, 2009, 16:52:51 »
Ja, tack för desssa tips har beställt ny termostat.. så dags att skrida till verket :)

Hur kan du beställa termostat, om du inte vet vilken motor bilen har!? :-\ Eller har jag missat något? :) /M
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Marie

• Gäst
« Svar #11 skrivet: januari 06, 2009, 17:48:01 »
gick in på en mekonomenbutik serru. regnr och vips så va varan beställd  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: januari 08, 2009, 23:45:59 »
gick in på en mekonomenbutik serru. regnr och vips så va varan beställd  ;)

Mycket praktiskt  ;)