Författare Ämne: Lustgas  (läst 26078 gånger)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Lustgas
« skrivet: oktober 31, 2004, 23:06:03 »
Vad behövs göras om man funderar på att sätta i ett lustgassystem i bilen. Det måste väl bli "lite" påfrestningar när man dunkar på med gasen, eller?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Fjabben

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Lustgas
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2004, 23:14:00 »
jo, det är klart att det plågar motorn lite, men det beror ju lite på vad du ska ha för kit. 50 hästars eller? då tror ajg itne du behöver fixa så mycket!
annars så är det ju standard förstärkningarna som krävs. altså typ allt..
/Tobbe

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2004, 23:23:09 »
Lustgas ligger väldigt långt ner på prio. listan, alldeles för mycket pengar =)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Fjabben

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
« Svar #3 skrivet: oktober 31, 2004, 23:25:09 »
jo, det är ju kanske inget att satsa på..
det är ju itne en engångs kostnad heller, man måste ju köpa gas med, å en tub tömmer man ju lätt på en kväll..
/Tobbe

NimitZ

• Medlem
  • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
    • http://www.badanka.com/~nimitz/
« Svar #4 skrivet: november 02, 2004, 21:07:37 »
Jo de är klar de bli påfrestningar när man dukar i gas men se de som så 50hk på gar ger bara påfrestningar när du trycker på knappen, trimmar du upp bilen så är påfrestningen heltiden, de gör att lustgas en en rätt skonsam "trimmnig"
När de gäller pengar så har du bättre andrahandsvärde på ett lustgasystem än en trimmad motor.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 02, 2004, 21:30:40 »
Vart kan man köpa billiga lustgassytem då? och är det stor skillnad på märken?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

NimitZ

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 02, 2004, 21:43:27 »
Ett nytt system är juh dyrt iaf NOS och NX, ZEX är de som jag fått för mig är billgast. och jag tror inte de är nån stärre skillnad på dem

Peråker säljer NOS (måste nog ringa)
http://www.nitroz.se/persaker/

Vanadis Gummi säjer NX och ZEX
http://www.vanadisgummi.se/

Men de är lättare att hitta begangnat till bra pris.

OBS! komihåg att de är skillnad på tort och våttsystem.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 02, 2004, 22:50:45 »
Torrt = gas i insuget, vått = flytande gas i bränslet?

hur stor blir prestanda skillnaden? om ovanstående stämmer skulle jag kunna tänka mig att torrt system är mycket enklare att montera i alla fall.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

NimitZ

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 03, 2004, 17:48:40 »
De enda som skilljer (vad jag tror) är att våtsystem så sätter man dit en bränsle solemoid som sprutar in bensin och inte bara gas, har hört att de är mycket stabilare än torrt.
Tror inte att det är nå svårare å montera vått.

så ser mitt system ut de enda som tillkommer är slangar kablar å flaskan.
« Senast ändrad: november 03, 2004, 17:49:06 av NimitZ »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 03, 2004, 23:23:13 »
Ok, kan vilken idiot som helst mosa i ett lustgassystem eller?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

NimitZ

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 04, 2004, 19:35:33 »
de som jag har kan nog  de flesta koppla in iaf.

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 04, 2004, 19:56:16 »
Vad kostar ett system i cirka slängar 50hk osv.  ???
360 goes beyond :-)

NimitZ

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 04, 2004, 20:17:35 »
Nytt system går på iaf över 10.000 kr köpte mitt för 4.000 kr men sen har jag kpt till lite saker, och så var tuben tom.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 04, 2004, 20:51:10 »
Vad kostar det att fylla en tub i runda slängar?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

NimitZ

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 06, 2004, 12:34:08 »
ca 200kr/kg går i ca 4kg

Sussie

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: november 09, 2004, 14:52:21 »
hur länge kan man hålla in knappen då? ca..

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 10, 2004, 15:05:03 »
Om jag har fattat det rätt så har man oftast inte en knapp utan en kontakt som sitter vid gaspedalen och aktiverar gasen vid fullgas.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 10, 2004, 18:18:01 »
Det beror på hur man vill använda gasen.
Vill man använda den på gatan så är inte en fullgas kontakt att rekomendera. Då tar ju gasen slut första timmen eller så kan man inte gasa fullt längre...

Man kan ha en knapp som aktiverar gasen men man får tänka på att inte skika in gasen vid fel tillfälle för då har man ingen motor kvar.

Det kan vara bra att ha flera brytare på aktiverings kretsen tex en för att kopplingen måste vara helt uppe, en för att gaspedalen måste vara helt i botten och en knapp som man aktiverar gasen med. Då kan man inte av misstag spruta in gas under en växling tex som är mycket skadligt för motorn, en eventuell passagerare som vill skoja lite när du inte är med på det kan inte det, mm.

Lustgas kan vara kul om man ska överraska någon vid ett rödljus eller liknande korta race. Men vill man alltid kunna köra ifrån "Den där M3:an" eler liknande så är gas inget alternativ.

Gas är dyra hk som alltid kostar mycket för att man måste fylla flaskan för nästan en tusenlapp/gång. När du köpt ett system för 10.000+ och fyllt den 20ggr, skulle du istället ha spart dom pengarna under den tiden så skulle du nu kunna ha en bil med samma hk antal men hela tiden.

Nu tänker säkert flera av gasens vänner att det där stämmer inte. Man kan köpa ett 200hk gas sett för under 15.000 och när man har fyllt den flaskan 20ggr så har man lagt under 35.000. Det håller jag med om, man kan inte trimma en motor med +200hk för dom pengarna, men dom motorerna vi snackar om håller inte för +200hk och 20 fyllningar av flaskan.

Tyckte själv gas va ballt och bra tills nu när mina kompisar har kört med det i 1år. Det har aldrig bytts så många topplockspackningar förut. En polare hade ett 20cm stort hål i blocket = dyrt.

Ska man däremot bygga en ren strippbil som inte rullar en meter på gatan så är det mycket bra eller om man håller på med utställning så är det ju snyggt/tufft i dom flästas ögon (jag själv tycker det är larvigt).

Men hur kul är det igentilgen att dra en polare en/två dagar och sen få stryk resten av månaden för att man inte har råd att använda gasen hela tiden?

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #18 skrivet: november 10, 2004, 20:26:31 »
Om jag har fattat det rätt så har man oftast inte en knapp utan en kontakt som sitter vid gaspedalen och aktiverar gasen vid fullgas.

Nja som T08R säger. Man har en knapp under pedalen av den anledning att man ska inte använda gasen förutom vid fullt gaspådrag. Sedan har man en switch för att aktivera gasen. Annars är risken att man bränner motorn om man råkar aktivera gasen vid feltillfälle. Knappen under gasen är bara en säkerhetsåtgärd. Man kan även placera knappen vid gasspjället. Men det är samma princip. Inte full gas ingen lustgas kan tillföras. Full gas du har möjlighet att tillföra lustgas.

Nu har vi varit övertydliga  :D
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #19 skrivet: november 13, 2004, 23:31:37 »
Kan vara vits att inte kunna aktivera gasen på för lågt varv också. Eftersom effekt = vrid * varv så matar man på 50hk på 2000rpm blir det rätt mycket extra vrid och det är ju vrid som dödar t ex växellådor.
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

modigamasen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: juni 07, 2005, 08:43:26 »
följande har jag att säga, man skall vara några polare så man kan köpa en stor tub och fylla den lilla själv, blir billigast så, för det andra kan du bygga ett eget system för runt 2000 + tub.
när vi byggde evil vofo på 90 talet kosatde systemet 700 att bygga + tub. den djävla 360 gle gjorde som mest enligt snuten som tog kortet på motor vägen 292,1 km.
fördelen med lustgas är att det är flyttbart till vilken model och bil som helst.
Har bara provat 1 turbo som var kul, en trimmad uno.

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #21 skrivet: juni 07, 2005, 09:42:28 »
Hej och välkommen till klubben.

Kan du berätta mer om 360 som toppar 292 km/h ?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

modigamasen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: juni 07, 2005, 16:48:46 »
vad vi hadde gjort på den det är över 10 år sedan så vi skall se om jag kommer i håg allt.

Den var ju ett hopkok av man tager vad man haver i garaget. Bak var den ombygg till en bakaxel från en cheva corsair eller vad dom hette med motorn bak, den fick vändas drevning på den lådan och så, eftersom den är byggd för att sitta tvärt om orginal. sen kortades den.
Motorn byggdes om till den bilen, vi plockade ur motorn, borra den, kolvbyte etc kommer inte i håg vilken bil spridare och styrnig kom i från med det gav mer under pedalen, motorn kördes senare och efterdrogs, där efter så svetsades toppen och blockets kant för att slippa få packnings ras.
tanken var bränslecell, systemet byggdes av en polare som kunde det bättre än vi, tanken var från början dubbla spridare så gasen fick egen men den i den övergavs och det vart en standard variant.
Bilen vi byggde på var bes 1 år, så den gick bara 2 månader och lekte med BMW och liknande på gatan. sen vart jag av med kortet pga mycket hög fortkörning på motorväg :)
Vet en kille som på 80-talet körde med v8 i en 340 på strippen, det vore något med lustgas.