Författare Ämne: Sönderrostade delar  (läst 10146 gånger)

Marie

• Gäst
Sönderrostade delar
« skrivet: februari 05, 2009, 10:05:27 »
Hej.
Jag med med min fina 344 av 1988 års modell. Eller fina å fina, den börjar bli rejält jä*la rostig, ett vanligt problem verkar det som. Ja hur som helst så har ngt rör/balk under bilen där fram eller snarare balk.. rostas sönder, som även har gått av... :'(.   Tydligen en tvärgående bakl som sitter på var sin sida lite på snedden typ vid hjulen och mot själva mitten.. fattar ni..
 Dessa två lirare av gått av å det smäller en del när man kör i typ gupp.
Bilden ska besiktas i augusti. Vad tro r ni ..
Kan jag fortsätta å köra ett tag till ?
Å vad kan denna del heta,, går det att laga svetsa fast en ny?
mvh Marie

78dude

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 23
    • Visa profil
SV: Sönderrostade delar
« Svar #1 skrivet: februari 05, 2009, 15:21:33 »
Av sikkerhetsmessige årsaker, når ting under bilen ruster i stykker som går ut over veiegenskaper, bremser og styring går i stykker pga rust så skal dette fikses!
Hvilken del du snakker om er jeg ikke helt 100% sikker på, men la meg si det slik om du kjører og må bråbremse i 110 kmt så kan ting skje om ting er rustskadet under bilen.

Marie

• Gäst
« Svar #2 skrivet: februari 05, 2009, 20:19:32 »
Naturligtvis ska denna rost fixas. Önskade få lite inputt om vad detta kan vara för del...? vad den är tillför mm. å kanske lite om hur man går till väga för att byta/lagas. Man ska inte köra med rostätna bilar så sant så, men slik så kan bilen en uke etter besiktning som den går igenom så kan den neste uke vara sönderrostat.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: februari 05, 2009, 20:26:49 »
Hej.
Jag med med min fina 344 av 1988 års modell. Eller fina å fina, den börjar bli rejält jä*la rostig, ett vanligt problem verkar det som. Ja hur som helst så har ngt rör/balk under bilen där fram eller snarare balk.. rostas sönder, som även har gått av... :'(.   Tydligen en tvärgående bakl som sitter på var sin sida lite på snedden typ vid hjulen och mot själva mitten.. fattar ni..
 Dessa två lirare av gått av å det smäller en del när man kör i typ gupp.
Bilden ska besiktas i augusti. Vad tro r ni ..
Kan jag fortsätta å köra ett tag till ?
Å vad kan denna del heta,, går det att laga svetsa fast en ny?
mvh Marie

Om det är balken som är ett bananformat rör som sitter mer framför än under motorn och har krängningshämmaren (en svart tunn pinne som går i U-form med lite böjar på från hjul till hjul) fäst vid sig så kan du be någon svetsa ihop den. Alternativt ta en på skroten. Sitter med totalt 4 bult plus 4 bult som håller krängningshämmaren med klammer på balken. Enkelt så det förslår.
I värsta fall kan du ta bort både balk och krängningshämmare. Bilen blir kanske lite oroligare om man kör fort i kurvorna eller under en undanmanöver men så farligt är det nog inte.
Körde själv utan några veckor förra året och skillnaden var väl inte så jättestor direkt, ändå kände jag efter allt jag kunde med/utan balk och krängningshämmare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Knez

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 63
  • Kvalificerad Fuskmeckare
    • Visa profil
    • På Garaget
« Svar #4 skrivet: februari 05, 2009, 22:52:20 »
Jag svetsade min när den gick sönder. Klart på 30min inkl. demontering, svetsning och montering :)

Marie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: februari 12, 2009, 21:54:42 »
Har nu tittat under bilen och det var inte krängninghämmare eller stagen som var sönderrostade utan främre motorbalken.. hmmm kräningshämmaren /na såg fina ut...
Så nu har jag införskaffat en nu motorbalk på skroten , hittade en i Södertälje pejjade 300 kr för det, den var inte i toppskick men mycket bättre än den som jag har / inte har rättare sagt.. mannen på skroten tyckte jag skulle lämna kvar bilen där, - aldrig sa jag. här överges inte .

Så nu har jag lite undringar om denna främre motorbalk. Har ngn av er bytt en sådan.
 Hur gör man.. hur sitter den fast. Måste man hissa upp hela motorn... låter nästan så på namnet..
 sen så ska nog bettan hålla ett tag till./Marie

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: februari 12, 2009, 22:01:29 »
Menar du balken som liknar ett böjt järnrör?  :)

Den är lätt att byta iallafall. 2 skruvar i båda ändarna och sen 2 skruvar på krängningshämmaren.

Marie

• Gäst
« Svar #7 skrivet: februari 12, 2009, 22:51:20 »
Tack ska ni ha för ett snabbt svar,min nattsömn blir mycket bättre efter det här

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: februari 12, 2009, 23:10:17 »
Menar du balken som liknar ett böjt järnrör?  :)

Den är lätt att byta iallafall. 2 skruvar i båda ändarna och sen 2 skruvar på krängningshämmaren.

Nej det måste ju vara motorbalken hon menar, inte "krängningshämmarbalken" som du syftar på Girder.

Bild på min blästrade motorbalk/framaxelbalk:

Härifrån och framåt i min projekttråd finns bilder och text från demontering/lagning/montering av min balk: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg45460#msg45460

EDIT: Efter att ha läst Maries beskrivning en gång till så kanske det är Girder som har rätt. Bara att gratulera i så fall för den sitter som sagt med 4 bult + krängningshämmarens överfall med 4 bult.
« Senast ändrad: februari 12, 2009, 23:12:27 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: februari 12, 2009, 23:47:04 »
Frej: "krängningshämmarbalken" kallas främre motorbalk i allafall på bilar med B14 motor som sitter fäst bla i denna balk.
Marie: om du har en B14 måste du palla upp motorn så den inte sjunker ned i framkant när du tar bort balken, och hissa inte motorn mer än nödvändigt för att få dit nya balken.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: februari 13, 2009, 00:07:57 »
Frej: "krängningshämmarbalken" kallas främre motorbalk i allafall på bilar med B14 motor som sitter fäst bla i denna balk.
Marie: om du har en B14 måste du palla upp motorn så den inte sjunker ned i framkant när du tar bort balken, och hissa inte motorn mer än nödvändigt för att få dit nya balken.

Tack kullke, då får jag större förståelse för uttryckssättet "främre och bakre motorbalk"!

Marie

• Gäst
« Svar #11 skrivet: februari 13, 2009, 09:13:49 »
Japp det är den. Den som ser ut som ett böjt järnrör :)

Marie

• Gäst
« Svar #12 skrivet: februari 15, 2009, 21:09:43 »
Hur vet man det.. ???. dvs vilken motor man har.. om jag har En B14 som nån ska å måste hissas upp lite.. eller om jag har en annan motor.. vart kan man kolla sådant.

Försökte å kolla på den lilla  fastnitade plåtenbitenunder huven som har l text instansat.. men det fattade jag inget av..?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: februari 15, 2009, 22:03:07 »
Hur vet man det.. ???. dvs vilken motor man har.. om jag har En B14 som nån ska å måste hissas upp lite.. eller om jag har en annan motor.. vart kan man kolla sådant.

Försökte å kolla på den lilla  fastnitade plåtenbitenunder huven som har l text instansat.. men det fattade jag inget av..?

Om det är en Volvomotor (inte B14 som är en motor från Renault) så finns det en stor vit lapp fram på motorns svarta plastkåpa som döljer kamremmen. Där står det med stora bokstäver och siffror B200F B200K B200E tex. Du har förmodligen B200F

Och om du tittar på din balk under bilen så ser du ju om du har fästen på den till motorn..

Marie

• Gäst
« Svar #14 skrivet: februari 16, 2009, 21:27:57 »
fick tips på en sida på internet där man kunde skriva in sitt regnr å så kom det upp vilken motortyp man har.
http://www.autokatalogen.se
Visade sig att jag har en B2000F   :)

Årsm: 88 
Reg.datum: 1989-03-01 
Chassinr: 344273JC449384 
Motortyp: 81 kW, 1986 cc, Bensin
Motorkod/er: B200F   
Däck bak: 175/70R13 
Helfordonsgodk: Nej

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: februari 16, 2009, 22:28:15 »
fick tips på en sida på internet där man kunde skriva in sitt regnr å så kom det upp vilken motortyp man har.
http://www.autokatalogen.se
Visade sig att jag har en B2000F   :)

Reg.datum: 1989-03-01 
Chassinr: 344273JC449384 
Helfordonsgodk: Nej

Grattis då har du en balk som inte har några fästen för motorn, med andra ord behöver du bara lossa krängningshämmaren från balken och sedan balken från bilen och sen sätta dit den nya balken i omvänd ordning!

waffne

• Medlem
  • Antal inlägg: 127
  • 12
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: februari 16, 2009, 23:11:50 »
Kollade min ganska lika  ;)

Reg.datum: 1988-04-20 
Chassinr: 343273JC407893 
Helfordonsgodk: Ja  <---------------------Men vad är detta?