Hej!
Efter träffen hos Peter i julas är min kompis ordentligt sugen på en liten turbobil - dock är han mer inne på BMW än Volvo 300. Nu har vi hittat en annons på ett turbokit till en BMW M20-motor; grenrör, ny t3/t4 turbo med inbyggd wastegate, oljeledningar och lite annat småplock.
Eftersom ingen av oss har några direkta erfarenheter av turbobyggen tänkte jag se om vi kan dra lite nytta av vårt eminenta forum...
Till att börja med; vet någon hur wastegaten brukar se ut på en t3/t4 turbo? Vi har förhoppningar om att kunna köra med väldigt låg grundtryck och en "pysventil" eller liknande för att ställa upp trycket när andan faller på - kan det tänkas funka?
Nästa steg är mer riktat till Peter - risken att vi behöver ett tillläggssprut är klart överhängande och då uppstår ju frågan hur Peters sprut kan tänkas funka om man vill kunna köra med både ordentligt tryck (säg 0.6-0.9bar) och dessutom kunna ställa om till i stort sett inget tryck utan att behöva mappa om en massa? Vilka justermöjligheter har dina små sprut?
Hoppas ingen blir purken för att det är en BMW delarna lär hamna i - min kompis är lite avkräckt från Volvo 300 efter allt mekande jag har gjort med min; valet står då mellan Volvo 740, BMW e30 eller att behålla BMW e34an han har nu... Eftersom Volvo 740 är ungefär lika rolig som en finlandsfärja utan taxfree och e34an har börjat strula ligger e30 bra till hands...