Författare Ämne: Schimsa diff??  (läst 4171 gånger)

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
Schimsa diff??
« skrivet: februari 11, 2009, 11:23:18 »
Har nu hållt på o fixa o ha mig med mitt diffhus utan o komma fram till något sådär bra...
Men har gått o funderat på en sak ett tag nu, Om man plockar ur endast differentialen från en annan 360 o vill stoppa in den i mitt diffhus. Måste man schimsa den då? misstänker nästan det :( för saken är den att jag har funnet mig i att ja antagligen lär få byta diff lite då och då. O då e de juh bettydligt lättare o byta bara innehållet.. förutom schimsnings biten..

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Schimsa diff??
« Svar #1 skrivet: februari 12, 2009, 21:52:33 »
Definera diffhus :)
När det är petnoga är diffhuset den delen du skruvar kronhjulet i, inte ytterkåpan av aluminium. Om du byter pinjong, kronhjul eller diffhus måste du schimsa (eller ja, mäta i alla fall). Byter man innehållet i diffhuset, dvs. dom koniska kugghjulen och axeln dom sitter på behöver man inte mäta upp kronhjul/pinjong.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

dreamworld

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 409
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: februari 12, 2009, 22:59:58 »
ajajaj, då har ja kanske gjort fel redan :o Bytade hela diffhuset men schimsade ingenting?? :-[

Okej tänkte inte på det men det borde juh inte vara så svårt o skruva loss planetdreven från kronhjulet :)
men som sakt, har ja gjort fel som inte schimsade nu? menar det e juh bara en splinesad axel som går in i en annan...

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 16, 2009, 13:54:00 »
Det som ska mätas är vart på kuggen du har belastningspunkten där kronhjul och pinjong går ihop. Pinjongen schimsas i längsled fram eller bak beroende på vart punkten ligger och vart du vill ha den.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: februari 16, 2009, 16:35:42 »
Det som ska mätas är vart på kuggen du har belastningspunkten där kronhjul och pinjong går ihop. Pinjongen schimsas i längsled fram eller bak beroende på vart punkten ligger och vart du vill ha den.

Vart vill man ha den?  :D
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: februari 16, 2009, 20:51:46 »
Jag har aldrig gjort det, och vet inte exakt hur det ska vara. Men vad jag har hört så rör sig punkten vid hård belastning, och man vill ha den lite "före" mitten. Alltså när den flyttar sig så ska den fortfarande vara mot mitten.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.